Kimerülnek a bányák, jönnek a mesterséges gyémántok

| forrás:
Conclude
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

A gyémántbányák elkezdődött kimerülése miatt már az iparág óriásai - jelesül a dél-afrikai De Beers - is ráálltak a mesterségesen, laboratóriumi körülmények között előállított kövek gyártására. Utóbbiak kínálata ma még csak az egy százalékát teszi ki a természetes gyémántokénak.

Ám ez az arány fokozatosan nőhet, különösen, hogy a mesterséges kövek jóval olcsóbbak, ami különösen a fiatalabb, Z generáció számára fontos szempont – jelentette ki Juhász Gergely, a nemesfém-befektetésekkel foglalkozó Conclude Befektetési Zrt. vezérigazgatója a Bain & Company and the Antwerp World Diamond Centre legutóbbi globális gyémántipari jelentése alapján.

A gyémánt-iparágnak most azzal a kihívással kell megküzdenie, vajon hogyan lesz képes a mesterséges gyémántok iránti kereslet növekedését kihasználni arra, hogy eközben a természetes kövek eladása se essen vissza jelentősen. 

Új piaci szereplők léptek be a mesterséges (más néven: szintetikus) gyémántokat előállító, elosztó és kereskedő szektorba. Mindenekelőtt a világ egyik legnagyobb gyémánttermelője, a dél-afrikai De Beers, amely a laboratóriumban előállított új divatékszer-márkáját, a Lightboxot 2018 májusában dobta piacra. Jócskán hozzájárulva ezzel a mesterséges gyémántok elismertségének növekedéséhez, ami a vevők figyelmét csak még jobban ráirányította e termékre.

Mesterséges gyémántnak azokat a gyémántkristályokat hívják, amelyek technológiai folyamatok során jönnek létre, szemben a természetben előforduló kristályokkal. Laboratóriumi körülmények között ma már évente több mint 1,5 millió karátnyi csiszolt gyémántot állítanak elő, s ez a mennyiség 2019-ben csak tovább nőhet – mutatott rá Juhász Gergely.

A Bain & Company and the Antwerp World Diamond Centre legutóbbi globális gyémántipari jelentése szerint hosszabb távon három fő tényező befolyásolja majd a szektor jövőjét.

A digitális technológiák térnyerése

A már bizonyított, illetve a még csak mostanában megjelenő digitális technológiák egyaránt kihatnak a gyémánt-értéklánc valamennyi elemére, lehetővé téve a gyémánttermelőknek, a -szállítóknak és a -kereskedőknek, hogy hatékonyabban tevékenykedjenek. 

Figyelemreméltó újítások a blockchain-projektek, amelyek tavaly azzal a céllal indultak el, hogy segítsék a vásárlókat a gyémántok eredetiségének az ellenőrzésében. A legjelentősebb blockchain technológia-alapú platform a Tracr, amelyet a De Beers tavaly szeptemberben indított el, s egy hónappal később a gyémántipar másik óriása, az Alrosa is csatlakozott hozzá. A Tracr a laboratóriumi eredetű gyémántok előállítására, csiszolására és osztályozására vonatkozó információkat összegyűjti, majd digitalizálja, és az így létrehozott adatfájlt hozzáférhetővé teszi a végfelhasználó számára, növelve ezzel az átláthatóságot és az ügyfélélményt. Ami azt jelenti, hogy a technológia révén minden egyes gyémánt útja nyomon követhető.

A mesterségesen előállított gyémántok elterjedése

A meglévő gyémántbányák kimerülése következtében a nyersgyémánt kitermelése egyre jobban visszaesik. Míg tavaly még 150 millió karát gyémántot hoztak felszínre, addig a Bain & Company optimista előrejelzése szerint 2030-ban már csak 120 milliót fognak, de kedvezőtlenebb esetben akár az is elképzelhető, hogy mindössze 100 milliót.

Eközben a drágakő-minőségű mesterséges gyémántok egyre olcsóbbá válnak. Kiskereskedelmi áruk az utóbbi két évben közel a felére esett, míg a nagykereskedelmi áruk még ennél is jobban, kevesebb mint az egyharmadára. 

Amennyiben a bányákból gyémántokat kitermelő iparág képes lesz megkülönböztetni a köveit azoktól, amelyeket laboratóriumokban állítanak elő (például úgy, hogy a laboratóriumi gyémántokat inkább divatékszerekként pozícionálja, mint sem luxuscikkekként), akkor elérheti, hogy a természetes gyémántok iránti kereslet – értékben kifejezve – 2030-ra csak 5-10 százalékkal essen vissza.

Hiszen az, hogy a világ legnagyobb gyémántbányái közül számos 2030-ra kimerülhet, piaci megfigyelők szerint a mesterséges kövek vételére ösztökélheti a fogyasztókat, miután a kínálat csökkenése következtében a bányászott gyémánt megdrágulhat. 

A fiatal generációk preferenciái

A gyémánt vásárlásán gondolkodó ifjabb generáció képviselőinek szempontjai arra kényszeríthetik az iparág szereplőit, hogy újragondolják az értékesítési és marketing stratégiáikat. A fiatalabbak ugyanis sokkal jobban adnak az alapvetően a közösségi médiában szereplő influencerek véleményére, a vevői értékelésekre és „like”-okra, mielőtt vesznek valamit. Az úgynevezett social media-vételek a Z generáció növekvő vásárlóereje révén jelentősen bővülhet. Számos gyémántkereskedő már most megkezdte a felkészülést arra, hogy a gyémántvásárlói preferenciák változása miatt másfajta marketingre és gyártási tevékenységre lesz szükség.

A Conclude vezérigazgatója szerint a gyémántok jövőbeni kereslete nagyrészt annak a függvénye, hogy az iparág hogyan lesz képes az ékszereit sikerrel értékesíteni. Az iparág előtt most az a kihívás áll, vajon ki tudják-e majd használni a mesterséges gyémántok iránti kereslet növekedését arra, hogy annak mintegy oldalvizén a természetes gyémántok is vonzó célpontok maradjanak.

Ezt olvasta már?

Az Alrosa-nál kevesbb volt a gyémánt »