Így rendezi át az autóipart a VW-botrány

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Nem valószínű, hogy a Volkswagen teszteredmény-hamisítási botránya jelentősebb negatív hatást gyakorolna az európai járműipari beszállító szektor jövő évi bevételeire - áll a Moody's Investors Service szerdán ismertetett helyzetértékelésében.

Nyerhetnek is rajta?

A nemzetközi hitelminősítő szektorelemzése szerint a cég azzal számol, hogy a nagy európai beszállító csoportok összesített bevételei, valamint kamatfizetés, adózás és amortizáció előtt számolt alapszintű pénzügyi eredményei (EBITA) 5 százalék körüli ütemben nőnek a következő 12-18 hónapban.

A Moody's kimutatása szerint az általa besorolással ellátott nyolc legnagyobb európai autóalkatrész-beszállító cég - köztük olyan nevek, mint a Michelin, a Rheinmetall vagy a Hella - összesített harmadik negyedévi forgalma 28,7 milliárd euró volt, 10,7 százalékkal magasabb a tavalyi azonos időszaknál.

Az elemzés szerint egyes beszállítók, amelyeknek fogyasztói köre kiegyensúlyozottabb - vagyis a Volkswagen nem szerepel vásárlóik között túl nagy súllyal - még jól is járhatnak, ha fogyasztóik piaci részesedést hódítanak el a Volkswagentől a botrány hatására.

Lesz, akinek több megrendelés juthat

A Moody's elemzői emellett azzal is számolnak, hogy a Volkswagen termékkínálatának összetételében átmeneti átrendeződés lesz a dízelmotorokról a benzinmotorokra, és ebből hasznot húzhatnak azok a beszállítók, amelyek elsősorban a benzinmotoros modellek alkatrészeire szakosodtak.

A Volkswagen most dolgozza ki a teszteredmény-hamisítási botrányban érintett, már forgalomba került 11 millió jármű kijavításának módszereit, és ez szoftver- és hardvermódosításokat egyaránt jelent majd. Ez is potenciálisan több megrendelést hozhat a károsanyag-kibocsátást szabályozó alkatrészek beszállítóinak - áll a Moody's elemzésében.

Kikerülnek a nyomás alól

A hitelminősítő szerint a Volkswagen beszállítói céghátterének kilátásait terhelő elsődleges kockázat az árérvényesítésre nehezedő nyomás, mivel a Volkswagen - éppen a javítások anyagi terhei miatt - valószínűleg költségbázisának csökkentésére fog törekedni.

A Moody's szerint azonban várhatóan ez sem gyakorol érdemi hatást a beszállító cégek adósminőségi profiljára, mivel ezek a vállalatok régóta olyan piacon tevékenykednek, amelyre komoly árverseny és meglehetősen sovány árrés jellemző. A Volkswagennel folytatott ártárgyalások valószínűleg még keményebbek lesznek, mint eddig, de egyes autóipari beszállítók képesek lesznek arra, hogy új technológiákkal jelentősen növeljék termékeit értékét, és ezzel enyhíthetik a lefelé ható árazási nyomást - jósolják a Moody's elemzői.

Azért autózni kell

Más nagy londoni házak is viszonylag derűlátó módon ítélik meg a Volkswagen-botrányból a nyugat-európai autóipar beszállítóira - köztük a közép-európai beszállítói körre - háruló kockázatokat.

A JP Morgan globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének elemzői úgy vélekedtek erről összeállított előrejelzésükben, hogy a Volkswagen-botrány elsődleges következménye nem az új autók eladásának általános visszaesése lesz, hanem inkább a helyettesítési hatás érvényesülése, vagyis a kereslet valószínűleg átirányul más márkákra, illetve a dízelmotoros járművekről a benzinmotoros autókra.

Mások is voltak nehéz helyzetben

Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics szakértői a Volkswagen-botrány várható közép- és kelet-európai gazdasági hatásairól összeállított tanulmányukban szintén azt jósolták, hogy ha észlelhető lenne is a Volkswagen járművei iránti kereslet bármilyen visszaesése, azt valószínűleg ellentételezné más márkák keresletének növekedése.

A ház szerint ráadásul a korábbi hasonló iparági incidensek tapasztalataiból megítélhetően még az sem egyértelmű, hogy a Volkswagen járműveinek kereslete - eltekintve a legközelebbi néhány hónaptól - hosszabb távon jelentősen visszaesne.

Amikor például a Toyota 2009-ben, vagy a General Motors 2014-ben tömeges autó-visszahívásokra kényszerült különböző hibák miatt, ez nem gyakorolt különösebben érezhető hatást termelésükre - hangsúlyozták a Capital Economics londoni elemzői.

4IG 606 (1,00 ) AKKO Invest 429 (3,25 ) ALTEO 754 (0,27 ) APPENINN 321 (-0,93 ) AutoWallis 83 (1,59 ) BIF 232 (-3,33 ) CIGPANNONIA 290 (3,94 ) DELTA 81 (4,64 ) Duna House 310 (4,03 ) ENEFI 295 (-1,67 ) FUTURAQUA 60 (4,72 ) Gloster 2628 (1,08 ) KULCSSOFT 1520 (-3,80 ) MASTERPLAST 716 (5,60 ) MOL 1676 (7,50 ) Megakran 4 (-8,68 ) NORDTELEKOM 23 (-3,33 ) NUTEX 23 (-0,66 ) OPUS 226 (0,45 ) OTP 9400 (4,62 ) OTT1 175 (2,94 ) PANNERGY 686 (-0,58 ) RABA 800 (1,01 ) RICHTER 6860 (2,31 ) SET Group 58 (-0,17 ) TAKAREK 424 (0,95 ) WABERERS 1120 (-0,88 )