Hatalmas rohamra készülnek a szinglik

| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Mi jut eszünkbe a "szingli" szóról? Ha sok romantikus vígjátékot láttunk már, akkor két kép ugorhat be. Az egyik, amikor az egyedülálló nő melegítő ruhában, kócosan, szerelmes filmet nézve pityereg és közben fagyit eszik, nagykanállal. A másik, amikor a facér férfi a haverjaival focimeccset néz, sörözik, vagy bármi olyan dolgot csinál, ami nem kötődik szorosan a szebbik nemhez. És hogy mit csinálnak a szinglik valójában? Megünneplik, hogy azok! És hogy hogyan? Kínában például vásárolnak, nem is keveset!

Mi az a „szinglik napja”?

A szinglik napjának elődje az agglegények napja, amelyet 1993-ban tartottak először, nankingi diákok kezdeményezésére. Dátumnak a 11. hónap 11. napját választották, a sok egyessel ugyanis az egyedülállóságot szimbolizálják. Az ötlet célja, hogy kesergés helyett ünnepeljék a függetlenséget, hiszen köszönik szépen, de társ nélkül is tudnak boldogok lenni. Tulajdonképpen felfoghatjuk egy anti Valentin-napnak is.

Az agglegények napja az évek során nem kis átalakuláson ment keresztül, bevonták a programokba a hajadon nőket is, és így jött létre a szinglik napja. 

De hogy alakult ki ebből egy gigantikus vásárlási őrület? Úgy, hogy az Alibaba – ami világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi cége – 2009-ben gondolt egy merészet, és vásárlási akciókat kapcsolt az egyedülállók ünnepnapjához. Azóta évről évre saját rekordjait döntögeti a vállalat, a Global Shopping Festival-lal az éves forgalmuk tetemes részét megtermelik egyetlen nap alatt.

További érdekesség, hogy eleinte a kedvezményes vásárlási lehetőségekkel főleg az egyedülállókat célozták meg, napjainkban viszont már mindenkinek tartogatnak vonzó ajánlatokat. Egyes becslések szerint manapság a szinglik napján vásárló kínaiaknak csupán a negyede szingli.

Elképesztő adatok

Hét perc. Tavaly mindössze ennyi időre volt szükségük a vásárlóknak ahhoz, hogy elköltsék a szinglik napja első 10 milliárd jüanját, ami több mint másfél milliárd dollár, forintban pedig meghaladja a 400 milliárdot. 

Az 1 milliárd dolláros határ átlépéséhez csupán 5 és fél perc kellett, az első óra pedig 5 milliárd dolláros forgalmat generált az Alibabának. A napot 18 milliárd dolláros bevétellel zárták. Ezzel a világ másik két shoppingőrületének, a Black Fridaynek és a Cyber Mondaynak együttes eredményét is túlszárnyalta.

Az ottani idő szerint éjfélkor induló vásárlási lázat tehát nagyon komolyan veszik, de nem csak Kínában. 2016-ban összesen 200 országból vettek részt az „online vásáron”, a nemzeti tranzakciók száma pedig 60 százalékkal több volt, mint az azt megelőző, 2015-ös évben. Emellett a mobilfizetések eluralkodása is látszik a statisztikákon, az üzletek 83 százaékát valamilyen okoseszközről bonyolították le.

Idén már arra számítanak, hogy a 20 milliárd dollárt is meghaladja a szinglik napja forgalma, ez több mint 5000 milliárd forintot jelentene. Az Alibaba weboldalán várhatóan több mint 140 ezer cég körülbelül 15 millió termékét tudják majd akciósan megvásárolni a shoppingolók.

A Föld megkönnyezi ezt a napot

Ezt a hatalmas vásárlási dömpinget azonban megsínyli a környezetünk. Mivel a vásárlások több mint háromnegyede már online rendelés, és többmillió, sőt, akár többszázmillió csomagot szállítanak ki ilyenkor, el tudjuk képzelni, ez mekkora terhelés a Földnek.

Bár az internetes vásárlásnak vannak előnyei is - például, hogy ez a rengeteg ember nem az autókban ül és szennyezi a levegőt -, ekkora méretű shopping őrületnél már a modern technikát választva is komoly károkat okoznak a fogyasztók.

Egy környezetvédő szervezet becslése alapján tavaly körülbelül 1 milliárd dobozt gyártottak erre a napra, ezek előállításához pedig mintegy 2 millió fát kellett kivágni. A legnagyobb gondot azonban az jelenti, hogy Kínában sokkal kevésbé játszik szerepet a környezettudatosság, mint mondjuk Európában vagy Amerikában. 

A Greenpeace számításai szerint, míg Nyugaton a dobozok kétharmada újrahasznosítható, Kínában a csomagolóanyagok döntő többsége (mintegy 80 százaléka) a kukában, majd később a szemétlerakó telepeken végzi.

Egy néhány éves felmérés szerint a nőknél sokkal gyakoribb jelenség a tartós szingliség. A legtöbb egyedülálló 18 és 29 év közötti, ezzel szemben az 50 és 59 év közöttiek élnek a legnagyobb arányban párkapcsolatban. A kutatás az egyedüllét leggyakoribb okait is feltárta: a válaszadók 36 százaléka a függetlenség utáni vágyat, 31 százalékuk a túl nagy elvárásokat, 27 százalékuk pedig az időhiányt nevezte meg befolyásoló tényezőnek. A férfiak negyede viszont úgy gondolja, félénksége miatt van egyedül.

Hirdetés
Brexit

A brit kormány várakozása szerint októberre meglesz a teljes körű...

A brit kormány "korlátozott ideig" még tartaná magát az Európai Unió...

Melyik a legjobb lakáshitel?
Szavazz!

Megfizethetetlen lesz Budapest?

Egymilliós négyzetméterárat prognosztizál a budapesti belváros lakáspiacán...

Megszenvedjük az olasz válságot?

Kudarcba fulladtak az olasz kormányalakítási kísérletek, szakértői kormány...

Hirdetés
Befektetés

Szilárdtest-akkumulátor fejlesztőbe invesztál a VW

A Volkswagen konszern 100 millió dollárt fektet a szilárdest-akkumulátor...

Félmilliárd dollárt fektet a Google a kínai JD.com-ba

A Google 550 millió dollárt fektet be Kína második legnagyobb online...

Turbulenciákat okoz a protekcionizmus

A külföldre irányuló befektetések a múlt évben 23 százalékkal estek.

Ezt olvasta már?

Adriai gázmezőn lépked a Mol leány »

ANY 1415 (1,07 ) APPENINN 591 (-1,50 ) CIGPANNONIA 422 (1,32 ) EHEP 1790 (-8,21 ) ELMU 26800 (-0,74 ) ENEFI 193 (-0,52 ) ESTMEDIA 125 (-2,34 ) FORRAS/OE 1070 (-0,93 ) FUTURAQUA 58 (2,48 ) KONZUM 3130 (-1,42 ) MASTERPLAST 635 (0,79 ) MOL 2614 (1,24 ) MTELEKOM 407 (-0,49 ) NORDTELEKOM 43 (0,94 ) NUTEX 40 (-2,44 ) OPUS 699 (-0,14 ) OTP 9965 (1,17 ) OTT1 280 (2,94 ) PANNERGY 676 (-0,59 ) RICHTER 5090 (0,49 ) SET Group 248 (-1,98 ) WABERERS 3400 (-1,16 )