Zuhant a Boeing árfolyama New Yorkban

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Tovább zuhant a Boeing repülőgépgyártó részvényeinek árfolyama kedden a New York-i tőzsdén, ahogy szerte a világban egyre több ország parancsolja földre a vállalat kulcsfontosságú gépcsaládját, a 737 MAX típust az Etiópiában történt légiszerencsétlenség következtében.

Két órával zárás előtt a Boeing 374,85 dolláron, 6,30 százalékos mínuszban forgott, de napi mélypontján 368,88 dolláron 7,76 százalékos veszteségben állt. Hétfőn, egy nappal a légikatasztrófa után 8,95 százalékos mínuszban zárt a részvény, de napi minimumán 13,42 százalékos veszteségben jegyezték. Két nap leforgása alatt több mint 25 milliárd dollárral csökkent a chicagói székhelyű vállalat piaci értéke. 2009 júniusa óta nem fordult elő, hogy két nap alatt ilyen nagy mértékben csökkenjen a tőzsdei árfolyama. Az elmúlt 52 hét alatt 292,47 dollár és 446,01 dollár között mozgott a Boeing árfolyama, a legalacsonyabbat decemberben, a legmagasabbat pedig március 1-jén érte el.

A Boeing jövőjének szempontjából kulcsfontosságú a 737-es gépcsalád. A vállalat történelmében a 737-esek negyedik generációja, a MAX sorozat gépei bizonyultak a leggyorsabban eladhatónak. A polgári légiközlekedésben 2017 óta részt vevő gépekre több mint ötezer megrendelése van a Boeingnek, ami listaáron közel 500 milliárd dolláros bevételt jelent. A januári adatok szerint eddig 350 darab Boeing 737 MAX modellt szállítottak le a megrendelőknek. Az etiópiai légitársaság 302-es számú járata vasárnap délelőtt zuhant le, a Boeing 737 MAX 8 típusú gépen tartózkodó 157 emberből senki nem élte túl a katasztrófát. Öt hónappal ezelőtt a Lion Air indonéz légitársaság egy ugyanilyen típusú Boeingje zuhant a Jáva-tengerbe, a repülőn tartózkodó 189 ember odaveszett. A Boeing továbbra is biztonságosnak ítéli a géptípust, de egyre több ország állítja le közlekedését elővigyázatossági okokból.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) kedd estétől határozatlan időre kitiltotta a tagországok légteréből az összes Boeing 737 MAX-8 és MAX-9-es repülőt. Előzőleg számos európai ország - az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Ausztria és Hollandia után Olaszország, Lengyelország, Belgium és Norvégia - tiltotta ki a légtérből és tiltotta meg a légitársaságoknak a 737 MAX 8-as típus üzemeltetését. Repülési tilalmat vezetett be a típusra Ausztrália, Dél-Korea, Etiópia, Indonézia, Kína, Malajzia, Mexikó, Omán, Szingapúr, Dél-Afrika, Argentína és a Kajmán-szigetek is.

Ezt olvasta már?

70 pontos mini-korrekció, 42000 felett záró index »

4IG 4240 (-14,86 ) AKKO Invest 19200 (2,13 ) ALTEO 695 (-1,42 ) ANY 1335 (-1,48 ) APPENINN 512 (3,23 ) AutoWallis 163 (-0,61 ) BIF 2560 (-0,78 ) CIGPANNONIA 435 (0,69 ) CSEPEL 610 (1,67 ) ENEFI 325 (-13,33 ) ESTMEDIA 94 (-5,05 ) FUTURAQUA 44 (-3,07 ) GSPARK 3630 (-0,55 ) KONZUM 200 (-1,48 ) KPACK 16000 (-11,60 ) KULCSSOFT 1300 (4,00 ) MASTERPLAST 680 (-3,55 ) MOL 3342 (-0,24 ) MTELEKOM 466 (0,22 ) NORDTELEKOM 38 (-6,34 ) NUTEX 29 (-0,34 ) OPUS 399 (-1,97 ) ORMESTER 1650 (19,57 ) OTP 12750 (-0,39 ) OTT1 212 (-5,78 ) PANNERGY 718 (-2,71 ) RABA 1185 (-2,87 ) RICHTER 5265 (-0,75 ) SET Group 574 (2,50 ) TAKAREK 707 (7,12 ) WABERERS 1600 (-5,04 ) ZWACK 17200 (0,58 )