Elindult Kínába a Szibéria Ereje

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Üzembe helyezték hétfőn a Kínába orosz gázt szállító, a jakutföldi csajandai gázmezőről Blagovescsenszken át Kínába vezető, Szibéria Ereje elnevezésű gázvezeték 2200 kilométeres szakaszát.

Az orosz vezetékes gáz Kínába szállításának kezdetét jelentő ünnepélyes szertartás élő televíziós közvetítésében Szocsiból rész vett Vlagyimir Putyin orosz, Pekingből pedig Hszi Csin-ping kínai elnök. A Szibéria Ereje a gázkitermelés irkutszki és a jakutföldi központjából az orosz Távol-Keletre és Kínába szállít gázt. A most átadott első szakaszt követően egy másodikat is megépítenek, amely a kovitktai gázmezőtől a csajandaiig vezet majd. A 3000 kilométeres hosszt elérő vezeték évi 38 milliárd köbméter földgázt szállít majd. Putyin mind a két ország, mind pedig a globális energiapiac szempontjából "történelminek" nevezte az eseményt, Hszi pedig azt hangoztatta, hogy a projekt "példaként szolgál a kölcsönös együttműködésre" és hogy a kétoldalú kapcsolatok fejlesztése mindkét ország külpolitikája számára prioritást jelent.

Az orosz Gazprom és a kínai CNPC 2014 májusában állapodott meg a Szibéria Ereje vezeték megépítéséről. A felek 30 évi gázszállításról állapodtak meg. A mintegy 400 milliárd dollár összértékű szerződés, mint arra Putyin a megnyitó folyamán rámutatott, minden idők legjelentősebb orosz gázszállítási szerződése. A Gazprom a tervek szerint jövőre 5 milliárd, 2021-ben 10 milliárd, 2022-ben pedig 15 milliárd köbméter gázt szállít majd Kínába. A tervezett 38 milliárd köbméteres kapacitást 2025-ben éri majd el a Szibéria Ereje. A Rosszija 24 orosz hírtévé háttéranyagában rámutatott, hogy Ázsiában a gáz ára mintegy 30 százalékkal magasabb az európai szintnél. A Gazprom a tervek szerint januárban helyezi majd üzembe a Török Áramlat, 2020 közepén pedig az Északi Áramlat 2 gázvezetéket. Az orosz-kínai energetikai kapcsolatok fontos eseménye volt a napokban, hogy a Transznyefty által üzemeltetett Kelet-Szibéria-Csendes-óceán kőolajvezeték szerdán elérte csúcskapacitását. Ez az első, Kínába irányuló ágon évi 80 millió, a másodikon, a Kozmino kikötőjébe tartón pedig 50 millió tonna. A vezeték csúcsra járatását eredetileg 2030-ra tervezték. Pénteken az orosz szakasz építésének befejezésével elkészült az első orosz-kínai Amur-híd szerkezete. A több, mint egy kilométer hosszú objektumon, amelyet a tervek szerint jövő áprilisban adnak át a közlekedésnek, 3 millió ember és csaknem 300 ezer gépjármű haladhat majd át évente Blagovescsenszk és Hejhe között.

Ezt olvasta már?

Egyáltalán nincs megilletődve a Gazprom »

4IG 660 (11,86 ) AKKO Invest 430 (-0,46 ) ALTEO 840 (0,72 ) APPENINN 386 (-0,52 ) AutoWallis 107 (3,38 ) BIF 305 (-0,65 ) CSEPEL 506 (-0,39 ) CyBERG 1780 (-1,11 ) Duna House A 3850 (-1,28 ) EHEP 9050 (-4,23 ) ENEFI 400 (0,76 ) ESTMEDIA 139 (-3,20 ) FORRAS/OE 2000 (-3,85 ) FORRAS/T 1900 (-3,06 ) FUTURAQUA 100 (2,25 ) GSPARK 4910 (-1,41 ) KPACK 20000 (6,95 ) KULCSSOFT 3200 (-2,44 ) MASTERPLAST 740 (0,54 ) MOL 2900 (0,69 ) MTELEKOM 437 (-0,68 ) NORDTELEKOM 48 (-1,54 ) NUTEX 59 (-6,05 ) OPUS 329 (1,04 ) OTP 15500 (2,99 ) OTT1 248 (-0,40 ) PANNERGY 736 (0,55 ) RABA 1185 (1,28 ) RICHTER 6075 (1,25 ) SET Group 100 (0,20 ) TAKAREK 556 (0,36 ) WABERERS 1220 (4,72 ) ZWACK 17400 (0,29 )