Új szelek fújnak az Adrián

| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Orosz regatták kavarták fel az állóvizet az idén az adriai vitorlás piacon. Az Európai Unióhoz frissen csatlakozott Horvátországban érezhetően finomodik a gazdasági környezet, s ez a nagyobb vállalkozásoknak kedvez.

Érzékenyen érintette a válság a nagyhajós vitorlázást, hiszen a vállalati büdzsékben ez az első sor, amit a költségcsökkentések idején kihúznak. Az idei trendekről a vitorlás regatták szervezésében térségi piacvezető Adriatic Challenge ügyvezető tulajdonosát, Láng Róbertet kérdeztük.

Oroszok a fedélzeten

Kifejezetten jó szezont zárt a cégünk az Adrián, bár ez nem feltétlen igaz az ágazat egészére – mondta Láng Róbert. Hozzátéve: a regatta üzletáguk megtartotta hagyományos piacát, vagyis a térség tengerrel nem rendelkező kis országainak szerveztek vitorlásversenyeket. Ugyanakkor jelentősen kibővült az orosz ügyfélkör. Volt olyan hét, hogy három orosz regatta futott ki az Adriatic Challenge hajóival. Nem véletlen, hogy flottabővítésre is sor került az idei évben. Tíz új, sportos, Bavaria 40 S típusú vitorlást vásároltak.

Mint mondta, az Európai Unióhoz frissen csatlakozott Horvátországban érezhetően finomodik a gazdasági környezet, s ez elsősorban a nagyobb vitorlás vállalkozásoknak kedvez, míg a kisebb cégek lehetőségei láthatóan szűkülnek. Magyarán, koncentrálódik az adriai vitorlás piac.

Adriatic Challenge

Az Adriatic Challenge vitorlás vállalkozást 2005-ben alapította Láng Róbert, aki az autóalkatrész hálózatát adta el, hogy a szenvedélye lehessen egyben a munkája. A cég három üzletágban – regatta, charter, vállalati rendezvények – működik, s új korszakot nyitott a magyar tengeri vitorlázás történetében, amennyiben teljesen egyforma hajókból álló, úgynevezett One Design flottát állított fel az Adrián. Pár éve Balatonfüreden is kialakított egy ilyen „egyen fazonú” nagyhajós flottát. Nevéhez fűződik a Balaton zászlóshajójának számító Nemere II cirkáló teljes felújítása. És a magyar profi vitorlázás kezdő lépésének tekinthető AC Sailing Team megalapítása, egyúttal az első hazai rajt a vitorlássport Forma 1 versenyének tekintető RC 44 osztályban.

Újra jó befektetés a hajó?

A charter üzletág nem „dübörgött” ebben az évben, de új tendencia rajzolódik ebben a szegmensben is. Amíg korábban a charter menedzsment iránti igény a válság szülte kényszerként jelentkezett, egyre többen önálló üzletet látnak benne. Korábban ugyanis az volt a jellemző, hogy a saját célra vásárolt és az év nagy részében kihasználatlan „családi vitorlásokat” hasznosíttatták profi cégekkel a tulajdonosok. Mostanában megjelentek a befektetési célú, chartereztető vásárlók. Mint mondta, az egyik szlovén partnerük, már az ötödik hajót veszi, s adja be hozzájuk chartereztetni. Az autós üzletágban ugyanis nem forog olyan jól a pénz, ezért inkább hajókba fektet.

A vállalati vitorlázás, ami a válság előtt nagyhajós húzóágazat volt, évek óta stagnál. A cégek visszavágták az erre fordítható pénzt. Igaz, csökkenés már jó ideje nem tapasztalható. Sőt, azt lehet érzékelni, hogy van egyfajta „éhség” a piacon, a vitorlázó üzletemberek egyre türelmetlenebbül várják, hogy a válságból való kilábolás újra bővítse az outdoor tréningek lehetőségeit. A jövőben tehát ezen a területen várható kiugró növekedés.

A hajóeladásokat, akár az új hajók, akár a használt hajók piacát tekintjük, továbbra is „állóvíz” jellemzi.

Hosszított szezon - rövidülő hétvégék

A Balatonon a kedvező időjárásnak köszönhetően hosszú szezon növekvő árbevételt hozott ebben az évben. De észre kell venni, hogy tovább rövidültek a hajóbérlések. Már az elmúlt években felváltották a hosszú hétvégék az egész heteket, az idei évben pedig a rövid hétvégék vitték a prímet.

A közép-európai vitorlásszezon végén az egzotikus túrák kerülnek képbe. Bár a karibi vitorlázás iránti igény is csökkent az elmúlt években, vagyis csak egy szűkebb kör engedheti ezt meg magának. De a tapasztalatok azt mutatják, hogy van egy keresleti szint, ami a válság ellenére is folyamatosan jelentkezik a téli vitorlázás piacán.