Idén is kiüríti a pénztárcánkat a karácsony?

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 3 perc

Átlagosan 6 napon foglalkozunk a karácsonyi ajándékok beszerzésével, de van, hogy már az ünnepet megelőző hónapokban is az ezzel járó, átlagosan 46.000 forintos kiadásra spórolunk - derül ki a Budapest Bank megbízásából készült reprezentatív kutatásból. Bár a slágertermékekből nem enged a hazai lakosság, a technika fejlődése a karácsonyi vásárlást is utolérte: egyre többen vásárolnak online, és nő a bankkártyás fizetés aránya. A nők és a férfiak közötti különbségek az ajándékozási szokásokban is megmutatkoznak.

A Budapest Bank 2011 óta kétévente végeztet reprezentatív kutatást a hazai lakosság körében, hogy megtudja, milyen vásárlási és pénzügyi szokások jellemzik a fogyasztókat karácsony környékén.

Egyre többen gondolkodnak előre

Az idei a harmadik felmérés, amelyből kiderül, hogy a megkérdezettek átlagosan 6 embernek kedveskednek valamilyen ajándékkal az ünnepek alkalmából. Az ajándékozottak körét tekintve a férfiak és a nők egyvalamiben hasonlóan gondolkodnak: szüleiket közel ugyanolyan arányban lepik meg karácsonykor (a nők 62, a férfiak 64%-a). A partnerek esetében már árnyaltabb képet mutat a felmérés: a férfiak 84%-a számolt be arról, hogy megajándékozza kedvesét, míg a nőknél meglepő módon ez az arány csupán 72%. Ugyanakkor a nők a közeli hozzátartozóik mellett barátaikat is szívesen megajándékozzák az ünnepek alkalmából (27%), míg a férfiaknál ez ritkábban fordul elő (17%).

A megkérdezettek többsége átlagosan 3-4 héttel az ünnep előtt kezdi el beszerezni az ajándékokat, ugyanakkor az elmúlt két évben nőtt az előrelátók aránya: az akkor mért 8-ról idén 15%-ra nőtt azoknak száma, akik már 2-3 hónappal az ünnepek előtt bevásárolnak.

A nemek közti különbség itt is kimutatható: míg a nők többsége (70%) már legalább egy hónappal az ünnepek előtt megkezdi a karácsonyi ajándékok beszerzését, addig a férfiak 40%-a csupán az ünnepek előtt két héttel, vagy még ennél is később veszi meg a kiszemelt meglepetéseket. Ráadásul ők igen gyorsan, átlagosan mindössze 5 nap alatt szereznek be mindent. A válaszadók kétharmadának már most határozott elképzelései vannak az ajándékokkal kapcsolatban, de az üzletek kínálata is befolyásolja a végső választásukat.

Mi kerül a fa alá és mennyiért?

Karácsonyi ajándékokra a nők jellemzően (70%) 50.000 forint alatti összeggel kalkulálnak idén, míg a férfiak közel fele (44%) 50.000 forint feletti összeget tervez erre a célra fordítani. Ez személyenként átlagosan 7.000 forintnak felel meg, ami két éve semmit sem változott.

A legszűkebb családi körnek – kedvesünknek, gyermekünknek, szüleinknek és testvéreinknek – tartogatjuk a személyesebb, nagyobb értékű meglepetéseket. Bár szinte mindenki nagy figyelmet fordít a megfelelő ajándék kiválasztására, ugyanakkor az elmúlt két évben nagyot nőtt a saját kezűleg elkészített ajándékok népszerűsége: idén a megkérdezettek 22%-ánál kerül saját készítésű meglepetés a fa alá, míg 2013-ban még csak 15%-uk állította ezt.

Ruhanemű (50%), könyv (49%) és illatszer (44%): 2011 és 2013 után a mostani szezonban is ez a három legnépszerűbb választás, ha a szívünkhöz legközelebb állók ajándékáról van szó. Nem meglepő az sem, hogy a gyermekek és unokák esetében leginkább a játékokra esik a választás a ruhák és könyvek mellett. A férfiak párjukat elsősorban ékszerrel, okostelefonnal, vagy egyéb számítástechnikai eszközzel szeretik meglepni, míg a nők inkább saját kezűleg készített ajándékkal, vacsora meghívással, ruhaneművel kedveskednek szerelmüknek.

Ajándékot megtakarított pénzünkből veszünk

A Budapest Bank kutatásában megkérdezettek egynegyede (25%) számára a karácsony jelentős, megterhelő kiadást jelent, amely stresszessé teszi az ünnepi készülődést. A hazai lakosság közel fele (45%) már a karácsony előtti hónapokban elkezd spórolni az ünnepi kiadásokra, egyötöde (21%) inkább az ünnepek után húzza meg a nadrágszíjat, míg egyharmaduknak (28%) nem szükséges előre takarékoskodni.

Az ajándékok beszerzésénél a készpénz továbbra is a legnépszerűbb fizetési eszköz (73%), amelyet a betéti kártya (52%), a hitelkártya (24%), és az interneten keresztül, bankkártya adatok megadásával történő fizetés (23%) követ. Az érintőfunkciós betéti kártyák térnyerése is szemmel láthatóan megkezdődött az elmúlt két évben, idén ugyanis a válaszadók 27%-a jelölte meg a használt fizetőeszközök között az érintőkártyákat. Magától értetődően a húszas éveikben járóknál jelentősen magasabb (39%) az interneten bankkártyával fizetők aránya, ahogy láthatóan számukra a PayPass/PayWave nyújtotta kényelmi lehetőségek is vonzóbbak (27%).

Forrás: Budapest Bank

„A bankkártyás fizetés a karácsonyi ajándékok beszerzésekor is a legkényelmesebb és legbiztonságosabb megoldás, ráadásul a legtöbb bankkártya és hitelkártya számos kedvezményt, kiegészítő szolgáltatást, vagy pontgyűjtési lehetőséget kínál” – mondta Fatér Gyula, a Budapest Bank lakossági üzletágvezetője.

„Érdemes ilyen szempontból is átgondolni, mely áruházban milyen fizetőeszközt használunk, hiszen egy kis odafigyeléssel ezeket az előnyöket akár már a következő ajándék vásárlásakor is élvezhetjük.”

Az interneten keresztül vásárlók többsége (57%) továbbra is inkább utánvéttel fizet a megrendelt termékért, jellemzően készpénzt vagy bankkártyát használva – saját bevallásuk szerint elsősorban megszokásból. Mindössze 33%-uk fizet online, a bankkártya adatainak megadásával, ugyanis az utánvéttel fizetők közel fele (48%) attól tart, hogy visszaélnek a bankkártyája adataival.

Továbbra is a bevásárlóközpontok és a plázák az elsők

Ahogy két évvel ezelőtt, úgy idén is inkább a plázákat és bevásárlóközpontokat veszik majd célba a magyar vásárlók, a felmérés eredménye szerint ugyanis 67%-uk itt tervezi beszerezni az ajándékokat. Ez az arány szinte mit sem változott az elmúlt négy év során, ellenben kiemelkedő volt a növekedés a szuper- vagy hipermarketek esetében, amelyek idén 11%-kal nagyobb arányban merültek fel 2013-hoz képest, így ma a lakosság 52%-a választja ezeket az üzleteket.

Igazán népszerűvé váltak a webáruházak az elmúlt években, a felmérés szerint ugyanis 2011 óta jelentősen, összesen 19%-kal nőtt azok aránya, akik az interneten rendelnek ajándékot, így idén már 52% jelölte meg ezt a lehetőséget.

Közülük is főleg a férfiaknál van különösen nagy sikere a webáruházaknak, hiszen 83%-uk előszeretettel rendeli innen az ajándékokat, ezzel szemben a nőknek mindössze 65%-a választja a virtuális bevásárlást. A két nem között akkor is felfedezhető különbség, ha a választott webhelyről van szó, a férfiak ugyanis inkább a nagyobb hazai és külföldi weboldalakat részesítik előnyben, míg a hölgyek a kuponos oldalakat látogatják szívesebben.

A könyveket, lemezeket és elektronikai cikkeket a válaszadók fele általában az interneten vásárolja meg, ezzel szemben ruhaneműt kétharmaduk nem szívesen rendel webshopból.

Hirdetés
Kriptovaluták
Melyik a legjobb lakáshitel?
Hirdetés
Befektetés

Befektetési alapok: az elmúlt hét nap népszerű alapjai

A sorrend az elmúlt hét összesített forgalmai alapján készült.

Befektetési alapok: az elmúlt hét nap nyertesei és vesztesei

A sorrend az elmúlt hét összesített eladási és vételi forgalmai alapján készült.

Milliárdos befektetést kapott a magyar 3D nyomtatógyártó

A CraftUnique-ot a befektetésen kívül szakmai tudással támogatják.

Ezt olvasta már?

Az újlakás-piaci keresletet is átszabta a vírus »