MTelekom: a vezér szerint bevált a többért többet stratégia

| olvasási idő: kb. 2 perc

A Magyar Telekom NyRt. közzétette 2019. negyedik negyedévre és egész évre vonatkozó Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit.

A távközlési társaság vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a csoport 2019 során megőrizte lendületét, a bevételek és az EBITDA egyaránt nőtt.

Rékasi Tibor vezérigazgató így értékelt: örömmel számolok be róla, hogy a bevételek tekintetében túlteljesítettük a célkitűzést, összes bevételünk 2019-ben 1,5%-kal növekedett, így 666,7 milliárd forintos szinten alakult. Az EBITDA 4,4%-kal nőtt 2019-ben, szemben az 1-2%-os növekedést célzó célkitűzésünkkel, így a teljes év tekintetében 201,0 milliárd forintot ért el (az IFRS16 bevezetésének hatása nélkül). A CAPEX Csoport szinten 89,6 milliárd forintot tett ki (az IFRS16 bevezetésének hatása nélkül), amely megfelelt azon elvárásunknak, hogy ezt a költést stabil szinten tartsuk. Sajnos, az elmúlt évek során először, de elmaradtunk a szabad cash flow célkitűzésünktől, a nagyjából 5%-os növekedés helyett a szabad cash flow 4.2%-kal, 65,1 milliárd forintra csökkent. A csökkenés mögött az ingatlan projektünkkel kapcsolatos időzítési problémák állnak, mivel az egyik legnagyobb ingatlanunk értékesítéséből származó bevétel nem került könyvelésre 2019-ben.

Magyarországi mobil és vezetékes portfóliónkat átalakítottuk a “többért többet” stratégiánknak megfelelően, annak érdekében, hogy továbbra is megfeleljünk az ügyféligényeknek és piaci elvárásoknak. Ezt tükrözi az éves összehasonlításban a vezetékes szegmensben 2,9%-os, a mobil szegmensben pedig 3,0%-os bevételnövekedést értünk el. Mindkét szegmensben folytatódott a növekedés, elsősorban az adattermékeinknek köszönhetően, amelyek a leggyorsabban növekvő bevételi forrásaink mind a vezetékes, mind a mobil szegmensen belül. Ezt tovább erősítette a jelentős volumenű készülékértékesítés a hazai és külföldi piacon egyaránt. A mobil szegmensben folytatjuk erőfeszítéseinket annak érdekében, hogy feltöltőkártyás előfizetőinket szerződéses csomagokra migráljuk, így növelve a kombinált mobil ARPU-t. A vezetékes piacon változatlanul hálózatunk bővítésére koncentrálunk, aminek eredményeként egyre közelebb kerülünk azon célkitűzésünkhöz, hogy országos szinten elérhetővé tegyük a gigabit képességű internet kapcsolatot ügyfeleink számára. Ezen stratégiánk továbbra is kedvezőeredményeket hozott, a vezetékes bevételek növekedtek. Az év során ugyan visszalépést láttunk az RI/IT szektorban a közszférában halasztott projektek miatt, az év végére már kedvezően változott a trend és 2019 negyedik negyedévében ismét nőttek a bevételek. Sajnos azonban ez nem tudta teljes mértékben ellensúlyozni az év korábbi részében tapasztalt csökkenést, így éves szinten 6,9%-kal mérséklődtek a bevételek. Stratégiánkkal összhangban, folyamatosan fókuszban tartottuk az FMC ügyfélbázis növelését.

Versenyelőnyünk fenntartása érdekében javítottuk Magenta1 ajánlatunkat, amely rendkívül népszerű szolgáltatásokat és kapcsolódó készülékeket kínál. Feltöltőkártyás mobil tarifát használó ügyfeleink számára is biztosítjuk a Magenta 1 által kínált előnyöket, továbbá áttekintettük az ajánlatunkat annak érdekében, hogy annak előnyeit hatékonyabban tudjuk bemutatni az ügyfeleknek. Észak-Macedóniában folytatódott a bevételi és EBITDA trendforduló, a bevételek 5,7%-kal emelkedtek, az EBITDA (az IFRS 16 hatása nélkül) pedig 7,5%-kal nőtt éves szinten. A fokozódó piaci verseny ellenére, sikeresen bővítettük fő üzleti tevékenységünket, amit az adatszolgáltatások és készülékek iránti növekvő kereslet is támogatott. Az RI/IT szegmensben kiemelkedő növekedés tapasztaltunk, az utolsó negyedévben a bevételek az előző év azonos időszakához képest több mint duplájára nőttek, így a teljes év tekintetében a szegmens 46,7%-os növekedést mutatott.2020-re kitekintve a stabil bevételi szintre számítunk, míg EBITDA After Lease 1%-2%-os emelkedését várjuk, a közvetett költségeink csökkentésének köszönhetően. A CAPEX költésünket az ideivel azonos szinten tervezzük tartani (nem számítva az IFRS16 hatást és a spektrum költségeket) összehangban a vezetékes hálózatunk folyamatos fejlesztésével, amely magába foglalja a felgyorsított optikai hálózatbővítési programunk folyatását.

A szabad cash-flow tekintetében (a spektrum licenszdíjak nélkül) kb. 5%-os növekedésre számítunk a 2019-es eredményekhez képest további ingatlanértékesítéseknek köszönhetően. 2021-ben, a korábbi előrejelzésünktől eltérően, a megelőző évvel azonos szintű szabad cash-flow-ra számítunk, a már említett ingatlan értékesítési projektek 2020-ban várható befejezésének köszönhetően - állapította meg a vezérigazgató.

A Magyar telekom beszámolója részletesen itt olvasható.

Ezt olvasta már?

A Magyar Telekom 5,2 milliárd forint értékben vásárolt vissza »