Saját magától kell megvédeni a Fed-et

| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Megfigyelők szerint a Federal Reserve nagyon kockázatos monetáris politikát folytat. A vezetők - a távozó elnök, Ben S. Bernanke, és az alelnök - elnök, Janet L. Yellen, akit Obama elnök jelölt az elkövetkező elnöknek, - az amerikai gazdaság számára – helyesen - több ösztönzést akarnak biztosítani, és úgy vélik, hogy a központi bank, a politikai bénultság miatt, az egyetlen cselekvőképes szervezet a fővárosban.

Amennyiben a Kongresszus és az Obama-adminisztráció is meg tudna egyezni olyan költségvetési ösztönzésben, amely túlmutat a rövid távú költségvetési megállapodáson, a Fed-nek nem kellene ilyen kockázatokat vállalnia.

A Fed pénzpolitikája

A Fed stratégiája az volt, hogy ösztönözze a gazdaságot leszorítva a hosszú távú kamatlábakat távoli lejáratú kötvények felvásárlásával és annak ígéretével, hogy a rövid távú kamatlábakat közel nulla szinten tartják. Az eredmény az lett, hogy növekedtek az ingatlanárak és a tőzsdei árfolyamok, és ezzel emelkedett a háztartások vagyona, ami - a gazdagság érzete miatt -ösztönzi a fogyasztást.

A Fed befolyásának nagysága azonban túl kicsi ahhoz, hogy a gazdasági növekedés ütemét egészséges arányúra emelje.  A lakásépítés gyorsan növekedett a korábbi igen alacsony szintről, azonban a GDP-hez való hozzájárulása csekély.  A fogyasztási kiadások növekedése pedig lelassult - a szárnyaló részvénytőzsde ellenére. Lehet, hogy a lakosok mégsem érzik magukat annyira tehetősnek, mint a Fed szeretné.

A pénzpolitika eredménye

A tiszta eredmény az, hogy a gazdaság éves szinten kevesebb, mint 2 százalékkal nőtt. (A legutóbbi becslés, hogy a gazdasági növekedés éves szinten 3,6 százalékos a harmadik negyedévben, eltúlozza a kereslet erejét, mert a növekedés fele a készletek felhalmozása miatt történt. (Erről szóló cikkünk innen érhető el.) A gazdaság gyenge növekedése a foglalkoztatást is lassan bővíti, azonban az USA munkanélküliség a pénteki bejelentés szerint immár elérte a 7, 0%-ot, azonban ez jórészt a munkát keresők számát tartalmazza. A teljes magánszektorban a foglalkoztatás kisebb, mint 6 évvel ezelőtt.

Bár csak kevéssé ösztönzi a gazdaságot, a Fed alacsony hosszú távú kamatokat előidéző pénzpolitikája komolyabb kockázatok vállalásába kergette a befektetőket, amely most megingathatja a gazdaságot, hasonlóképpen a 2007-2009-es válsághoz. Elég jól felmentek a részvényárak, illetve a feltörekvő piacok kötvényeinek és az ingatlanok árai. A bankok már a kevésbé hitelképes ügyfeleket is kezdik finanszírozni. A háziasszonyok magasabb megtérüléseket keresve kiemelt kockázatú ingatlankezelők és más nagykockázatú pénzügyi termékekbe fektetnek.

Bár a Fed várhatóan „karcsúsítja” kötvényvásárlásra előirányzott keretét, az a kívánsága, hogy a hosszú távú kamatok irreálisan alacsonyak maradjanak, akaratlanul is azt jelenti, hogy a magán- és intézményi befektetők továbbra is folyamatosan vállalják a nagyobb kockázatokat.

A kétpárti kongresszusi – szenátusi költségvetési tanács egy kompromisszummal zár, mielőtt a Kongresszust pénteken berekesztik ez évre, miközben korlátozná a költségvetési kiadáscsökkentést és megakadályozza a további kormányzati leállást. Azonban ez a szerény eredmény sem okoz olyan hosszú távú költségvetési politikát, amely erős jövedelem és foglalkoztatás növelést eredményezhet.

Obama csomagja

Obama elnök - a gazdaság erős növekedési pályára igazítása érdekében – javasolni fog egy ötéves költségvetési csomagot – amit talán jóváhagy a Kongresszus. Ez elvileg a GDP növekedést 3% fölé tudja emelni és a kormányzat közvetlen infrastrukturális kiadásaira összpontosít. Emellett a katonai missziók költségvetése csökken az iraki és afganisztáni visszavonulással, de a fegyverek és felszerelések felújítását tartalmazza.

Az ötéves csomag összege 1000 milliárd dollár, ami ösztönzi a gazdaság bővülését. Kevés az azonnal megkezdhető projekt, de emiatt nem téríthetők el a kifizetések kisebb intenzitású projektek felé, mint ez 2009-ben történt. Jobb előkészítéssel bizonyára  kidolgozhatók nagyobb gazdasági növekedéssel járó infrastrukturális projektek. (Azért fektetnek az infrastruktúrába, mert az nem zavarja a magáncégek profitérdekeit.)

Ráijesztene a pénzügyi piacokra, és csökkentené a magánberuházásokat, ha az újabb 1000 milliárd dollár csupán hozzáadódna a kormányzati adóssághoz és egyidejűleg nem okozna bizonyos kiadáscsökkentést.

A legfontosabb elem tehát az, hogy összekombinálják  a rövid távú fiskális ösztönzést és a hosszú távú költségvetési hiány csökkentését, ami miatt  az adósságnak a bruttó hazai termékhez mért aránya az évtized végére csökkenni kezd.  Amennyiben a szociális biztonsággal és a Medicare-rel kapcsolatos programok bevételei növekednek, így azok finanszírozása kevésbé terheli a központi költségvetést, mert elemeik beépítésre kerültek az adótörvényekbe, 2014-ben a költségvetés hiánya a GDP-hez viszonyítva 2% alá kerülhet. Amerika jobban teljesít.

Mindez lehetővé tenné, hogy a Fed vállát ne terhelje az a feladat, hogy önmaga egyedül mentse meg a gazdaságot.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

A Fed megteszi a szükséges intézkedéseket »

4IG 915 (-0,54 ) AKKO Invest 28600 (-0,69 ) ALTEO 768 (-0,26 ) ANY 1300 (-0,76 ) APPENINN 432 (-1,71 ) AutoWallis 112 (-4,70 ) BIF 299 (1,01 ) CIGPANNONIA 306 (-4,38 ) EHEP 12800 (9,40 ) ELMU 28000 (-0,71 ) ENEFI 590 (-1,67 ) ESTMEDIA 118 (-1,17 ) FUTURAQUA 122 (4,81 ) MOL 2868 (0,77 ) MTELEKOM 421 (-0,94 ) NORDTELEKOM 46 (-1,49 ) NUTEX 32 (1,94 ) OPUS 390 (-2,50 ) ORMESTER 13100 (-1,50 ) OTP 12250 (-0,81 ) OTT1 275 (1,48 ) RICHTER 4746 (-0,71 ) SET Group 662 (0,76 ) WABERERS 1250 (-2,72 )