
Alaposan felforgatja a vállalatok életét az e-kereskedelem
| forrás: TF-információ | olvasási idő: kb. 2 percA nemzetközi e-kereskedelem B2B, azaz vállalatok közötti kereskedelemmel foglalkozó cégekre tett hatását vizsgálja a DHL Express és a Cranfield School of Management. A kutatás alapján készült tanulmány bemutatja azokat a digitális megoldásokat és stratégiákat, amelyek sikeresen alkalmazhatóak a határokon átnyúló e-kereskedelmi tevékenység kialakításában. A kutatás eredményei emellett viszonyítási alapot is nyújtanak a vállalatoknak ahhoz, hogy el tudják helyezni saját e-kereskedelmi tevékenységük fejlettségét a nemzetközi palettán.
Fejlődés előtt
Az e-kereskedelem gyökeres változásokat hozhat a B2B vállalatok működésében, hiszen rengeteg új piaci lehetőségeket nyit meg világszerte, ugyanakkor sok nagyvállalat számára kihívást jelent, hogy lépést tartson a feltörekvő startupokkal. A sikeres B2B vállalatok ma olyan vásárlói élményt kell, hogy nyújtsanak partnereiknek, amely mind gyorsaságában, mind kényelmében felveszi a versenyt a személyes online vásárlással. Ehhez pedig át kell alakítaniuk ellátási láncukat, átláthatóbbá, egyszerűbbé és rugalmasabbá kell válniuk.
"Az e-kereskedelem, ezen belül is a B2C, tehát a magánszemélyek által vásárolt termékek forgalmának bővülése magasan megelőzi minden más szektor növekedését. Mindez a logisztikában is tetten érhető: a DHL Express forgalmában a nemzetközi prémium megoldással szállított küldemények aránya 10 százalékról több mint 20 százalékra emelkedett. Ahogy arra a tanulmány is rámutat, a B2B szegmens is hasonlóan dinamikus fejlődés előtt áll" - mondta el Bándli Zoltán, a DHL Express ügyvezető igazgatója.
B2B vagy B2C?
A Forrester Research felmérése szerint a határokon átnyúló B2B tranzakciók összértéke az elkövetkező öt évben várhatóan eléri az 1,2 milliárd USA dollárt. Ez egy óriási lehetőség, amelynek kiaknázásához a cégeknek rugalmasabb, skálázhatóbb és mobilabb kapcsolatot kell kialakítaniuk partnereikkel.
A B2B tranzakciók azonban alapjaikban különböznek a B2C vásárlásoktól, amely más megközelítést igényel a vállalatok részéről. A webáruházak bizonyos funkciói, például a termékkatalógusok és a valós idejű ügyfélszolgálati támogatás; valamint a front- és backend rendszerek jobb integrálása, és a háztól-házig terjedő logisztikai folyamatok elengedhetetlenek a megfelelő ügyfélélmény kialakításában.
"Kutatásaink során az e-kereskedelemben részt vevő cégek három alaptípusát azonosítottuk: az újonc, a haladó és a vérbeli újító típusokat” - mondta Michael Bourlakis, Cranfield Egyetem professzora.
"Az újoncoknak például még csak most ismerkednek az e-kereskedelemmel, weboldalukon alapvető funkciók érhetőek el. Az újítók viszont már szofisztikált ajánlatokat dolgoztak ki, és olyan fejlett technológiákat alkalmaznak, mint a gépi tanulás és a virtuális valóság, hogy minél pontosabban felmérjék ügyfeleik igényeit, és személyre szabott megoldásokat tudjanak kínálni".
A szekunder kutatásból származó információk és mélyinterjúk alapján készült tanulmány szerint a következő öt területre érdemes fókuszálni a sikeres B2B e-kereskedelmi platform kiépítése érdekében: digitális infrastruktúra, ügyfélélmény, személyre szabott ajánlatok, akadálymentes rendszerintegráció és logisztikai folyamatok.