Ázsiai piacot céloz a milliárdos Jamal-projekt

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Pénteken elhagyta az oroszországi Jamal-félsziget földgáz-terminálját az első cseppfolyósított földgázt (LNG) szállító, a francia Total energiaipari konszern egykori vezérigazgatója után Christophe de Margerie névre keresztelt jégtörő-tanker.

A félsziget hatalmas földgáz és nyersolaj lelőhelyeket rejt. A Jamal projektben résztulajdonosként közvetve érdekelt Gazprom becslései szerint 26,5 milliárd köbméter földgáz és 300 millió tonna olaj van a területen.

A nyersanyagkincs kitermelését azonban a szélsőséges időjárás nehezíti, télen a hőmérséklet mínusz ötven fok alá is eshet, a tengert pedig két méter vastag jégpáncél boríthatja. Nyáron viszont a félsziget területének négyötöde tavakká, belvizes részekké és mocsarakká alakul át.

A Moszkvától 2500 kilométerre északkeletre fekvő Jamal-félsziget energiahordozó kincsének kitermelésére 23 milliárd eurós beruházási projekt indult. A projekt kivitelezése 2013-ban kezdődött meg. Utak és lakótelepek mellett egy erőmű is épült, valamint egy 500 kilométeres vasútvonal és egy repülőtér is.

A kitermelt földgáz és olaj elszállítására lefektetett vezetékek mellett egy terminál és egy földgáz-cseppfolyósító üzem is létesült a tengerparton. Az LNG üzem kapacitása 2019-re eléri az évi 16,5 millió tonnát.

A kivitelezést egy orosz vezetésű nemzetközi konzorcium végezte. A konzorcium részvényeinek 50,1 százalékával az orosz Novatek vállalat rendelkezik. A francia Total 20 százalékos, a kínai CNPC 20 százalékos, a Silk Road befektetési alap pedig 9,9 százalékos részesedéssel rendelkezik. A Gazprom 10 százalékkal érdekelt a Novatek vállalatban.

A projekt kivitelezését megnehezítette, hogy az Egyesült Államok szankciós listára helyezte a Novatek vállalatot, így a finanszírozásba nem lehetett nyugati bankokat bevonni. A beruházás ezért kínai finanszírozással valósult meg.

A Jamal projekt földgáztermelésének több mint felét a távol-keleti piacok veszik majd fel. A globális felmelegedés lehetővé tette ugyanis az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő 6500 kilométeres északkeleti átjáró hajózását egész évben.

A Christophe de Margerie augusztusban tette meg először az utat az északkeleti átjárón jégtörő hajó segítsége nélkül. A projektet kivitelező konzorcium 2019-ig 15 jégtörő-tankert állít szolgálatba a cseppfolyósított földgáz szállítására.

Hirdetés
Forex szemináriumok

Tudtad, hogy ha megtanulsz egy pénzkezelési módszert a valószínűségre...

Technikai elemzések

Néhány napos konszolidáció után újra megkísérli a 12600-as ellenállási szint...

Tegnap erősen ingadozott az amerikai piac a plusz és mínusz határán,...

Doji gyertyával zárt mozgóátlagai alatt a hazai index.

Az 5200 forintos támasz elesése nyitna ki nagy teret a gyengülés előtt a...

A forgalom érkezésével választhat irányt a bankpapír.

Ellenállásához tudott szúrni a hétfői kereskedésben a távközlési vállalat...

Alacsony forgalom mellett, de tovább csorgott lefelé az olajvállalat árfolyama.

Hirdetés
OpcioGuru

Teljesen mindegy, hogy opciós kereskedéssel vagy sem, amilyen korán csak...

Private Banking

A múlt évben néhányszor érintettük a főleg amerikai startupok témakörét.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Újabb acélipari kvóták jöhetnek »