Brexit - Távozna a Toyota és a BMW is a britektől

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

A Toyota és a BMW is fontolóra venné nagy-britanniai autógyártó kapacitásainak áthelyezését más EU-tagállamokba, ha a brit EU-tagság a kilépés feltételrendszeréről szóló megállapodás életbe lépése nélkül szűnne meg.

Johan van Zyl, a Toyota európai igazgatója a BBC televíziónak kedden kijelentette: a cég a brit kilépés (Brexit) után is a jelenlegivel azonos szabályozói keretrendszert szeretne látni az Egyesült Királyság és az Európai Unió kereskedelmében. "Kezdettől egyértelművé tettük: akadálytalan kereskedelmet akarunk, vámok nélkül" - hangsúlyozta. Hozzátette: ha Nagy-Britannia és az EU kereskedelmében vámok, egyéb akadályok jelennek meg, akkor "nagyon nehezen lehetne elképzelni a jövőt". Arra a kérdésre, hogy a közép-angliai Derby közelében működő Toyota-gyár ebben az esetben bezárhat-e, van Zyl úgy fogalmazott: ha a Brexit hosszú távú hatásai nagyon negatívak, akkor ez is a lehetőségek között lenne. Johan van Zyl szerint a Toyotának már eddig is sok pénzébe került a Brexittel kapcsolatos kockázatkezelés, mégsem tudott minden eshetőségre felkészülni.

Elmondta: a Toyota eddig 250 millió fontot (95 milliárd forintot) költött az angliai üzem versenyképességének javítására, és semmiféle olyan akadályt nem szeretne, amely ezt rontaná. Peter Schwarzenbauer, aki a BMW német autógyár igazgatótanácsában a Mini és a Rolls-Royce típuscsaládok angliai termelését felügyeli, a Sky News brit hírtelevíziónak kedden kijelentette: ha a brit EU-tagság megállapodás nélkül szűnik meg, a cégnek "legalábbis meg kell fontolnia" a Mini típuscsalád angliai gyártásának áttelepítését. Schwarzenbauer szerint a Rolls-Royce nagy-britanniai gyökerű luxusmárka, tehát ezt a típust valószínűleg nem érintené a Brexit, bármilyen formát öltsön is, de a Mini modellek Oxford közelében működő gyárára a megállapodás nélküli kilépés "reális veszélyt" jelent. A BMW igazgatótanácsi tagja szerint a cég nem bírna el semmiféle olyan pluszköltséget - például a külső országokból érkező uniós autóimportot potenciálisan terhelő 10 százalékos vámot -, amely a megállapodás nélküli Brexitből óhatatlanul eredne.

A Nagy-Britanniában működő autógyárak és más globális iparvállalatok hosszú ideje folyamatosan figyelmeztetik a brit kormányt a Brexit, különösen a megállapodás nélküli kilépés termelési és beruházási kockázataira. A Nissan japán autóipari óriáscég nemrégiben bejelentette, hogy az eredeti tervekkel ellentétben mégsem az angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg új X-Trail modelljének gyártását. Gianluca de Ficchy, a Nissan európai részlegének elnöke közölte: a döntésnek üzleti okai is vannak, de az Európai Unióhoz fűződő jövőbeni brit kapcsolatrendszer bizonytalanságai sem segítik a Nissan további angliai tevékenységének tervezését. A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) minap ismertetett éves beszámolója szerint tavaly 9,1 százalékkal ötévi mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma, a brit autóipari beruházások értéke pedig csaknem a felével esett vissza egyetlen év alatt, egyértelműen a Brexit-folyamat teremtette bizonytalanság miatt. Tom Enders, a legnagyobb európai repülőgépgyártó konzorcium, az Airbus vezérigazgatója minapi videóüzenetében kijelentette: tévedés az a Brexit-pártiak által hangoztatott "őrültség", hogy az Airbus úgysem tud kivonulni a brit gazdaságból, mert hatalmas üzemei vannak ott.

Enders szerint sok más olyan ország van, amely "boldogan gyártana" például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez. Az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait.

Kibocsátók a honi börzén

A Budapesti Értéktőzsdén a következő vállalatok szerepelnek.

Tanulj, hogy ületelhess!

A frankfurti tőzsdét 1585-ben alapították az árfolyamok rögzítésére.

Kanada legnagyobb börzéje, a torontói tőzsde (TSX) 1852-ben alakult.

Ezt olvasta már?

Recessziót okozna a rendezetlen kilépés »

4IG 1000 (-3,66 ) AKKO Invest 27800 (0,72 ) ANY 1250 (0,81 ) AutoWallis 118 (-2,08 ) CSEPEL 650 (-1,52 ) Duna House A 3820 (0,53 ) EHEP 19300 (3,21 ) ENEFI 614 (-0,32 ) ESTMEDIA 126 (10,53 ) FUTURAQUA 103 (6,65 ) GSPARK 3780 (0,27 ) MOL 3080 (-0,19 ) MTELEKOM 439 (0,34 ) NORDTELEKOM 42 (1,08 ) OPUS 436 (-0,09 ) OTP 12760 (-0,55 ) OTT1 243 (-2,41 ) RICHTER 5090 (0,30 ) SET Group 608 (0,50 )