Utazásmegosztás segít a tömegközlekedésen

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 1 perc

Minél többen használnak utazásmegosztó szolgáltatásokat, annál többen használják a tömegközlekedést - mutat rá egy, a napokban publikált kutatás. A tömegközlekedés és az utazásmegosztás két, egymást jól kiegészítő lehetőség. Mindezt alátámasztja azt is, hogy a budapesti Uber-utazások közel egyharmada metróállomás közelében indul vagy végződik.

Erősítik egymást

Az Amerikai Tömegközlekedési Társaság (American Public Transportation Association) közlekedési szakemberekkel és utasokkal készített mélyinterjúkat. Az Egyesült Államokban 4500 fő részvételével zajlott, a napokban publikált kutatás megerősíti: minél többen használnak közösségi alapon szerveződő utazásmegosztó szolgáltatásokat, annál többen használják a tömegközlekedést. Ezek az egyének kevesebbet vezetnek, többet gyalogolnak, és ezáltal jelentős összeget takarítanak meg a közlekedést tekintve.

A tanulmány azt is megállapítja, hogy akik tömegközlekedéssel együtt használják az utazásmegosztást, gyakrabban mondanak le a saját autóról. Az Uberrel kapcsolatban a kutatás arra jutott, hogy azáltal, hogy az autó ott veszi fel az utast, ahol a tömegközlekedés leteszi, az utasok a saját autó előnyeit élvezhetik költségek és egyéb terhek nélkül.

Az utazásmegosztás a városi mobilitást is segíti

Az Uberhez hasonló applikációk nem helyettesítik, hanem kibővítik a tömegközlekedési rendszerek elérését. Az utasok például általában leggyakrabban este 10 és hajnali 4 óra között használják az Ubert, akkor, amikor a tömegközlekedés kevésbé gyakran vagy egyáltalán nem elérhető. Az Uber késő éjjel is jó lehetőség azon ingázóknak, akik nem szokványos munkaidőben dolgoznak, továbbá jó alternatíva azoknak is, akik alkoholt fogyasztanak, de nem szeretnének lemondani az autózásról.

Az utazásmegosztó technológiák segítségével a mozgássérültek közlekedési lehetőségei is jelentősen bővülnek. A mozgássérült emberek mobilitásának növelésében ugyanis nagy szerepet játszanak az utazásmegosztók: a háztól-házig szállítással nagymértékben bővülnek a közlekedési lehetőségeik. A tanulmány szerint az Uberhez hasonló szolgáltatásokkal kényelmesebb, hatékonyabb és kevésbé költséges a mozgássérültek közlekedése.

A kutatás megerősíti, hogy a tömegközlekedés és az utazásmegosztás két, egymást jól kiegészítő lehetőség. Ráadásul mindkettőnek hasonlóak a céljai: a minél kevesebb zsúfolt és légszennyezett város.

Kiegészít az Uber

A tanulmány továbbá egybevág azon korábban nyilvánosságra hozott adatokkal, amelyek szerint az Uber Budapesten is a tömegközlekedés kiegészítője. A 2015 őszén publikált adatok alapján a budapesti Uber-utazások közel egyharmada metróállomás közelében indul vagy végződik.

Ez különösen olyan távolabbi városrészek esetében hasznos, ahonnan kifejezetten nehéz - vagy csak több átszállással lehetséges - a bejutás autó nélkül a központi kerületekbe.

Ezt olvasta már?

Rálépett a fékre az Uber »

4IG 904 (-1,20 ) AKKO Invest 450 (0,90 ) ALTEO 814 (-0,49 ) APPENINN 407 (0,25 ) AutoWallis 107 (-2,73 ) CIGPANNONIA 219 (-0,45 ) CSEPEL 580 (0,35 ) EHEP 8500 (1,80 ) ELMU 34200 (-0,58 ) ENEFI 420 (-0,47 ) ESTMEDIA 162 (15,43 ) FUTURAQUA 109 (-2,50 ) GSPARK 4920 (-1,40 ) KULCSSOFT 1420 (13,60 ) MOL 2984 (-0,73 ) MTELEKOM 440 (0,11 ) NORDTELEKOM 59 (2,43 ) NUTEX 62 (-0,32 ) OPUS 293 (-3,49 ) ORMESTER 7500 (4,17 ) OTP 14020 (-0,92 ) OTT1 253 (-4,17 ) PANNERGY 740 (-0,80 ) RABA 1100 (1,38 ) RICHTER 5880 (-0,25 ) SET Group 128 (3,23 ) WABERERS 1240 (-0,80 )