A siker záloga: egy életen át tanulni

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Az Y-generáció számára a minőségi idő, a presztízs, az azonnali siker, a közösségi élmény és a karizmatikus vezető egyaránt fontos munkahelyi motiváció. A Magyarországon több mint kétmillió fiatalt számláló korosztály a bérigényt nem a piaci átlagbérek, hanem a számukra ideális életszínvonal szerint határozza meg. A már zajló negyedik ipari forradalom révén számos szakma és pozíció szűnhet meg a következő évtizedekben, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) szakértője szerint emiatt hamarosan a megélhetés múlhat azon, hogy valaki képes-e akár 40 évesen visszaülni az iskolapadba.

A KSH adatai alapján, a Magyarországon körülbelül 2 millió főt számláló Y-generáció volt az első, melynek életét átszőtték az infokommunikációs technológiák, az internet, a digitalizáció és az okos megoldások. A mindennapi életvitelünket átformáló technológiai fejlődéshez igazodott az 1980 és 1995 között született Y-generáció, akik 2020-ra az aktív munkavállalók háromnegyedét teszik majd ki.

A METU egyetemi docense, Dr. Király Zsolt szerint az Y-osok nagy öntudattal rendelkeznek juttatásaikat illetően, hiszen  bérigényüket nem a piaci átlag, hanem az ideális életszínvonal finanszírozásához szükséges összeg alapján határozzák meg.

“A generáció kilencvenes években született tagjai az igazi fogyasztói társadalom első képviselői Magyarországon, ráadásul a digitalizált világ mindent elérhető közelségbe hozott számukra. Ugyanakkor ez az a korosztály, amelynek tagjait egyszerre bélyegzik meg azzal, hogy a mamahotel élvezőiként nem képesek önálló életet élni és, hogy irreális – az önálló élet elkezdéséhez egyébként éppen elegendő – bérigénnyel rendelkeznek” - hangsúlyozta.

A korosztály számára fontos munkahelyi szempont továbbá a minőségi idő, a közösségi médiában is kommunikálható presztízs, a gyors siker és előrelépés, az inspiráló csapat, az önmegvalósítás, valamint a motiváló és hiteles vezető, aki nyitott a partnerségre.

Újra az iskolapadban

A Cornerstone Capital Group 2017-es kutatása szerint a következő évtizedben az Egyesült Államokban a kiskereskedelmi dolgozók egyharmadát, több mint 6 millió embert fog várhatóan leváltani a robotizáció és a nagyfokú digitalizáció. A gyorsan változó világban az online térrel együtt felnövő generáció is könnyen versenyhátrányba kerülhet.

A Világgazdasági Fórum (WEF) elemzése szerint a dinamikusan változó munkaerőpiacon a nélkülözhetetlen készségek közé tartozik a komplex problémamegoldó képesség, a kognitív rugalmasság, a kreativitás, a csapatmunka, az érzelmi intelligencia és a kritikai gondolkodás. “

A folyamatos technológiai fejlődés nem teszi lehetővé, hogy hosszú távon sikeresek maradjunk csupán a korábban megszerzett tudásunk birtokában. Aki nem képzi tovább magát, az kíméletlenül lemarad, helyét pedig átveszi a mesterséges intelligencia és a humanoid robotok” - mondta a METU szakértője. Az élethosszig tartó tanulásra való hajlandóság a szakértő szerint olyan kompetencia, amely a jövőben az Y- és az őket követő Z-generáció sikerének kulcsává válhat majd.

Hogyan tanuljunk meg egy életen át tanulni?

Az egyetemek a megfelelő kompetenciák és készségek fejlesztésére fókuszálva képesek lehetnek felkészíteni a diákokat az élethosszig tartó tanulás kihívásaira. Dr. Király Zsolt szerint a jövő egyeteme magára a tanulás és fejlődés folyamatára fókuszál, az oktatási módszerek pedig messzemenően túlmutatnak a szimpla frontális oktatáson, de még a gyakorlati órákon is.

Bruce Joyce és Beverley Showers kutatásából kiderül, hogy az elméleti oktatás és az egyszerű prezentáció alkalmazásának hatékonysága az új készség elsajátítására és azok munkában való felhasználására csupán 5-10 százalékos.

A leghatékonyabb, 90 százalékos hatással bíró módszer, amikora diákok élményszerűen, az öntapasztalás útján sajátítják el az ismereteket. Éppen ezért fontos, hogy a hallgatók workshop és tréning típusú kurzusokon is részt vegyenek, illetve lehetőséget kapjanak coaching és egyéni tanácsadás révén is fejleszteni magukat.

Keresztféléves képzések: lehetőség az újrakezdésre

A METU tapasztalatai szerint a keresztféléves felvételi időszak a nem pályakezdő hallgatók körében is népszerű, a jelentkezők sok esetben éles karrierváltás céljából ülnek vissza az iskolapadba.

Tavaly a három legnépszerűbb képzés a gazdálkodás és menedzsment, a jogász, valamint a kereskedelem és marketing szak volt, melyeket nem sokkal lemaradva a pénzügy és számvitel, illetve a turizmus-vendéglátás szakok követtek.

Az öt legkeresettebb képzésre akkor több mint 1800 fő, a felvételizők 25 százaléka adta be jelentkezését. A keresztféléves felvételi időszak idén november 15-ig tart, amelyről bővebb információ www.felvi.hu honlapon olvasható.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

A magyar élelmiszergazdaság hátráltatója »

4IG 1060 (-2,57 ) AKKO Invest 24400 (0,83 ) ALTEO 748 (-0,53 ) ANY 1220 (-0,41 ) APPENINN 475 (-0,52 ) AutoWallis 120 (-0,41 ) BIF 296 (-0,67 ) CIGPANNONIA 364 (-2,15 ) CSEPEL 636 (-6,47 ) Duna House A 3960 (-1,00 ) EHEP 20400 (16,57 ) ENEFI 638 (0,31 ) ESTMEDIA 111 (1,09 ) FORRAS/T 1150 (4,55 ) FUTURAQUA 105 (3,56 ) GSPARK 3730 (-1,06 ) KPACK 16300 (-12,37 ) MASTERPLAST 720 (0,28 ) MOL 2986 (0,88 ) MTELEKOM 434 (-0,12 ) NORDTELEKOM 42 (0,24 ) NUTEX 29 (3,23 ) OPUS 438 (-1,13 ) ORMESTER 3200 (3,23 ) OTP 12360 (-0,32 ) OTT1 257 (19,86 ) PANNERGY 722 (0,28 ) RABA 1160 (0,87 ) RICHTER 5075 (0,20 ) SET Group 607 (-1,14 ) TAKAREK 662 (0,61 ) WABERERS 1140 (3,64 ) ZWACK 17500 (-1,13 )