Olajválság a láthatáron?

| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Mire kiapadnának a világ olajkészletei, már könnyen lehet, hogy alig lesz szükségünk olajra.

Mikor fogy el az olaj? A British Petrol becslése szerint, ha az olajkitermelés a 2016-os szinten marad, akkor a jelenlegi készletek mellett még több mint ötven évre elegendő olaj van a Földön. Arról nem is beszélve, hogy új olajmezőket bármikor felfedezhetnek. De bőven lehet, hogy 2050-re már nem is lesz szükségünk (ennyi) olajra.

Olajválság a láthatáron?

Napjainkban körülbelül egymilliárd fosszilis energiával hajtott autó van az utakon, az elektromos autók aránya pedig 0,1 százalék. AZ OPEC szerint még 2040-re is maximum 1 százalékra kúszik fel ez az arány. Csakhogy, amit az OPEC nem vesz figyelembe az az S-görbének nevezett jelenség.

Vagyis, hogy egy új termék eladásai lassan indulnak be, de amint megbarátkoznak vele az emberek, hirtelen hatalmasat ugrik a kereslet. Ugyanez játszódott le a hűtő és a színes tv megjelenése után is.

Persze az elektromos autóknál ez bonyolultabb kérdés, de az biztos, hogy hatalmas a felhajtás körülöttük, és kb. nincs olyan autógyártó cég, amelyik ne fektetne a technológia kifejlesztésébe. Ráadásul épp nemrég derült ki egy kutatásból, hogy már 2015-ben is olcsóbb volt elektromos autót választani, mint benzinest. Vagyis egyre inkább úgy néz ki, hogy nemsokára elindul fölfelé az az S-görbe.

Természetesen nem fogja mindenki egyik napról a másikra lecserélni az autóját, de épp az a szép ebben, hogy az olajipar anélkül is bedőlhet. Elég, hogyha a csökkenő olajkereslet miatt túl sok felesleg halmozódik fel.

Nézzük a számokat!

Minden egyes elektromos autó kb. évi 15 hordó olajat vált ki. A Teslánál úgy tervezik, hogy évente egymillió autót gyártanának 2020-ra, ami elég agresszív cél, de ha csak azzal számolunk, hogy félmillió sikerül nekik, és ehhez hozzáadjuk arányosan a többi autógyártó mai részesedését az elektromos autók piacából, akkor arra jutunk, hogy 2023-ra napi kétmillió hordóval lesz kevesebb olajra szükség, ami már olajkrízis.

És ennél már csak rosszabb lesz, mert az e-autók száma nem fog csökkenni. Van olyan energiakutató, aki azzal számol, hogy 2030-ra már tartósan 25 dollár alá fog zuhanni az olaj ára, ami az olajiparra épülő gazdaságoknak komoly gondot fog okozni.

Persze az olajat nem csak a járművek üzemanyagaként használják, azonban mégis a közlekedés a legnagyobb olajfogyasztó, a műanyagipar olajigénye például elenyésző az autókéhoz képest.

Mi lesz hát így az olajalapú gazdaságokkal? Jövő héten megnézzük, hogy például Norvégia túlélheti-e az olajmentesebb jövőt.

Olvassa el a cikksorozat eddigi részeit!

Miért piszok gazdag Norvégia? - a kezdetek

Hogyan öl meg egy országot az olajipar?

A norvég gazdasági csoda belülről

Mit csinál Norvégia a rengeteg pénzével?

Ezt olvasta már?

Kezdenek megnyugodni a piacok, elindult lefelé az olajár. »

4IG 936 (-1,47 ) AKKO Invest 30200 (-0,66 ) ALTEO 764 (-0,26 ) ANY 1315 (1,54 ) APPENINN 438 (-1,24 ) AutoWallis 113 (-0,44 ) BIF 301 (0,33 ) CIGPANNONIA_40 315 (-0,16 ) Duna House A 3780 (1,07 ) EHEP 9000 (-2,17 ) ELMU 32600 (1,24 ) ENEFI 489 (-1,41 ) ESTMEDIA 119 (-0,67 ) FORRAS/OE 1600 (-3,61 ) FUTURAQUA 113 (-1,05 ) GSPARK 4500 (-0,88 ) MASTERPLAST 740 (0,82 ) MOL 2978 (-0,93 ) MTELEKOM 436 (0,11 ) NORDTELEKOM 46 (-1,83 ) OPUS 388 (-0,97 ) OTP 12650 (-1,94 ) OTT1 276 (-1,43 ) PANNERGY 750 (0,81 ) RABA 1125 (-0,88 ) RICHTER 4994 (1,50 ) SET Group 651 (-0,76 ) TAKAREK 616 (-0,65 )