Digitális forradalom előtt a kereskedelem

| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

A kereskedelmi forgalom egyre nagyobb része digitális szolgáltatásokon keresztül történik. Jól megfigyelhető tendencia a fizikai termékkereskedelem ellenértékének egyre nagyobb arányú bankkártyás kifizetése, függetlenül attól, hogy online vagy értékesítési ponton került megvásárlásra a termék.

Gyorsaság és hűség

Az elektronikus fizetés, ezen belül a mobileszközök részaránya egyre meghatározóbb, amit az okostelefon, hordható eszközök vagy akár az intelligens háztartási gépekbe szerelt (IoT - Internet of Thing) fizetést támogató megoldások számának növekedése is elősegített. Az elektronikus fizetési megoldásokkal párhuzamosan a vásárlói hűséget nyomon követő és ösztönző megoldások térnyerése is megfigyelhető, melyet a kereskedők több-kevesebb sikerrel - ki később, ki előbb - elindítanak és fejlesztenek.

Az elektronikus fizetés elterjedését a 2019. július 1-től bevezetendő azonnali utalások rendszere is nagymértékben támogatni fogja Magyarországon, amely a hét minden napján, a nap 24 órájában biztosítani fogja a termékek, szolgáltatások vásárlásakor fizetendő ellenérték 5 másodpercen belüli kifizetését. Mindezt közvetlenül az eladó és a vevő bankszámlái közötti utalással - átvezetéssel - amihez másodlagos azonosítókat, mint például e-mail címet, telefonszámot, vagy akár adószámot lehet majd használni, amely adatok okostelefonok segítségével könnyen feldolgozhatók egy QR-kód vagy egyérintéses NFC technológia segítségével.

Az elektronikus fizetés térnyerésével, valamint a hűségprogramok fejlődésével lehetővé válik - a szigorodó adatkezelési szabályok betartása mellett - a vásárlói szokások elemzése (bigdata analízis), melyek automatizált feldolgozása a mesterséges intelligencia alkalmazásával egy, a vevők valós, de sok esetben látens igényeinek kiszolgálását is lehetővé teszi.

Forradalom előtt

A vásárlásösztönzés forradalma előtt állunk, amely mindkét fél - a kereskedők és a vevők - igényeinek is eleget tud tenni. A vásárlási adatok intelligens elemzésének köszönhetően a kereskedelmi foglalom növelhetővé, tervezhetővé válik. A kereskedelmi forgalom bővülése a vásárlói igényekre, szokásokra épül, így a vevők megelégedésére is szolgál majd. Azon kereskedők tudnak nagyobb szeletet kihasítani a kereskedelmi forgalom bővüléséből, akik a vevőkre lebontott vásárlói adatok elemzésében az élen járnak és a kor legmodernebb elemzési és kommunikációs eszközeit, megoldásait alkalmazzák.

A digitális kereskedelmet a vásárlók kiszolgálásának területén is fejleszteni kell, mert a vásárlást egyre egyszerűbbé, kényelmesebbé kell tenni. A vásárlásra fordított idő csökkenésére, az impulzív vásárlások térnyerésére kell számítani, amit az egyre gyorsuló életvitel, a mobilitást támogató eszközök térnyerése is fokoz.

A kereskedelmi szolgáltatások digitalizációja - on-line vásárlás házhozszállítással vagy előrendelések előkészítése és on the time, azaz a vásárló érkezésekor történő átadással - egyre inkább elvárássá válik, amely a kényelmen túl jelentős időmegtakarítást is eredményez.

Vannak már jó megoldások

Az automatizált, robotizált áru-előkészítésre például  kiváló példa a Déli Pályaudvarnál található, 24 órás ügyeleti rendben dolgozó gyógyszertár, ahol a gyógyszerek előkészítése teljesen automatikusan történik. Az automatizált kiszolgálás az egyre növekvő bérköltségen túl egy látványos, kommunikálható, és főként megkülönböztetésre lehetőséget adó kereskedelmet ösztönző eszköz is egyben.

Az AmazonGo 100 százalékban digitalizált vásárlási megoldása, vagy akár az önműködően mozgó, szintén eladó és pénztáros személyzet nélküli mobilbolti megoldás kiváló marketing eszköz, amely a vevők kényelmén túl újszerűvé, élményszerűvé teszi a vásárlást, miközben lehetőséget ad az egyedi vásárlói igények, vásárlóra szabott árazásra is. A kereskedelemben teret nyerő digitálizáció nagymértékben csökkentheti a kereskedelmi egységek bérköltségét és javíthatja működésük hatékonyságát is.

Lenti linken bemutatott projekt közösségi finanszírozással valósul meg, azaz a piac - pontosabban a digitálisan érett társadalmi csoportok - már az ötlet korai szakaszában támogatásra érdemesnek tartják.

Moby-Mart: http://pinklemur.blog.hu/2017/06/29/moby-mart_az_onmukodo_szupermarket

Cikkünket Pataki Gábor üzletfejlesztési vezető készítette, aki Sharing Economy Szövetség alapító elnöke és az IVSZ Fintech Munkacsoportjának vezetőjeként elkötelezett híve a digitális kultúra fejlesztésének.

Hirdetés
Kriptovaluták
Melyik a legjobb lakáshitel?
Hirdetés
Befektetés

Életbiztosítás - nem lehet elég korán kezdeni

Minél fiatalabb korban érdemes az életbiztosítást megkötni.

Cégóriások kapkodnak a magyar startupért

Hatmillió dolláros befektetést kap a Shapr3D startup.

Kevésbé borúlátóak Németországban

Kevésbé borúlátó befektetői hangulat Németországban és az euróövezetben.

Ezt olvasta már?

Aki most adná el lakását, lecsúszott a nagy üzletről »

4IG 831 (-0,95 ) AKKO Invest 29600 (2,78 ) APPENINN 429 (-0,69 ) AutoWallis 102 (-1,92 ) CIGPANNONIA 262 (-0,76 ) CyBERG 1500 (-1,32 ) EHEP 9000 (-8,16 ) ELMU 34200 (0,59 ) EMASZ 31400 (0,64 ) ENEFI 440 (1,15 ) ESTMEDIA 118 (2,43 ) FORRAS/T 1510 (0,67 ) FUTURAQUA 100 (-1,77 ) GSPARK 4630 (-0,43 ) KPACK 19600 (-0,51 ) MASTERPLAST 760 (-1,30 ) MOL 2846 (-1,52 ) MTELEKOM 445 (-0,22 ) NORDTELEKOM 45 (0,34 ) NUTEX 29 (1,03 ) OPUS 321 (-5,09 ) ORMESTER 7300 (4,29 ) OTP 13150 (-0,38 ) OTT1 258 (1,58 ) RABA 1085 (-0,91 ) RICHTER 4932 (1,86 ) SET Group 114 (0,53 ) TAKAREK 576 (0,70 ) WABERERS 1380 (-0,72 ) ZWACK 17100 (-0,29 )