Eladhatatlanná válhatnak a Bombardier repülői Amerikában

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Az amerikai kereskedelmi minisztérium további büntetővámot vetett ki a kanadai Bombardier Aerospace repülőgépipari csoport újonnan kifejlesztett utasszállító típusára azzal a váddal, hogy áron alul értékesítettek az Egyesült Államokban.

Dömpingár?

A pénteken kihirdetett döntés kiélezheti a kereskedelmi feszültséget az Egyesült Államok, valamint a gyártó országok, Kanada és Nagy-Britannia között.

A washingtoni tárca előbb szeptember 26-án sújtotta 219,63 százalékos importvámmal a 108-133 személyes kategóriába tartozó, kéthajtóműves, közepes hatósugarú C-Series minden típusát állami támogatás címén. Pénteken további 79,82 százalékos antidömping vámot szabott ki a gépekre, miután arra az előzetes megállapításra jutott, hogy önköltségi ár alatt értékesítették azokat.

Az egyik legnagyobb amerikai légitársaság, a Delta tavaly 125 C-Series repülőgépre adott megrendelést a Bombardier-nak, 5,6 milliárd dollár értékben. A Boeing áprilisban nyújtott be panaszt, azon a címen, hogy a Delta "dömpingáron" jut hozzá a gépekhez, és ezt a kanadai gyártónak nyújtott hazai és brit állami támogatások tették lehetővé. A Delta és a Bombardier egyaránt azzal védekezik, hogy a Boeing kínálatában nem is szerepel a C-Serieshez hasonló kategóriájú utasszállító repülőgép.

A Bombardier 75 gépet szállított le eddig, darabonként 19,6 millió dollárért. A Boeing szerint csak az önköltségi ár 33,2 millió dollár. Az együttesen immár 299,45 százalékos vám azt jelenti, hogy a gép gyakorlatilag eladhatatlanná válik az Egyesült Államokban.

Elhúzódhat az ügy

A kereskedelmi minisztérium december 12-én, illetve december 19-én jelenti be végleges döntéseit, amelyek azonban csak akkor emelkednek jogerőre, ha az Egyesült Államok nemzetközi kereskedelmi bizottsága is jóváhagyja azokat. A dömpingvitákban döntnöki jogkörökkel is felruházott, szövetségi hatáskörű bizottság várhatóan a jövő év elején mondja ki a végső szót.

A montreali székhelyű Bombardier fellebbezhet a döntés ellen, a kanadai kormány pedig a Kereskedelmi Világszervezet elé viheti az ügyet. A kanadai kormány pénteken mély csalódottságának adott hangot, de jelezte, hogy folytatja az ügyben az egyeztetést a Boeinggal és az amerikai kormánnyal a legmagasabb szinten.

A kereskedelmi vitában Nagy-Britannia is érintett, mivel a C-Series típus számos alkatrészét Észak-Írországban gyártják. A kanadai cég 520 millió font (190 milliárd forint) beruházással építette fel a belfasti üzemet, ahol 4100 alkalmazott dolgozik, de a beszállító hálózattól további 14 ezer észak-írországi munkahely függ.

ARC

Markus Villig, napjaink egyik leggyorsabban növekvő...

FIGYÚZZ ! ! !

Már közhely, hogy a mesterséges intelligencia miatt munkahelyek szűnnek meg.

Egy új műholdnak köszönhetően hamarosan minden eddiginél gyorsabb lesz a...

KRIPTOVALUTÁK VILÁGA

35 milliárd vont (31,51 millió dollárt) loptak el.

Történelmi jelentőségű kijelentést tett az amerikai tőkepiaci felügyelet...

ÜZLET

50 négyzetméteres lakásért: 113 havi, azaz közel 10 évi fizetésre van szükség.

Ezt olvasta már?

Importvámok miatt hullik a Daimler »

ALTEO 695 (2,21 ) ALTERA 800 (0,63 ) APPENINN 597 (-1,32 ) EMASZ 25000 (-1,57 ) ENEFI 200 (4,17 ) ESTMEDIA 124 (2,48 ) FUTURAQUA 57 (3,27 ) GSPARK 3430 (0,88 ) MASTERPLAST 635 (0,79 ) MOL 2660 (2,07 ) MTELEKOM 411 (-0,72 ) NORDTELEKOM 44 (0,69 ) OPUS 699 (-0,57 ) OTP 9910 (0,61 ) RABA 1385 (1,47 ) RICHTER 5270 (1,05 )