Brexit következmények miatt aggódik a Nissan

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

A Nissan japán autóipari óriáscég szerint súlyos következményei lennének, ha Nagy-Britannia nem jutna megállapodásra az Európai Unióval a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) utáni időszak kereskedelmi feltételrendszeréről.

A Nissan nagy-britanniai részlege által a brit kormány címére intézett csütörtöki figyelmeztetés kiemeli, hogy Nagy-Britannia 1986 óta a cég egyik európai gyártóbázisa, és az ugyancsak nagy-britanniai központú európai kutatási-fejlesztési és tervezési részleg kifejezetten ez EU-piac igényeire szabva végzi termékfejlesztési tevékenységét. A Nissan felhívása szerint az EU-val folytatott akadálytalan kereskedelem tette lehetővé, hogy a cég Sunderlandben működő termelőüzeme a brit autóipar egyetemes történetének legnagyobb gyárává fejlődhetett.

A Nissan az északkelet-angliai gyárban készülő autóknak több mint a felét az EU-piacra exportálja. A Nissan közölte: más olyan nagyvállalatokkal együtt, amelyek szintén jelentős beruházásokat eszközöltek a brit gazdaságban, továbbra is várja annak tisztázását, hogy milyen formát ölt Nagy-Britannia és az Európai Unió jövőbeni kereskedelmi kapcsolatrendszere. A közlemény hangsúlyozza, hogy ha a kétoldalú kereskedelem hirtelen a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszerére áll át, annak súlyos következményei lennének a brit ipar egészére. A WTO általános szabályzata alapján az EU - ha nem születik kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodás Londonnal - a brit EU-tagság megszűnése után külső országként kezelné Nagy-Britanniát, és ebben az esetben a járműalkatrészekre 4,5 százalékos, a Nagy-Britanniából érkező autóimportra 10 százalékos vámot vetne ki.

A kétoldalú megállapodás elmaradása és a WTO-szabályrendszer alapján folytatódó kereskedelem valószínűsíthető súlyos veszteségeire a brit járműipar számos vállalata és képviseleti szervezete mellett a londoni parlament szakbizottsága is felhívta már a kormány figyelmét. Az alsóház üzleti, energiaügyi és iparstratégiai bizottságának (BEIS) néhány hete összeállított 36 oldalas tanulmánya szerint e Brexit-forgatókönyv esetén 550 ezer járművel, 19 százalékkal csökkenne az EU-piacra irányuló éves brit autóexport. A bizottság által idézett, különböző módszerekkel elvégzett iparági számítások szerint a vámakadályok megjelenésével a brit autóipar 4,5 milliárd és 7,9 milliárd font (1650-2900 milliárd forint) közötti éves exportbevételtől esne el. A tanulmányban szereplő adatok szerint a brit autóipar exportjának 56 százalékát az EU-piac veszi fel. Theresa May brit miniszterelnök a kormányzó Konzervatív Párt e héten tartott éves kongresszusán felszólalva kijelentette: London megállapodásra törekszik az Európai Unióval a Brexit feltételrendszeréről, "de nem bármilyen áron". May szerint Nagy-Britannia nem fél attól sem, hogy esetleg megállapodás nélkül kell kilépnie az EU-ból. Hozzátette ugyanakkor: őszintén ki kell mondani, hogy a megállapodás nélküli Brexit a kétoldalú kereskedelemben megjelenő vámok és a költséges határellenőrzések miatt Nagy-Britannia és az Európai Unió számára egyaránt rossz lenne.

Ezt olvasta már?

Összeszedhetik magukat a nehézgépjármű gyártók »

4IG 2040 (0,99 ) ALTEO 725 (1,40 ) ANY 1365 (1,49 ) APPENINN 538 (0,56 ) AutoWallis 163 (-0,61 ) BIF 2380 (-0,83 ) CIGPANNONIA 420 (1,08 ) CSEPEL 630 (-1,56 ) Duna House A 3860 (-0,52 ) EMASZ 26600 (0,76 ) ENEFI 234 (1,74 ) ESTMEDIA 89 (5,95 ) GSPARK 3500 (0,57 ) KONZUM 235 (0,64 ) KPACK 11200 (-20,00 ) MOL 3302 (-0,24 ) MTELEKOM 471 (0,75 ) NORDTELEKOM 37 (-1,07 ) NUTEX 34 (-1,47 ) OPUS 437 (0,46 ) OTP 11570 (-1,03 ) OTT1 201 (3,08 ) PANNERGY 732 (-1,61 ) PLOTINUS 24000 (-3,23 ) RABA 1270 (2,42 ) RICHTER 5390 (-1,28 ) SET Group 348 (-1,69 ) TAKAREK 660 (-1,49 ) WABERERS 1920 (2,40 ) ZWACK 17250 (0,29 )