Hatalmasat dobott a forgalmon a Black Friday

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 3 perc

Idén minden eddiginél koncentráltabban indult az ünnepi szezon az e-kereskedelemben: a webáruházak 54 százaléka készült akciókkal a múlt heti Fekete Péntekre. Az óriási láznak pedig úgy tűnik meg is lesz a hatása: a kereskedők 18 százalékos bővülést várnak az idei ünnepi szezontól - derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozatának idei negyedik felméréséből.

Idén először a többség egyszerre kezdte a szezont

Az Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozat legutóbbi felmérése szerint, idén – első alkalommal az ágazat történetében – már az e-kereskedők majdnem 90 százaléka tudatosan készült a szezonkezdésre és jó előre meg is hirdette akcióit.

Az ünnepi szezon alkalmából a webáruházak készletük (egy részének) leértékelésére átlagosan 2 teljes napot szán, s ebben az évben a szezonrajt az első adventi hétvégét megelőző péntekre esett. A többség (54 százalék) – felülve a kommunikációs hullámra – az akcióját csak “fekete péntek” néven illette, egy Amerikából átvett hagyomány alapján.

Eltérő volt a gyakorlat

A korábbi években minden e-kereskedőnél más időpontban kezdődött az ünnepi szezon, idénre viszont a Black Friday népszerűségének növekedésével megváltoztak az ünnepi szezonhoz kötődő online vásárlási szokások. Az akciós nap szerepe az online kiskereskedelemben mára átlépte a kritikus határt, hiszen a folyamat a kereskedők körében öngerjesztővé vált, azaz, aki kimarad belőle az sok vásárlótól eshet el.

A nagymértékű kedvezményeket hirdető boltok számának dinamikus növekedése a kisebb és közepes boltok számára csökkenti a promóciók hatékonyságát, mivel jóval nehezebb kitűnni a sok egyidejű akció közül.

Különlegességgel is készülni kell

Az ünnepi szezonban azonban a márkát is építő különféle integrált marketing kampányok, reklámok, valamint dedikált akciós napok kivitelezésénél a webáruházak egyre bátrabban megvalósítják saját, kreatív ötleteiket is. A kereskedők közel 60 százaléka jelezte, hogy ily módon is készül az ünnepre.

Az Internetes Vásárlás Napja egyelőre még kevésbé köthető össze az ünnepre való felkészüléssel, amit az esemény viszonylag korai dátuma (október 7.) magyaráz, hiszen a kereskedők a vásárlók részéről jellemzően csak novembertől kezdődően számítanak nagyobb rohamra. Az Internetes Vásárlás Napja még sokkal inkább szól az online vásárlás népszerűsítéséről, mintsem a karácsonyi ajándékok beszerzéséről.

Idén erősebb lesz a szezon

Összességében idén az utolsó negyedévben, a GKI Digital – Árukereső.hu előrejelzései szerint kb. 18 százalékkal lehet nagyobb az online kiskereskedelmi forgalom, mint egy évvel korábban. A kutatásban részt vett e-kereskedők beszámolói szerint, ilyenkor az átlagos vásárlási értékek (kosárértékek) is rendszerint magasabbak, és a sláger termékek mellett minden más termékre is megugrik a kereset.

Az akciók meghatározásakor erre tudatosan figyelve, a kedvezmények általi profitcsökkenés kezelése a webáruházak 55 százalékának nem jelent nehézséget. Bár a hirdetések a kiemelt akciókról szólnak az egyes termékkategóriákban – összességében – átlagosan 5-15 százalékos kedvezmény jelenik meg a teljes akciós készlet tekintetében.

Az ünnepi szezon az éves forgalom harmadát teszi ki

Jól jelzi a szezon fontosságát, hogy a kereskedők éves online forgalmuk akár több mint harmadát is realizálják az év utolsó három hónapjában. Emiatt az online boltok több mint 65 százaléka már október vége előtt megkezdte a felkészülést az év utolsó 5-6 hete során várható vásárlási rohamra, és a megnövekedett forgalom akadálymentes kezelésére. Erre az időszakra sok kereskedő plusz munkaerőt is bevon, ami átlagosan 2 főt jelent. A legnagyobb boltok esetében az ünnepi szezon által eredményezett megnövekedett rendelésszámot logisztikai és adminisztrációs oldalról nem egy esetben 10 fő feletti bővítéssel tudják csak kivitelezni. 

Forrás: GKI

A webáruházak egyre inkább felismerik a raktárlogisztikához kapcsolódó terület fontosságát, ami az erős szezonban a kereskedők szerint is még inkább fontossá válik a vásárlók számára. Az ünnepi szezonhoz kötődően a webáruházak többsége 51százaléka boldogul a készletezéssel. A szezon fő nehézségeit a webáruházak számára a megnövekedett adminisztrációs feladatok jelentik. Az áruházak 53 százaléknál jelent nehézséget az ügyfélszolgálat leterheltsége és 46%-uknál a megfelelő rendelésszám kezelése. Ezen problémák ellenére a panaszok és elállások száma sem nő érdemben az ünnepi szezonban, ami az online vásárlók részéről is jól jelzi a tudatosságot.

Egyre fontosabb a szolgáltatás minősége is

A karácsonyi szezon fokozott versenyt generál a kereskedők között, azonban az árképzés és az aktuális akciók mellett ilyenkor még jobban előtérbe kerülnek az értéknövelt szolgáltatások és kijönnek a kereskedők közötti szolgáltatásbeli különbségek is.

Emiatt – a hazai online kiskereskedelmi piac és a vásárlói tudatosság növekedésével párhuzamosan – a webáruházaknak is egyre inkább szem előtt kell tartaniuk azokat a szempontokat és szolgáltatásokat, melyek révén a vásárlóban a rendelést és átvételt követően kialakulhat egy pozitív összkép a kereskedővel kapcsolatban. Ez utóbbi ugyanis jelentősen növeli a későbbi – akciós időszakokon túli – visszatérési hajlandóságot.

Szubjektív tényezők

Az eddigi tapasztalatok és vásárlói visszajelzések alapján a pozitív élmény legfontosabb kelléke a kereskedők szerint a precíz, pontos készletinformáció, valamint a gyors kiszállítás. További – és egyre fontosabb – szempont ezen felül a felhasználóbarát reszponzív weboldal, mely asztali gépről és okostelefonról is egyaránt jól használható.

Végül, de nem utolsó sorban a segítőkész ügyfélszolgálat munkája az, ami még nagy mértékben hozzájárulhat a vásárlói élmény megteremtéséhez, még abban az esetben is, ha egy-egy rendelés kapcsán nem minden alakul tökéletesen.

Hirdetés
Kriptovaluták
Melyik a legjobb lakáshitel?
Hirdetés
Befektetés

Új magyar-kínai megállapodások születtek

Az innováció, a kutatás és a logisztika területén születtek megállapodások.

Életbiztosítás - nem lehet elég korán kezdeni

Minél fiatalabb korban érdemes az életbiztosítást megkötni.

Cégóriások kapkodnak a magyar startupért

Hatmillió dolláros befektetést kap a Shapr3D startup.

Ezt olvasta már?

Több milliárdot költenénk karácsonykor játékokra? »

4IG 930 (0,76 ) AKKO Invest 444 (-1,33 ) ALTEO 810 (-0,25 ) ANY 1350 (-1,10 ) APPENINN 397 (-1,98 ) AutoWallis 108 (2,86 ) CIGPANNONIA 215 (0,94 ) CSEPEL 538 (-1,82 ) Duna House A 3750 (-1,32 ) EHEP 8700 (-2,25 ) ENEFI 459 (3,15 ) ESTMEDIA 132 (-8,97 ) FUTURAQUA 101 (-1,94 ) GSPARK 4710 (0,86 ) KPACK 17000 (6,25 ) MASTERPLAST 732 (-0,81 ) MOL 3000 (-0,53 ) MTELEKOM 438 (-0,45 ) NORDTELEKOM 44 (-0,34 ) NUTEX 30 (-1,64 ) OPUS 312 (-0,95 ) ORMESTER 7050 (-1,40 ) OTP 13770 (0,15 ) OTT1 253 (3,27 ) PANNERGY 746 (-0,53 ) RABA 1095 (-2,23 ) RICHTER 5755 (0,61 ) SET Group 120 (5,84 ) WABERERS 1260 (-0,40 )