Továbbképzés webshopok számára

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Sikeresen zárult a Mastercard és a BIG FISH 2016-ban indított átfogó programja, amelynek célja az online vásárlási élmény fejlesztése volt. A program szervezői a magyar e-kereskedelmi piac kiemelt szereplőivel együttműködve elemzésekkel, fejlesztési javaslatcsomagok elkészítésével, valamint a fejlesztési programok koordinációjával segítettek abban, hogy a piaci szereplők eredményesebbek, felhasználóik pedig elégedettebbek lehessenek. A projekt során készült esettanulmányok és elemzések mindenki számára elérhetők, így a teljes e-kereskedelmi szektor fejlődését szolgálják.

Sikeres a projekt

2016-ban indult útjára az E-kereskedelmi szemle program, amelynek keretében egy év alatt 21 webáruház kapott lehetőséget arra, hogy szakértői segítséggel, jól megtervezett fejlesztések mentén, mérhető módon javítsa weboldalán a felhasználói élményt.

A projekt sikerét jelzi, hogy zárásakor a résztvevő szervezetek, akik díjmentesen vehettek részt a programban, kiemelkedően kedvező visszajelzéseket adtak: a kezdeményezés koncepcióját és céljait a válaszadók 92 százaléka maximális pontszámmal értékelte, míg az elemzések és javaslatok hasznosságára a válaszadók fele 7-ből 7 pontot, a fennmaradó 50 százalék pedig 7-ből 6 pontot adott.

Arra a kérdésre, hogy mennyire érzik eredményesnek a megvalósított fejlesztések hatását, a többség szintén maximális pontszámmal válaszolt, de a hétfokú értékelési skálán 5 pontnál senki sem adott kevesebbet.

Hiánypótló, hasznos kezdeményezés

A pozitív visszajelzések is azt mutatják, hogy az E-kereskedelmi Szemle programmal egy hiánypótló, hasznos kezdeményezés indult el, de a számszerűsíthető egyéb eredmények is a projekt sikeréről tanúskodnak. A programban résztvevő Bortársaság esetében például mobilra optimalizált (reszponzív) oldal fejlesztésével a mobil- és táblagépről érkező forgalom konverziós aránya[3] több mint 14 százalékot nőtt, míg a HVG Könyvek honlapján az oldal UX[4] felülvizsgálata és optimalizálása 28 százalék bevétel növekedést, 10 százalék konverziós arány növekedést és 12 százalék kosárérték növekedést eredményezett.

A 21 weboldalt elemző szakértői csapat a következő munkafázisokon haladt végig. A program első lépése a kiválasztott weboldalak technikai ellenőrzése, valamint a szakértői elemzések elkészítése volt. Ezután került sor a javaslatok megfogalmazására, majd ez alapján zajlottak le a fejlesztések, amit az adatgyűjtés és a kiértékelés követett.

A stáb nem csak esettanulmányokat és átfogó elemzéseket készített, de egy összegzést is írtak a leggyakrabban előforduló hibákról és kihagyott lehetőségekről, segítve ezzel a webshoptulajdonosok munkáját.

A legnagyobb problémák

A tapasztalatok szerint a magyar webshopoknál a legnagyobb problémát a mérési és a technikai hiányosságok okozzák, és a vásárlási folyamat részleteinek (szállítási és átvételi lehetőségek, fizetési módok) megjelenítése terén is bőven van még mód a fejlesztésre. A kihagyott lehetőségek között kiemelendő a jól elhelyezett termékajánlók és az elhagyott kosarakra emlékeztető levelek fontossága.

A program megvalósulását a Mastercard támogatta. Eölyüs Endre, a fizetéstechnológiai vállalat Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója a program kapcsán elmondta:

„Figyelemreméltó tanulságokkal zárult az E-kereskedelmi szemle program, amellyel most 21 webshop szolgáltatásainak javításához járultunk hozzá közvetlenül, de az elemzések közzétételével az egész szektor fejlődését szolgáljuk. A vizsgált weboldalak a fejlesztésekkel számottevő konverziós arány és bevétel növekedést is elértek, valamint több visszatérő látogatást, vagyis hűségesebb vásárlókat szereztek. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy azok a webáruházak sem dőlhetnek hátra, akik az elmúlt egy évben fejlesztették a vásárlói élményt, hiszen folyamatosan változik a technológia, újabb és újabb trendek jelennek meg a piacon, amelyek a fogyasztói elvárásokra is hatással vannak. Bízom benne, hogy az E-kereskedelmi szemle elindításával és a jó gyakorlatok megosztásával sok webáruház számára adtuk meg a kezdő lökést ezen az úton, és sokan képesek lesznek arra, hogy nyitott szemmel járva, a piac rezdüléseit lekövetve időről időre újragondolják a felhasználói élmény javításának lehetőségeit.”

Ezt olvasta már?

Felborítja a járvány a mobil-kereskedelmet »

4IG 578 (-5,25 ) AKKO Invest 476 (-3,25 ) ALTEO 844 (-2,99 ) ANY 1365 (-0,73 ) APPENINN 349 (-3,72 ) AutoWallis 99 (-4,62 ) CIGPANNONIA 184 (-0,75 ) CSEPEL 382 (-15,86 ) DM-KER 4000 (-11,11 ) Duna House A 3810 (0,53 ) EHEP 7400 (-4,52 ) ENEFI 398 (-0,50 ) ESTMEDIA 116 (-7,35 ) FUTURAQUA 101 (-1,55 ) GSPARK 5060 (-3,44 ) KPACK 18800 (-5,05 ) KULCSSOFT 2580 (-5,84 ) MASTERPLAST 734 (-2,91 ) MOL 2550 (-5,42 ) MTELEKOM 422 (-3,66 ) NORDTELEKOM 48 (-2,26 ) NUTEX 37 (-4,63 ) OPUS 271 (-4,31 ) ORMESTER 10400 (6,67 ) OTP 14950 (-2,42 ) OTT1 199 (-3,86 ) PANNERGY 712 (-5,07 ) RABA 1090 (-2,24 ) RICHTER 6930 (-1,77 ) SET Group 97 (-4,06 ) TAKAREK 494 (-1,59 ) WABERERS 1090 (0,46 ) ZWACK 17500 (-0,85 )