Így rendezi át az autóipart a VW-botrány

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Nem valószínű, hogy a Volkswagen teszteredmény-hamisítási botránya jelentősebb negatív hatást gyakorolna az európai járműipari beszállító szektor jövő évi bevételeire - áll a Moody's Investors Service szerdán ismertetett helyzetértékelésében.

Nyerhetnek is rajta?

A nemzetközi hitelminősítő szektorelemzése szerint a cég azzal számol, hogy a nagy európai beszállító csoportok összesített bevételei, valamint kamatfizetés, adózás és amortizáció előtt számolt alapszintű pénzügyi eredményei (EBITA) 5 százalék körüli ütemben nőnek a következő 12-18 hónapban.

A Moody's kimutatása szerint az általa besorolással ellátott nyolc legnagyobb európai autóalkatrész-beszállító cég - köztük olyan nevek, mint a Michelin, a Rheinmetall vagy a Hella - összesített harmadik negyedévi forgalma 28,7 milliárd euró volt, 10,7 százalékkal magasabb a tavalyi azonos időszaknál.

Az elemzés szerint egyes beszállítók, amelyeknek fogyasztói köre kiegyensúlyozottabb - vagyis a Volkswagen nem szerepel vásárlóik között túl nagy súllyal - még jól is járhatnak, ha fogyasztóik piaci részesedést hódítanak el a Volkswagentől a botrány hatására.

Lesz, akinek több megrendelés juthat

A Moody's elemzői emellett azzal is számolnak, hogy a Volkswagen termékkínálatának összetételében átmeneti átrendeződés lesz a dízelmotorokról a benzinmotorokra, és ebből hasznot húzhatnak azok a beszállítók, amelyek elsősorban a benzinmotoros modellek alkatrészeire szakosodtak.

A Volkswagen most dolgozza ki a teszteredmény-hamisítási botrányban érintett, már forgalomba került 11 millió jármű kijavításának módszereit, és ez szoftver- és hardvermódosításokat egyaránt jelent majd. Ez is potenciálisan több megrendelést hozhat a károsanyag-kibocsátást szabályozó alkatrészek beszállítóinak - áll a Moody's elemzésében.

Kikerülnek a nyomás alól

A hitelminősítő szerint a Volkswagen beszállítói céghátterének kilátásait terhelő elsődleges kockázat az árérvényesítésre nehezedő nyomás, mivel a Volkswagen - éppen a javítások anyagi terhei miatt - valószínűleg költségbázisának csökkentésére fog törekedni.

A Moody's szerint azonban várhatóan ez sem gyakorol érdemi hatást a beszállító cégek adósminőségi profiljára, mivel ezek a vállalatok régóta olyan piacon tevékenykednek, amelyre komoly árverseny és meglehetősen sovány árrés jellemző. A Volkswagennel folytatott ártárgyalások valószínűleg még keményebbek lesznek, mint eddig, de egyes autóipari beszállítók képesek lesznek arra, hogy új technológiákkal jelentősen növeljék termékeit értékét, és ezzel enyhíthetik a lefelé ható árazási nyomást - jósolják a Moody's elemzői.

Azért autózni kell

Más nagy londoni házak is viszonylag derűlátó módon ítélik meg a Volkswagen-botrányból a nyugat-európai autóipar beszállítóira - köztük a közép-európai beszállítói körre - háruló kockázatokat.

A JP Morgan globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének elemzői úgy vélekedtek erről összeállított előrejelzésükben, hogy a Volkswagen-botrány elsődleges következménye nem az új autók eladásának általános visszaesése lesz, hanem inkább a helyettesítési hatás érvényesülése, vagyis a kereslet valószínűleg átirányul más márkákra, illetve a dízelmotoros járművekről a benzinmotoros autókra.

Mások is voltak nehéz helyzetben

Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics szakértői a Volkswagen-botrány várható közép- és kelet-európai gazdasági hatásairól összeállított tanulmányukban szintén azt jósolták, hogy ha észlelhető lenne is a Volkswagen járművei iránti kereslet bármilyen visszaesése, azt valószínűleg ellentételezné más márkák keresletének növekedése.

A ház szerint ráadásul a korábbi hasonló iparági incidensek tapasztalataiból megítélhetően még az sem egyértelmű, hogy a Volkswagen járműveinek kereslete - eltekintve a legközelebbi néhány hónaptól - hosszabb távon jelentősen visszaesne.

Amikor például a Toyota 2009-ben, vagy a General Motors 2014-ben tömeges autó-visszahívásokra kényszerült különböző hibák miatt, ez nem gyakorolt különösebben érezhető hatást termelésükre - hangsúlyozták a Capital Economics londoni elemzői.

Ezt olvasta már?

A Nissant is elérte a koronavírus »

4IG 610 (-0,65 ) AKKO Invest 492 (-1,20 ) ALTEO 870 (0,23 ) ANY 1375 (-0,36 ) APPENINN 363 (-0,68 ) AutoWallis 104 (-0,48 ) CIGPANNONIA 186 (-0,11 ) CyBERG 1490 (6,43 ) EHEP 7750 (4,73 ) EMASZ 31000 (-0,64 ) ENEFI 400 (-1,23 ) ESTMEDIA 125 (0,97 ) FUTURAQUA 103 (0,59 ) GSPARK 5240 (-0,38 ) KPACK 19800 (4,21 ) KULCSSOFT 2740 (2,24 ) MASTERPLAST 756 (-1,05 ) MOL 2696 (1,51 ) MTELEKOM 438 (0,34 ) NORDTELEKOM 49 (1,35 ) NUTEX 39 (-0,26 ) OPUS 283 (-0,98 ) ORMESTER 9750 (3,72 ) OTP 15320 (-0,26 ) OTT1 207 (0,98 ) PANNERGY 750 (0,27 ) RABA 1115 (-2,62 ) RICHTER 7055 (-0,98 ) SET Group 101 (-1,94 ) WABERERS 1085 (-2,25 ) ZWACK 17650 (0,86 )