Ki kapjon több uniós pénzt, Kelet vagy Dél?

Brit sajtóértesülések szerint több tízmilliárd euró fejlesztési forrást csoportosíthat át az Európai Unió a közép- és kelet-európai tagországoktól a pénzügyi válság által súlyosan meggyötört déli tagállamokba, köztük Spanyolországba és Görögországba a következő költségvetési időszakban. Ön szerint ki kapjon több uniós pénzt, Kelet vagy Dél? Szavazzon!

Kelet Egyértelmű, hogy a régi és az új uniós tagországok között húzódik a fejlettségi szakadék. Amit azért elég világosan kifejez az egy főre jutó GDP mutató. Ugyan mi más lehetne az uniós fejlesztési források célja, mint az eleve hátrányból indult tagországok felzárkóztatása. Enélkül elképzelhetetlen hosszú távon a közös Európa. Ha ezt a forrást elapasztják, akkor a leszakadók messzire sodródhatnak az uniós centrumtól, aminek egyenes következménye lehet ezen országok kiszakadása az EU-ból. És végtelen képmutatás, ha a jogállamisági követelményekhez kötik a támogatásokat, hiszen éppen a leszakadás hívta életre az illiberális politikát. Az meg egészen elképesztő, ha a menekültek befogadásával kötik össze a kohéziót, mert annak csak az lehet a vége, hogy a legfejlettebb országokban landol a pénz.

Dél Nagyon belepihent Kelet-Európa a brüsszeli támogatásokba. Hovatovább az ingyen pénz nem csak az új országok gazdaságát torzítja végletesen, de a politikai elitet is átformálja, kedvező terepet biztosítva egy uniós forrásokon hizlalt oligarcha kialakulásának, amely aztán buzgón bontogatja a jogállami kereteket. Nem véletlen, hogy Brüsszel demokratikus alapfeltételekhez kötné a támogatások folyósítását. Ráadásul, a pénz átirányítása a déli országokba, több szempontból is ésszerű lenne. Egyrészt erősítené azt euró-zónát, megakadályozva a már bent lévők lemorzsolódását. Másrészt vonzóbbá tenné a zónát, mert most szinte jobban megéri kívül lenni, hiszen így is dől a lé, s még a nemzeti valuta árfolyamával is lehet bűvészkedni. Szóval, racionálisabb, ha a kemény magot erősíti az Unió, mert akkor, aki forrásokat akar, kénytelen igazodni.

Ezt olvasta már?

Brexit következmények miatt aggódik a Nissan »