Aggódhatunk a Tesla miatt?

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Bár a Tesla első negyedéves gyorsjelentése meghaladta az elemzői várakozásokat, a befektetők mégis úgy érezhették, hogy a vállalat veszített korábbi lendületéből. Ezt jól jelzi, hogy a szerdai tőzsdezárás után közzétett jelentést követően az elektromos autókat gyártó társaság papírjai több mint 8 százalékot zuhantak.

Az egyszeri tételektől megtisztított profit 12 cent volt részvényenként 713 millió dolláros árbevétel mellett. Ez felülmúlta a Thomson Reuters konszenzus szerinti egy részvényre eső 10 centes nyereséget, valamint 699 milliós bevételt – írja a CNBC.

Kevésbé kedvező a kép azonban, ha az egyszeri tételekkel is számolunk. Ebben az esetben ugyanis a Tesla 49,8 millió dollár veszteséggel zárta a negyedévet, ami elsősorban a kutatási és fejlesztési költségek megugrásának tudható be. A bevételi oldalon azonban még így sem fest csúnyán a helyzet, mivel így számolva is 620,5 millió dollárral beszélhetünk, amely 10 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi adatot.

A számok mögött: Terjeszkedés és „Gigagyár”

Az eredmények mögötti adatokat megvizsgálva, az látható, hogy a Tesla egyáltalán nem teljesít rosszul. A részvényeseknek írt levélből kiderül, hogy a vállalat az első negyedévben 6457 darab Model S-t értékesített, miközben a gyártás 7535 darabra emelkedett.

Jó hír továbbá, hogy az észak-amerikai megrendelések 10 százalékkal nőttek, miközben a társaság komoly terjeszkedésbe kezdett Európában és Ázsiában.  A vezetőség elsősorban a kínai terjeszkedéstől remél igazán sokat, miután a múlt hónapban megkezdték az első autók szállítását az ázsiai országba. A részvényesi levélből kiolvasható, hogy az Elon Musk által vezetett Tesla komoly növekedési reményekkel számol Kínában az elkövetkező 3-4 évben. Az értékesítések mellett a töltőállomások fejlesztésére is komoly hangsúly helyeződik a világ a második legnagyobb gazdaságában, ahol a Tesla elsődleges partnere a Sinopec lehet.

Mindemellett az is kiderült, hogy a vállalat ebben az évben 650-850 millió dollárt tervez beruházásokra fordítani, valamint 2017-ben az Egyesült Államokban elkezdhet üzemelni az elektromosautó-gyártó „Gigagyára”, amely a tervek szerint a világ legnagyobb lítium-ion gyára lesz.

Hogyan folytatódik a sztori?

A Tesla vezetése szerint 2014 második negyedévében 7500 Model S értékesítésével számolnak, miközben 8500-9000 gépjármű kerülhet legyártásra. A kutatási és fejlesztési költségek viszont tovább emelkedhetnek (30 százalékkal), ami akár ismét veszélyt jelenthet a részvényenkénti nyereségre.

Mindent összevetve azt láthatjuk tehát, hogy a gyorsjelentés utáni negatív befektetői reakció mérsékelten tűnik indokoltnak. Azonban ha szem előtt tartjuk, hogy egyrészt a Tesla éppen egy évvel korábban, 2013 első negyedévében jelentett először nyereséget, másrészt a papírok 262 százalékot emelkedtek az elmúlt 12 hónapban (idén eddig 34 százalékot), már más kontextusba kerül a szerdai árfolyam zuhanása.

Az eredmények és a teljesítmény alapján az látszik, hogy a Tesla Motors teljesítménye nem ad okot jelentős aggodalomra, azonban az egy évvel ezelőtt kezdődött befektetői Tesla őrület következtében a jövőben sem kizárt az árfolyam hektikus mozgása egy-egy hír vagy jelentés után.

Ezt olvasta már?

Nincs gond, van elég gabona Ázsiában »