Indul a bringaszezon: mire figyeljünk?

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Egyre többet süt a nap, ezzel párhuzamosan pedig egyre több kerékpárost látunk az utakon. Évről évre emelkedik a városi bringások száma is, ami sok szempontból jót tehet a közlekedésnek, de csak abban az esetben, ha a közlekedés minden résztvevője betartja a vonatkozó KRESZ szabályokat. Most a K&H segítségével bemutatunk néhány olyan támpontot, amikkel biztonságban érezheti magát autós és biciklis egyaránt!

Önvizsga

Kezdjük egy paradoxonnal: ugyan a biciklire üléshez és az azzal való közlekedéshez nem kell jogosítvány, így arra sincsen előírás, hogy vizsgázni kellene KRESZ-ből az indulás előtt, mégis magára a biciklis közlekedésre is vonatkoznak a KRESZ szabályai, városban és vidéken egyaránt. Célszerű emiatt legalább egy online anyagot beszerezni a KRESZ-ről a bringásoknak is, és megtanulni annak a releváns lapjait még a nyeregbe pattanás előtt. Az autósok életét is nagyban megkönnyíti egy szabályokat ismerő és betartó biciklis, ugyanakkor saját testi épségének megóvásáért is sokat tesz.

Kerékpárút

Autó az úton, kerékpár a kerékpárúton vagy kerékpársávban – a világ legegyszerűbb dolga lenne, ha ez minden esetben így történne. A gyakorlatban azonban sok helyen nincs a kerékpárosok számára kijelölt út, és sokszor a keskeny, kopott festésű itthoni utak is problémát jelenthetnek.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

A két keréken közlekedő úgy tud segíteni saját maga láthatóvá/hallhatóvá tételében, hogy beszerez egy láthatósági mellényt, használja a csengőjét, induláskor ellenőrzi, hogy rendesen égnek-e a lámpái, valamint nem hiányoznak a prizmák a küllőről. Fontos elem továbbá a bukósisak is, ami noha sosem lesz a legtrendibb viselet, de még mindig jobb frizurát igazgatni miatta, mint nem viselni és a sürgősségin ébredni. 

Gyalogosok

Túl könnyű lenne, ha csak egymás közt kellene tisztáznia a viszonyokat az autósoknak és a bringásoknak: de ott vannak még a gyalogosok is, akik sokszor a legkevésbé sincsenek tisztában a szabályokkal, ellenben szeretnek gyorsan és meggondolatlanul kilépni, átvágni az úttesten. A városi tempót miattuk is érdemes megfontoltra venni és ahol kell, kikerülni őket, valamint célszerű lehet lemondani egyes elsőbbségekről is, ha a helyzet úgy kívánja. Nem sok jó beszélgetés született eddig abból, ha egy gyalogos és egy autós vagy kerékpáros elsőbbségekről kezdett el vitatkozni egymás közt.

Kerékpáros útvonaltervezés

Abból a szempontból nincsen különbség két és négy kerék között, hogy egy jó útvonaltervező alkalmazás aranyat ér. Segítségével a legrövidebb út mellett az is kiderülhet, hol kerékpárosként lehet kisebb, kevésbé frekventált útszakaszokra rácsatlakozni, ahol jóval kisebb a balesetveszély is, mint a zsúfolt csomópontok környékén. 

Ha megtörténik a baj

Ha autós és biciklis viszonylatában történik baleset, akkor több eset is fennállhat. Ha az autós hibázott, akkor a vétlen biciklis járművében, vele lévő használati tárgyaiban, ruházatában keletkezett kárt a vétkes sofőr kötelező biztosítása téríti meg. Ugyancsak a vétkes sofőr kötelező biztosítása nyújt térítést abban az esetben is, ha a biciklis a baleset során személyi sérülést szenved.

Ha a balesetben egyértelműen a kerékpáros volt a vétkes fél, abban az esetben meg kell térítenie a gépjárműben keletkezett kárt. Ha a biciklis rendelkezik felelősségbiztosítással, abban az esetben a felelősségbiztosítása fedezheti a kárt – természetesen a szerződésében meghatározott összeghatárig. Ha ezen felül is marad kárösszeg, vagy nincs felelősségbiztosítása, akkor „saját zsebből” lesz kénytelen megtéríteni a kárt. Felelősségbiztosítás  például a lakásbiztosítás keretén belül is választható fedezet.

Az is megtörténhet, hogy – bizonyos százalékos megoszlásban, de – mindkét fél hibás volt a baleset létrejöttében. Ebben az esetben a balesetben résztvevők biztosítója  csak olyan arányban fizeti ki a kárukat, amennyire vétlenek voltak a balesetben. Biztosítás hiányában pedig itt is marad a „saját zsebből” térítés.

Hirdetés
Kriptovaluták
Melyik a legjobb lakáshitel?
Hirdetés
Befektetés

Félmillió tonna szénhidrogén naponta

Új-zélandi és délkelet-ázsiai akvizícióinak köszönhető a dolog.

Kuala Lumpur, Malajzia jó hely az osztrákoknak

Malajziában invesztál az osztrák OMV.

Dávid és Góliát meg például Tweedy

A befektetési alapok teljesítményét benchmarkhoz szokták viszonyítani.

Ezt olvasta már?

Örüljünk neki? - kaszálnak a biztosítók »

APPENINN 588 (-0,68 ) CIGPANNONIA 394 (-0,38 ) CSEPEL 770 (-6,10 ) Duna House A 3740 (-2,09 ) ENEFI 182 (-0,82 ) ESTMEDIA 126 (10,53 ) FUTURAQUA 50 (1,01 ) MASTERPLAST 630 (-3,08 ) MOL 2888 (-1,43 ) MTELEKOM 409 (0,12 ) NORDTELEKOM 37 (2,79 ) OPUS 500 (-1,19 ) ORMESTER 1300 (-2,26 ) OTP 9975 (-0,15 ) OTT1 246 (-1,20 ) PANNERGY 664 (-1,48 ) RABA 1285 (-2,65 ) RICHTER 5095 (-1,07 ) SET Group 205 (-3,30 ) TAKAREK 609 (-2,56 ) WABERERS 2710 (-0,37 ) ZWACK 16700 (0,30 )