Az elektromos autók jövője két orosz oligarchán múlik

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 1 perc

Orosz milliárdosok egy, még a szovjet időkre visszavezethető nyersanyagkitermelő óriáscég irányítása felett viszálykodnak. Tipikus orosz sztori, mondhatnánk, de ami érdekessé teszi a harcot az az, hogy az MMC Norilsk Nickel PJSC rendelkezik a világon az egyik legnagyobb nikkel és kobalt tartalékkal. Márpedig ezek a fémek elengedhetetlenek az iPadek vagy éppen a Teslák akkumulátorának gyártásához, írja a Bloomberg.

Kik a jelöltek?

Vlagyimir Potanin és Oleg Deripaszka harcol a Nornickel néven emlegetett cégért, és mindketten mást szeretnének csinálni vele. Potanin, a cég vezérigazgatója és a második leggazdagabb orosz kibővítené az üzletet és új nyersanyaglelőhelyekbe fektetne, hogy a vállalat megtarthassa pozícióját az iparágon belül.

Deripaszka, a United Co. Rusal alumíniumipari cég leköszönő igazgatója és a 16. leggazdagabb orosz, a profitot a osztalékkifizetések maximalizálására használná, hogy megszabaduljon másik cége, a Rusal adósságaitól.

Potanin egyébként a Nornickel 30,5 százalékát birtokolja, de a Rusal 27,8 százaléka is az övé.

Miért olyan fontos ez?

A viszály kimenetele határozhatja meg, hogy a nikkel és kobalt kínálata emelkedni vagy zuhanni fog. A Nornickel előbbi fémnek a második, utóbbi fémnek az ötödik legnagyobb előállítója a világon. Márpedig mindkét nyersanyag ára kilőtt az utóbbi két évben az elektromos autók, elektronikus kütyük akkumulátorai és a szél-, valamint napenergia tárolásának egyre égetőbb kérdése miatt.

A kobalt ma már háromszor annyiba kerül, mint 2016-ban, mivel mindenki arra számít, hogy az e-autók iránti kereslet exponenciálisan növekedni fog. 2025-re pedig a magas minőségű nikkelnek – amit eddig főleg a rozsdamentes acél előállítására használtak – már várhatóan 40 százaléka fog az akkumulátorokban kikötni.

Hogy állunk most?

A cégben 2012 óta patthelyzet van, egyik milliárdos sem tudja dominálni a vállalatot, mivel egy harmadiknak, Roman Abramovicsnak is van 6 százalékos részesedése benne. Ő azonban ebből most eladna, Potanin pedig megvenné, amit csak lehet. Ennek természetesen Deripaszka nem örül, és az általa irányított Rusal egy olyan végzést szeretne elérni a londoni bíróságon, amelyik blokkolná a tranzakciót.

Hogy mi lesz a végső kimenetele az ügynek, nehéz megsaccolni, de a legvalószínűbbnek egy új részvényesi megállapodás tűnik, amely osztalékot emel és meghatározza a Rusal kilépési feltételeit. Ebbe talán Deripaszka is belemenne, és még az elektromos autók is jól járnának.

Ezt olvasta már?

Nem rózsás igazán a reggel Európában »

4IG 602 (2,03 ) AKKO Invest 500 (2,88 ) ALTEO 862 (0,94 ) ANY 1370 (-0,72 ) AutoWallis 107 (-2,29 ) BIF 315 (0,32 ) CIGPANNONIA 183 (-1,08 ) CSEPEL 488 (8,44 ) CyBERG 1490 (-0,67 ) DM-KER 4500 (5,88 ) Duna House A 3790 (-0,26 ) EHEP 8000 (-1,23 ) ELMU 34000 (-0,58 ) EMASZ 31000 (-0,64 ) ENEFI 396 (-3,18 ) ESTMEDIA 126 (-1,72 ) FUTURAQUA 105 (-0,19 ) MASTERPLAST 762 (0,79 ) MOL 2646 (1,69 ) MTELEKOM 448 (-1,21 ) NORDTELEKOM 48 (0,31 ) NUTEX 39 (0,26 ) OPUS 288 (-1,97 ) OTP 15270 (0,13 ) OTT1 210 (-0,24 ) PANNERGY 752 (0,80 ) RABA 1125 (0,45 ) RICHTER 7050 (0,86 ) SET Group 99 (-1,78 ) TAKAREK 504 (0,80 ) WABERERS 1090 (0,46 )