Tudatosabb vásárlás jellemzi a magyarokat

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

2017 negyedik negyedévében javult a fogyasztóvédelmi tájékozottság, és kissé erősödött a kereskedők iránti bizalom a korábbi negyedévekhez képest - derül ki a Fogyasztóvédelmi Index aktuális értékeiből. A mutatót kidolgozó CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó adatai szerint látványosan csökkent a cipőkkel és a ruházati termékekkel, illetve a telefonszolgáltatással szembeni kifogások aránya, az internetszolgáltatásra ugyanakkor a korábbinál többen jeleztek panaszt.

A CP Contact és a Nielsen 800 fős reprezentatív mintán végrehajtott közös kutatásán alapuló, negyedévente közzétett Fogyasztóvédelmi Index szerint a válaszadók 22 százaléka valamilyen termékkel, 16 százaléka pedig valamilyen szolgáltatással szemben fogalmazott meg kifogást.

Mire panaszkodtunk?

A termékek közül a legtöbb probléma az élelmiszerekkel van (a panaszosok 39 százalékának ezzel a termékkörrel volt problémája), ezt követik a cipők (20 százalék), illetve a ruházati termékek (17 százalék).

A szolgáltatások közül a válaszadók legnagyobb mértékben az internetszolgáltatásokkal voltak elégedetlenek (33 százalék), ezt követték a televíziós (19 százalék), banki (18 százalék) valamint a telefonos (16 százalék) szolgáltatások.

Az előző negyedévhez képest nagyobb csökkenés a cipők (-7 százalékpont), a ruházati termékek (-3 százalékpont), illetve a telefonszolgáltatások (-5 százalékpont) kategóriáiban volt, míg az amúgy is problémásnak számító internetszolgáltatások esetében 5 százalékpontos növekedés következett be.

„Az utazási irodákkal való elégedetlenség mértéke szintén csökkent 10-ről 7 százalékra, ám ez egyértelműen a szezonális hatásnak köszönhető, hiszen az előző negyedévbe esett az idegenforgalmi szempontból legaktívabb július és augusztus hónap is” - magyarázza Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere.

Mit tudunk a panaszról?

A fogyasztói tájékozottság szintje javult az év utolsó hónapjaiban. Ennek mérésére az egyik leginkább alkalmas mutatószám a szavatossági idő megfelelő ismerete. Tekintettel arra, hogy az élelmiszerek után a cipők kapcsán érkezik a legtöbb fogyasztói panasz, a tájékozottságot az e termékkategóriához kapcsolódó szavatossági idő helyes említésének arányával mérhetjük a legegyszerűbben.

A kérdésre helyesen válaszolók aránya 2017 negyedik negyedévében 7,0 százalék volt, ami 0,7 százalékponttal haladja meg az előző negyedévben mért 6,3 százalékos mértéket.

„Ennek az értéknek továbbra sem örülhetünk felhőtlenül – teszi hozzá Siklósi Máté. – A szabályozás ugyanis ezen a területen immár öt éve változatlan, ennek ellenére még mindig messze tíz százalék alatt van azok aránya, akik helyesen tudják, meddig reklamálhatnak. A helyes válasz (2 év) helyett a válaszadók 80 százaléka 6 vagy 12 hónapra tippel.”

Javuló bizalom

A kereskedőkkel szemben tanúsított fogyasztói bizalom az előző negyedévekhez képest javulni tudott. A válaszadók jelentős része félrevezetésnek értékeli, ha a kereskedő vagy a szolgáltató hibásan értelmez egy fogyasztóvédelmi szabályt. A bizalmatlan vásárlók aránya 2017 negyedik negyedévében 49,7 százalék volt, 1,6 százalékponttal kevesebb, mint negyedévvel korábban.

Mindez reális reflexió lehet arra a tényre, hogy a kereskedelemben is egyre súlyosabb a munkaerőhiány. A kereskedők egyre gyakrabban kénytelenek kevésbé felkészült munkatársakat is alkalmazni, akikről a vásárlók könnyebben feltételezik, hogy nem rosszhiszeműen járt el hibásan vele szemben.

A Fogyasztóvédelmi Indexet a CP Contact és a Nielsen immár két éve zajló közös kutatása alapozta meg. az index célja, hogy negyedévente bemutassa a vásárlók fogyasztóvédelmi attitűdjének változásait: az aktuális fogyasztói bizalmat, a fogyasztói kifogások mértékét, valamint a fogyasztók ismeretszintjét.

Hirdetés
Kriptovaluták
Melyik a legjobb lakáshitel?
Hirdetés
Befektetés

Szijjártó: átalakulnak a befektetési erőviszonyok

A világgazdaságban a keleti térség befektetői egyre meghatározóbbak.

200 milliós befektetést kapott a TrustChain

A vállalkozás szolgáltatásai folyamatosan bővülnek.

A PortfoLion 2,4 millió dollárt fektet be

szolgáltatásfejlesztés és nemzetközi növekedés gyorsítása a cél.

Ezt olvasta már?

Mélyponton a GKI konjunktúraindexe »

4IG 568 (-0,18 ) AKKO Invest 454 (1,34 ) ALTEO 832 (-0,95 ) ANY 1350 (-0,74 ) APPENINN 350 (4,48 ) AutoWallis 98 (6,06 ) BIF 306 (-1,92 ) CIGPANNONIA 177 (1,72 ) CyBERG 1300 (-12,75 ) DM-KER 4500 (18,42 ) Duna House A 3650 (-3,95 ) EHEP 6600 (-4,35 ) ELMU 33600 (-0,59 ) EMASZ 30800 (-0,65 ) ENEFI 363 (-1,36 ) ESTMEDIA 103 (15,31 ) FORRAS/T 1640 (-14,58 ) FUTURAQUA 93 (-2,00 ) GSPARK 5060 (-0,78 ) KPACK 16700 (2,45 ) KULCSSOFT 2200 (-5,17 ) MASTERPLAST 732 (-1,08 ) MOL 2522 (1,37 ) MTELEKOM 425 (0,83 ) NORDTELEKOM 42 (4,48 ) NUTEX 33 (5,50 ) OPUS 262 (4,38 ) OTP 14600 (0,62 ) OTT1 186 (-1,59 ) PANNERGY 708 (-1,94 ) RABA 1090 (1,87 ) RICHTER 6765 (1,65 ) TAKAREK 474 (-1,25 ) WABERERS 1030 (-1,90 )