Indul a bringaszezon: mire figyeljünk?

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Egyre többet süt a nap, ezzel párhuzamosan pedig egyre több kerékpárost látunk az utakon. Évről évre emelkedik a városi bringások száma is, ami sok szempontból jót tehet a közlekedésnek, de csak abban az esetben, ha a közlekedés minden résztvevője betartja a vonatkozó KRESZ szabályokat. Most a K&H segítségével bemutatunk néhány olyan támpontot, amikkel biztonságban érezheti magát autós és biciklis egyaránt!

Önvizsga

Kezdjük egy paradoxonnal: ugyan a biciklire üléshez és az azzal való közlekedéshez nem kell jogosítvány, így arra sincsen előírás, hogy vizsgázni kellene KRESZ-ből az indulás előtt, mégis magára a biciklis közlekedésre is vonatkoznak a KRESZ szabályai, városban és vidéken egyaránt. Célszerű emiatt legalább egy online anyagot beszerezni a KRESZ-ről a bringásoknak is, és megtanulni annak a releváns lapjait még a nyeregbe pattanás előtt. Az autósok életét is nagyban megkönnyíti egy szabályokat ismerő és betartó biciklis, ugyanakkor saját testi épségének megóvásáért is sokat tesz.

Kerékpárút

Autó az úton, kerékpár a kerékpárúton vagy kerékpársávban – a világ legegyszerűbb dolga lenne, ha ez minden esetben így történne. A gyakorlatban azonban sok helyen nincs a kerékpárosok számára kijelölt út, és sokszor a keskeny, kopott festésű itthoni utak is problémát jelenthetnek.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

A két keréken közlekedő úgy tud segíteni saját maga láthatóvá/hallhatóvá tételében, hogy beszerez egy láthatósági mellényt, használja a csengőjét, induláskor ellenőrzi, hogy rendesen égnek-e a lámpái, valamint nem hiányoznak a prizmák a küllőről. Fontos elem továbbá a bukósisak is, ami noha sosem lesz a legtrendibb viselet, de még mindig jobb frizurát igazgatni miatta, mint nem viselni és a sürgősségin ébredni. 

Gyalogosok

Túl könnyű lenne, ha csak egymás közt kellene tisztáznia a viszonyokat az autósoknak és a bringásoknak: de ott vannak még a gyalogosok is, akik sokszor a legkevésbé sincsenek tisztában a szabályokkal, ellenben szeretnek gyorsan és meggondolatlanul kilépni, átvágni az úttesten. A városi tempót miattuk is érdemes megfontoltra venni és ahol kell, kikerülni őket, valamint célszerű lehet lemondani egyes elsőbbségekről is, ha a helyzet úgy kívánja. Nem sok jó beszélgetés született eddig abból, ha egy gyalogos és egy autós vagy kerékpáros elsőbbségekről kezdett el vitatkozni egymás közt.

Kerékpáros útvonaltervezés

Abból a szempontból nincsen különbség két és négy kerék között, hogy egy jó útvonaltervező alkalmazás aranyat ér. Segítségével a legrövidebb út mellett az is kiderülhet, hol kerékpárosként lehet kisebb, kevésbé frekventált útszakaszokra rácsatlakozni, ahol jóval kisebb a balesetveszély is, mint a zsúfolt csomópontok környékén. 

Ha megtörténik a baj

Ha autós és biciklis viszonylatában történik baleset, akkor több eset is fennállhat. Ha az autós hibázott, akkor a vétlen biciklis járművében, vele lévő használati tárgyaiban, ruházatában keletkezett kárt a vétkes sofőr kötelező biztosítása téríti meg. Ugyancsak a vétkes sofőr kötelező biztosítása nyújt térítést abban az esetben is, ha a biciklis a baleset során személyi sérülést szenved.

Ha a balesetben egyértelműen a kerékpáros volt a vétkes fél, abban az esetben meg kell térítenie a gépjárműben keletkezett kárt. Ha a biciklis rendelkezik felelősségbiztosítással, abban az esetben a felelősségbiztosítása fedezheti a kárt – természetesen a szerződésében meghatározott összeghatárig. Ha ezen felül is marad kárösszeg, vagy nincs felelősségbiztosítása, akkor „saját zsebből” lesz kénytelen megtéríteni a kárt. Felelősségbiztosítás  például a lakásbiztosítás keretén belül is választható fedezet.

Az is megtörténhet, hogy – bizonyos százalékos megoszlásban, de – mindkét fél hibás volt a baleset létrejöttében. Ebben az esetben a balesetben résztvevők biztosítója  csak olyan arányban fizeti ki a kárukat, amennyire vétlenek voltak a balesetben. Biztosítás hiányában pedig itt is marad a „saját zsebből” térítés.

Hirdetés
Brexit

Az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium közölte, kérdésessé válna...

A brit kormány várakozása szerint októberre meglesz a teljes körű...

Melyik a legjobb lakáshitel?
Szavazz!

Ütik, vágják egymást a vámlovagok

Régi fogalom került elő: a vámháború. Donald Trump, USA elnök indította a...

Megfizethetetlen lesz Budapest?

Egymilliós négyzetméterárat prognosztizál a budapesti belváros lakáspiacán...

Hirdetés
Befektetés

Szilárdtest-akkumulátor fejlesztőbe invesztál a VW

A Volkswagen konszern 100 millió dollárt fektet a szilárdest-akkumulátor...

Alapos libikóka az alapoknál

A befektetési alapok vagyona májusban 0,3 százalékkal, 20 milliárd forinttal...

Félmilliárd dollárt fektet a Google a kínai JD.com-ba

A Google 550 millió dollárt fektet be Kína második legnagyobb online...

Ezt olvasta már?

Híd épül Ipolydamásd és Helemba között »

4IG 3660 (2,23 ) ALTEO 675 (-2,88 ) ALTERA 790 (-0,63 ) ANY 1310 (-0,76 ) APPENINN 588 (1,38 ) BIF 1930 (1,05 ) CIGPANNONIA 425 (-1,16 ) CSEPEL 896 (-0,22 ) ELMU 27400 (-0,72 ) EMASZ 25000 (-0,79 ) ENEFI 180 (-4,76 ) ESTMEDIA 124 (-19,81 ) FORRAS/T 1400 (-0,71 ) FUTURAQUA 50 (-1,96 ) GSPARK 3400 (0,89 ) KONZUM 2950 (1,90 ) MASTERPLAST 635 (-1,55 ) MOL 2626 (-1,28 ) MTELEKOM 406 (-0,73 ) NORDTELEKOM 38 (-0,26 ) NUTEX 55 (-11,29 ) OPUS 620 (0,98 ) ORMESTER 1660 (3,11 ) OTP 9970 (-1,68 ) OTT1 255 (-2,30 ) PANNERGY 688 (0,88 ) RICHTER 4680 (-2,34 ) SET Group 262 (-1,13 ) TAKAREK 612 (-4,38 ) WABERERS 3300 (-1,79 ) ZWACK 16550 (-5,70 )