2024 március 18

Külföld felé kacsingat a magyar járműgyártó

Kifejtette, az évet a tavaly decemberinél is alacsonyabb hitelállománnyal zárja a társaság, 2015 végén pedig már „nagyon közel lesz” a Rába ahhoz a céljához, hogy hitelállománya az EBITDA 1,2-szeresére csökkenjen.

Pintér István elmondta, vizsgálják annak lehetőségét, hogy három-öt éven belül nemzetközi terjeszkedésbe kezdhessen a társaság.

Ígéretes még az orosz piac

Az elnök-vezérigazgató az árbevétel csökkenését részben a mezőgazdasági árak esésével magyarázta, ami visszafogta az agráriumban használt gépek forgalmát. Az Euro-6-os norma bevezetését megelőző felfutás pedig most érezteti visszahatását a kontinens teherjármű-piacán, ugyanakkor a romló rubelárfolyam miatt az orosz ügyfelek halasztják egyébként a Rábánál euróban fizetett beszerzéseiket.

Ennek ellenére Pintér István továbbra is ígéretes lehetőségként tekintenek az orosz piacra, ahol a legrosszabb forgatókönyvnek egy átmeneti valutaválságot lát. A hosszabb ideje stabil partnerkörrel jelen lévő Rába számára ugyanakkor lehetőséget jelent, ha az import helyett a hazai gyártásra fókuszáló országban beszállítói szerződéseket nyer el.

A belföldi piac húzott

A csütörtökön reggel közzétett gyorsjelentés szerint az első háromnegyed évben 2,4 százalékkal, 33,9 milliárd forintra csökkent a Rába Járműipari Holding Nyrt. konszolidált árbevétele, míg a 2,13 milliárdos EBITDA (kamatfizetés, adózás és amortizáció előtti eredmény) 47,6 százalékkal maradt el az előző év első kilenc hónapjában elérttől. A belföldi piac adta az üzleti forgalom hajtóerejét, az idén megindult járműértékesítések mellett ebben szerepe volt a Rába-alkatrészekkel felszerelt személyautó-típusok piaci sikerének is – közölték.

A BÉT honlapján közzétett jelentés szerint a belföldi értékesítés 58,6 százalékkal emelkedett, a külföldi viszont 21,5 százalékkal csökkent ebben az időszakban, részben azért, mert a szovjet utódállamok piacán a rubel jelentősen gyengült, részben visszaesett a nagyteljesítményű mezőgazdasági gépek globális piaca, illetve az európai tehergépjármű-piacon is kevesebb járművet adtak el.