Indul a bringaszezon: mire figyeljünk?

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Egyre többet süt a nap, ezzel párhuzamosan pedig egyre több kerékpárost látunk az utakon. Évről évre emelkedik a városi bringások száma is, ami sok szempontból jót tehet a közlekedésnek, de csak abban az esetben, ha a közlekedés minden résztvevője betartja a vonatkozó KRESZ szabályokat. Most a K&H segítségével bemutatunk néhány olyan támpontot, amikkel biztonságban érezheti magát autós és biciklis egyaránt!

Önvizsga

Kezdjük egy paradoxonnal: ugyan a biciklire üléshez és az azzal való közlekedéshez nem kell jogosítvány, így arra sincsen előírás, hogy vizsgázni kellene KRESZ-ből az indulás előtt, mégis magára a biciklis közlekedésre is vonatkoznak a KRESZ szabályai, városban és vidéken egyaránt. Célszerű emiatt legalább egy online anyagot beszerezni a KRESZ-ről a bringásoknak is, és megtanulni annak a releváns lapjait még a nyeregbe pattanás előtt. Az autósok életét is nagyban megkönnyíti egy szabályokat ismerő és betartó biciklis, ugyanakkor saját testi épségének megóvásáért is sokat tesz.

Kerékpárút

Autó az úton, kerékpár a kerékpárúton vagy kerékpársávban – a világ legegyszerűbb dolga lenne, ha ez minden esetben így történne. A gyakorlatban azonban sok helyen nincs a kerékpárosok számára kijelölt út, és sokszor a keskeny, kopott festésű itthoni utak is problémát jelenthetnek.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

A két keréken közlekedő úgy tud segíteni saját maga láthatóvá/hallhatóvá tételében, hogy beszerez egy láthatósági mellényt, használja a csengőjét, induláskor ellenőrzi, hogy rendesen égnek-e a lámpái, valamint nem hiányoznak a prizmák a küllőről. Fontos elem továbbá a bukósisak is, ami noha sosem lesz a legtrendibb viselet, de még mindig jobb frizurát igazgatni miatta, mint nem viselni és a sürgősségin ébredni. 

Gyalogosok

Túl könnyű lenne, ha csak egymás közt kellene tisztáznia a viszonyokat az autósoknak és a bringásoknak: de ott vannak még a gyalogosok is, akik sokszor a legkevésbé sincsenek tisztában a szabályokkal, ellenben szeretnek gyorsan és meggondolatlanul kilépni, átvágni az úttesten. A városi tempót miattuk is érdemes megfontoltra venni és ahol kell, kikerülni őket, valamint célszerű lehet lemondani egyes elsőbbségekről is, ha a helyzet úgy kívánja. Nem sok jó beszélgetés született eddig abból, ha egy gyalogos és egy autós vagy kerékpáros elsőbbségekről kezdett el vitatkozni egymás közt.

Kerékpáros útvonaltervezés

Abból a szempontból nincsen különbség két és négy kerék között, hogy egy jó útvonaltervező alkalmazás aranyat ér. Segítségével a legrövidebb út mellett az is kiderülhet, hol kerékpárosként lehet kisebb, kevésbé frekventált útszakaszokra rácsatlakozni, ahol jóval kisebb a balesetveszély is, mint a zsúfolt csomópontok környékén. 

Ha megtörténik a baj

Ha autós és biciklis viszonylatában történik baleset, akkor több eset is fennállhat. Ha az autós hibázott, akkor a vétlen biciklis járművében, vele lévő használati tárgyaiban, ruházatában keletkezett kárt a vétkes sofőr kötelező biztosítása téríti meg. Ugyancsak a vétkes sofőr kötelező biztosítása nyújt térítést abban az esetben is, ha a biciklis a baleset során személyi sérülést szenved.

Ha a balesetben egyértelműen a kerékpáros volt a vétkes fél, abban az esetben meg kell térítenie a gépjárműben keletkezett kárt. Ha a biciklis rendelkezik felelősségbiztosítással, abban az esetben a felelősségbiztosítása fedezheti a kárt – természetesen a szerződésében meghatározott összeghatárig. Ha ezen felül is marad kárösszeg, vagy nincs felelősségbiztosítása, akkor „saját zsebből” lesz kénytelen megtéríteni a kárt. Felelősségbiztosítás  például a lakásbiztosítás keretén belül is választható fedezet.

Az is megtörténhet, hogy – bizonyos százalékos megoszlásban, de – mindkét fél hibás volt a baleset létrejöttében. Ebben az esetben a balesetben résztvevők biztosítója  csak olyan arányban fizeti ki a kárukat, amennyire vétlenek voltak a balesetben. Biztosítás hiányában pedig itt is marad a „saját zsebből” térítés.

Hirdetés
Brexit

"Katasztrofális" következményekkel járna a brit élelmiszeripar...

A Bank of England kormányzója szerint a brit EU-tagság megszűnésének...

Melyik a legjobb lakáshitel?
Szavazz!

Ki kapjon több uniós pénzt, Kelet vagy Dél?

Brit sajtóértesülések szerint több tízmilliárd euró fejlesztési forrást...

A Balaton északi vagy a déli partja vonzóbb?

Hajlamosak vagyunk kőbe vésett értékítéletet feltételezni, pedig még az...

Hirdetés
Befektetés

Zombiállapotból ébredeznek a piacok

Véget ért egy, a korábbiakhoz nem hasonlítható ciklus. Ebben a ciklusban a...

Felügyeleti eljárás indult a nedolgozz.hu ellen

Az MNB piacfelügyeleti vizsgálatának lezárultáig azonnali hatállyal...

Kockázati tőke nagyvállalattól: álom vagy valóság?

A hazai kockázati befektetői piacon egyre nagyobb szerepet vállalnak a...

Ezt olvasta már?

Nincs más megoldás, át kell alakítani a dízelautókat »

4IG 3060 (9,29 ) ALTERA 860 (0,58 ) ANY 1390 (-1,42 ) APPENINN 673 (-1,03 ) BIF 1930 (1,05 ) CIGPANNONIA 454 (0,44 ) Duna House A 4060 (-2,87 ) EMASZ 26200 (0,77 ) ESTMEDIA 124 (-11,15 ) FUTURAQUA 66 (-6,52 ) GSPARK 3600 (3,45 ) KONZUM 3310 (-1,05 ) KULCSSOFT 1300 (-2,99 ) MOL 2928 (0,14 ) MTELEKOM 451 (-0,11 ) NORDTELEKOM 51 (-1,94 ) OPUS 718 (-0,28 ) OTP 11210 (-1,15 ) OTT1 292 (-1,68 ) PANNERGY 746 (-0,53 ) PLOTINUS 6800 (1,49 ) RABA 1370 (-1,79 ) RICHTER 5200 (-0,29 ) SET Group 276 (-0,36 ) WABERERS 4200 (3,45 )