Volt, ahol trükköztek a black friday kapcsán

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Már indult fogyasztóvédelmi eljárás a novemberi ellenőrzések alapján a webáruházak megtévesztő hirdetései miatt, emellett az árképzésnél is előfordultak hiányosságok - mondta a Magyar Nemzetnek Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára az elmúlt hétvégén lezajlott black friday akciós kampány tapasztalatairól.

A napilap hétfői számában megjelent cikk szerint a black friday az iparági becslések szerint idén minden korábbinál forgalmasabb volt, a felmérések pedig előzetesen több mint 1,2 millió magyar internetező köréből várták az aktivitást. Cseresnyés Péter elmondta, hogy a vásárlók részéről a legtöbb panasz amiatt a jellemző gyakorlat miatt érkezett, hogy a készleten lévőnek jelzett termék valójában nem vagy csak sokkal később volt elérhető egyes internetes kereskedőknél. A fogyasztók főként azt sérelmezték, hogy az internetes áruházak emiatt gyakran nem tudják betartani az előzetesen ígért szállítási időt, és különösen nehezükre esik ez az olyan forgalmas, kiemelt időszakban, mint a black friday. Az ellenőrzések során tetten ért cégek fogyasztóvédelmi eljárásra számíthatnak - közölte az államtitkár. Hangsúlyozta: az elmúlt három évben a szaktárca irányításával több mint 2300 webáruházat ellenőriztek a hazai piacon, ezer próbavásárlást hajtottak végre, így jelentősen sikerült visszaszorítani az ismételt jogsértések arányát. Az ellenőrök az idei fekete péntek kampányban leginkább a becsalogató hirdetések, az árképzés, a szállítás és a termékek rendelkezésre állása kapcsán találtak visszás helyzeteket. A hirdetéseknél például előfordult, hogy a weboldalon lévő banner ingyenes házhoz szállítással kecsegtetett, azonban kattintás után kiderült a próbavásárlást végző szakemberek számára, hogy a térítésmentes lehetőséget csak 25 ezer forintos vásárlás fölött biztosítják. Ez megtévesztő reklámnak minősül, a kereskedő fogyasztóvédelmi hatósági eljárásra számíthat - mondta Cseresnyés Péter. Az árképzés kapcsán már szinte megszokott jelenség, hogy a cégek a kereskedelmi forgalomban megszokott átlagárat tüntetik fel kimagaslóan kedvezményes vételárként. - Érdemes ár-összehasonlító oldalakon utánanézni a termék tényleges árának, mielőtt bedőlünk az efféle trükköknek - jegyezte meg Cseresnyés. Az államtitkár tanácsa szerint a legfontosabb a körültekintés. Célszerű például a vásárlási folyamatot képernyőfotóval lementeni, hasznos lehet a termék kicsomagolását videóra venni. Felhívta a figyelmet: internetes rendelésnél a vevőknek érdemes előzetesen ellenőrizniük a webáruház elérhetőségeit, ha kizárólag egyoldalú kommunikációra alkalmas e-mail-címet vagy űrlapot találnak, inkább nézzenek másik kereskedő után. A fizetési lehetőségeknél pedig minden esetben javasolt az utánvétet választani, hogy a már megkapott termék birtokában, állapotának ismeretében költsünk rá. Fontos észben tartanunk azt is, hogy az online vásárolt termékekre 14 napos elállás vonatkozik, addig indoklás nélkül visszaküldhetjük az árucikket, és még a szállítási költséget sem kell megtérítenünk a vállalkozó számára - olvasható a napilapban.

4IG 660 (11,86 ) AKKO Invest 430 (-0,46 ) ALTEO 840 (0,72 ) APPENINN 386 (-0,52 ) AutoWallis 107 (3,38 ) BIF 305 (-0,65 ) CSEPEL 506 (-0,39 ) CyBERG 1780 (-1,11 ) Duna House A 3850 (-1,28 ) EHEP 9050 (-4,23 ) ENEFI 400 (0,76 ) ESTMEDIA 139 (-3,20 ) FORRAS/OE 2000 (-3,85 ) FORRAS/T 1900 (-3,06 ) FUTURAQUA 100 (2,25 ) GSPARK 4910 (-1,41 ) KPACK 20000 (6,95 ) KULCSSOFT 3200 (-2,44 ) MASTERPLAST 740 (0,54 ) MOL 2900 (0,69 ) MTELEKOM 437 (-0,68 ) NORDTELEKOM 48 (-1,54 ) NUTEX 59 (-6,05 ) OPUS 329 (1,04 ) OTP 15500 (2,99 ) OTT1 248 (-0,40 ) PANNERGY 736 (0,55 ) RABA 1185 (1,28 ) RICHTER 6075 (1,25 ) SET Group 100 (0,20 ) TAKAREK 556 (0,36 ) WABERERS 1220 (4,72 ) ZWACK 17400 (0,29 )