Vámháború: Donald Trump időt kért

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Donald Trump amerikai elnök elhalasztja a döntést a külföldről behozott autókat és autóalkatrészeket sújtó védővámok bevezetéséről, hogy több időt hagyjon az Európai Unióval és a Japánnal folytatott kereskedelmi tárgyalásokra.

A Fehér Ház közleménye szerint Donald Trump 180 nappal tolja el a döntést a pótvám esetleges bevezetéséről. Szombaton járt volna le a korábban beígért vámtarifák bejelentésére megjelölt határidő. A tervezett védővámok a legnagyobb mértékben a német autógyártást sújtották volna, hiszen az Európai Unió gépkocsiexportjának nagyon nagy része a német autógyárakból származik. A Fehér Ház közleménye szerint az Egyesült Államok kereskedelmi főtárgyalója, Robert Lighthizer egyelőre folytatja a tárgyalásokat az autók és egyes alkatrészek importjáról az Európai Unióval és Japánnal, valamint "bármely más országgal, amelyet a kereskedelmi főtárgyaló fontosnak ítél". "Az Egyesült Államok védelmi és katonai fölénye függ autóiparunk versenyképességétől és attól a kutatás-fejlesztési tevékenységtől, amely az autóiparnak köszönhető" - áll az elnöki hivatal közleményében, amelyben azt is jelezték, ha a következő 180 nap alatt nem sikerül megegyezésre jutni, Donald Trump "dönt majd arról, hogy mikor és milyen további lépésekre van szükség". A kereskedelmi minisztérium három hónappal ezelőtt, február közepén terjesztette elő vonatkozó jelentését a Fehér Háznak. Ebben kimondta, hogy álláspontja szerint nemzetbiztonsági kockázatot jelent a nagymértékű jármű- és alkatrészimport az Egyesült Államokban. Ez alapján az elnök védővámokat rendelhet el, mint tette tavaly az acél- és alumíniumáruk esetében is. Donald Trump februárban még azt ígérte, hogy 90 napon belül döntést hoz a vámokról.

Az elnök, aki egyetért a kereskedelmi minisztériummal, többször is azzal fenyegetőzött, hogy akár 25 százalékos pótvám kivetését is elrendelheti. A kereskedelmi tárgyalások az Európai Unióval és Japánnal már megkezdődtek, de még a kezdeti szakaszban vannak, és szakértők szerint az amerikai kormányzatnak még időre van szüksége, mielőtt dönt az esetleges vámokról. Amerikai tulajdonú autógyárak 1985-ben 10,5 millió autót gyártottak és értékesítettek az Egyesült Államokban, amivel piaci részesedésük 67 százalékra rúgott. Tavalyelőtt, 2017-ben már csak 3,7 millióra rúgott ez a szám, a piaci részesedés pedig 22 százalékra zsugorodott. Ez idő alatt az import szinte megduplázódott, 4,6 millióról 8,3 millióra nőtt a külföldről behozott járművek száma.

Az importált autókat fenyegető pótvámok bevezetése erős ellenkezést váltott ki a washingtoni törvényhozásban, a kongresszus számos prominens republikánus tagja sem támogatja. Az autógyártók is ellenzik a védővámokat, arra figyelmeztetve, hogy munkahelyek százezrei szűnhetnek meg, drámai mértékben drágulhatnak az autók és csökkenhetnek az önvezető járművek fejlesztésére költött pénzek.

Ezt olvasta már?

MNB: erősítjük a magyar-kínai gazdasági kapcsolatot »

4IG 1110 (0,91 ) AKKO Invest 25600 (2,40 ) ALTE2 748 (1,91 ) ALTEO 750 (2,18 ) ANY 1340 (-0,37 ) APPENINN 469 (-2,19 ) AutoWallis 122 (14,62 ) BIF 307 (0,66 ) CIGPANNONIA 372 (-1,06 ) Duna House A 4100 (1,99 ) EMASZ 24400 (-0,81 ) ENEFI 467 (0,65 ) ESTMEDIA 86 (1,90 ) FORRAS/OE 1030 (0,98 ) FUTURAQUA 77 (2,93 ) GSPARK 3780 (0,27 ) KONZUM 211 (2,43 ) MOL 3144 (-0,06 ) MTELEKOM 423 (0,48 ) NORDTELEKOM 42 (5,00 ) NUTEX 27 (-2,53 ) OPUS 426 (1,91 ) OTP 11980 (-0,33 ) OTT1 197 (-2,96 ) PANNERGY 706 (-0,56 ) RICHTER 5165 (-1,43 ) SET Group 505 (0,40 ) WABERERS 1000 (1,01 ) ZWACK 17650 (0,86 )