Fiatal óriások uralkodnak a digitális reklámpiac felett

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A televíziós hirdetésekből származó bevételek még mindig nőnek, bár egyre lassabban. Annak ellenére, hogy a fiatalok ugyanúgy néznek videókat és különböző showműsorokat, az alapvető különbség, hogy ők már egyre kevésbé a TV-n keresztül teszik ezt. Egy friss kutatás szerint van 3 olyan vállalat, amely hatalmasat nyer a fogyasztási szokások megváltozásával.

A konkrét számokat nézve 2009 és 2013 között a hagyományos TV reklámok 5 százalékos összetett éves növekedési ütemet (CAGR) produkáltak az Egyesült Államokban és globálisan egyaránt. Eközben az USA-ban például 10 százalékkal esett a televízió előtt eltöltött összesített idő, a 18 és 24 év közöttiek esetében pedig ez a csökkenés közel 30 százalékos.

Az internet és médiaelemző vállalat, Stifel kutatása egyértelművé teszi: a hirdetők a fentiek miatt egyre inkább az internetet veszik célba – írja a 24/7 Wall St. A jelentés kiemeli, hogy az online videók területén elköltött hirdetésekre fordított összeg összetett növekedése 21 százalékos lehet 2008 és 2018 között. Eközben az ezekből származó bevételek 3,9 milliárdról 9,3 milliárd dollárra emelkedhetnek. Globális viszonylatban pedig még drámaibb számokat láthatunk. Az összetett növekedés elérheti a 29 százalékot, míg a bevételek 6 milliárd dollárról 21,6 milliárd dollárra ugorhatnak.

A Stifel mindemellett úgy látja, hogy két hatalmas vállalat van, amely igazán nagyot profitál a piac átalakulásából: a Facebook és a Google. Továbbá egy másik társaság – a Twitter – az, amely „mellékágon” igen nagyot nyerhet az óriások után.

Facebook

A világ vezető közösségi oldalát üzemeltető Facebook az elmúlt 3 negyedévben igencsak szép számokat tett közzé, és számos befektető úgy véli, hogy a részvényeknek még bőven van mozgásterük felfelé. A mobilbevételek és a hirdetésekből származó összegek kilőttek, miközben a Facebook nemrégiben elindított egy új keresési eszközt, amely tovább növelheti a reklámbevételeket. A Facebook világszerte 1,3 milliárd felhasználóval rendelkezik, akik hatalmas lehetőségeket biztosítanak a társaságnak az internetes kereskedelem piacán.

A Stifel csapata ráadásul hangsúlyozza, hogy mivel egyre többen a közösségi portálon keresztül jutnak hozzá az internetes forrásokhoz, így a Facebook jelentős elosztó központként működik a hatalmas információtengerben. További lehetőséget jelent, hogy egyre többen valamilyen hordozható „okos” eszközön keresztül interneteznek, ami – a 4G-vel együtt – arra utal, hogy a Facebook számára egyre fontosabb lesz a mobilhirdetések területe.

Google

A Google a másik olyan vállalat, amelyről a Stifel azt állítja, hogy a médiafogyasztási szokások megváltozásának igazán nagy nyertese lehet az online videós hirdetéseken keresztül. Az elemzők alaposan megvizsgálták bevételi szempontból a YouTube-ot, és megdöbbentő számokat tettek közzé.

A csapat becslése szerint a Youtube bruttó bevétele hatalmasat nőhet a következő években. Míg 2013-ban ez 4 milliárd dollár volt, ami a teljes reklámbevétel 8 százalékát adta, addig 2024-re az arány már 19 százalék (31 milliárd dollár) lehet. Ez nettó értéken azt jelentené, hogy 2 milliárd dollárról egészen 14 milliárdra ugrana a bevétel.

Ha pedig mindezt összekötjük azzal, hogy a Google az internetes keresést is uralja, valószínűsíthető, hogy a vállalatban még igen nagy lehetőségek rejlenek.

Twitter

A Twitter az elmúlt időben erős kettősséget mutatott a Wall Streeten, mivel a befektetők vagy imádták, vagy gyűlölték. Bár idén tavasszal számos elemző kihátrált a Twitter sztori mögül, sokan visszatértek, amikor a kedvező második negyedéves számok után a részvények több mint 60 százalékot meneteltek felfelé a május eleji mélypontról.

Ami igazán izgalmas lehet az elemzők számára, hogy korábban sokan úgy vélték, a Twitter a TV-hez kötődő hirdetéseken keresztül lehet képes markánsan megkülönböztetni magát a másik két nagyágyútól. Jelenleg az látszik, hogy a Twitter ezen reklámokkal az általa biztosított platformon kívánja összekapcsolni a tartalom-előállítókat és a TV hirdetőket.

Általánosságban elmondható, hogy a digitális videózás adatai egyre megdöbbentőbbek. Bár nagy valószínűséggel a közeljövőben az új trend még nem váltja le tejesen a hagyományos televíziózást, bizonyos, hogy a vállalatok egyre nagyobb mértékben támaszkodnak majd az új piac nyújtotta kecsegtető lehetőségekre. A hagyományos és a fejlődő forrásokból származó bevételek alakulását elnézve pedig gyanítható, hogy a jelenlegi óriások továbbra is uralkodó szerepet töltenek majd be a megváltozott körülmények és feltételek közepette.

4IG 617 (1,82 ) AKKO Invest 417 (0,24 ) ALTEO 774 (-0,77 ) ANY 1155 (-0,43 ) APPENINN 338 (0,45 ) AutoWallis 82 (1,86 ) BIF 232 (0,87 ) CIGPANNONIA 282 (0,36 ) DELTA 81 (1,25 ) ENEFI 279 (-0,36 ) Gloster 2580 (-0,77 ) MASTERPLAST 682 (0,29 ) MOL 1640 (0,31 ) MTELEKOM 365 (-0,54 ) Megakran 4 (-11,11 ) NORDTELEKOM 24 (-0,82 ) NUTEX 24 (-0,20 ) OPUS 232 (0,87 ) OTP 9260 (1,20 ) OTT1 165 (-0,60 ) PANNERGY 678 (0,30 ) RABA 796 (1,79 ) RICHTER 6660 (2,46 ) TAKAREK 430 (1,42 ) WABERERS 1200 (4,35 )