Útdíj katasztrofális hatással

| forrás:
Tőzsdefórum információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A cégek háromnegyede nem számolt az idei költségek tervezésekor az útdíj bevezetésével, közel felük pedig nem tartja elfogadhatónak az ebből adódó áremelkedést, bár a logisztikai szolgáltatóknak ez drasztikusan megnövekedett pluszköltséget is jelenthet.

A gazdasági válság kedvezőtlenül érintette a logisztikai szektort is – derült ki a trans-o-flex Hungary Kft. megbízásából az Ipsos által készített kutatásból. Minden ötödik megkérdezett cégnél szükség volt a válság következtében valamilyen átszervezésre, leginkább a szolgáltatásra fordított összeget csökkentették, vagy kiszervezték a tevékenységet. Bár a rossz gazdasági környezet kétségtelenül az egész piacra rányomta bélyegét, az Osztrák Posta magyarországi leányvállalata, a trans-o-flex jól teljesített az elmúlt évben is: a belföldi, 24 órás garantált kézbesítés terén a piac negyedik legnagyobb szereplőjeként 2011-ről 2012-re 16,8%-kal növelte árbevételét, kikézbesített küldeményeinek száma pedig 23%-kal nőtt. Egyértelmű növekedést mutatott a B2C megbízásaik aránya, ami a webshopok térnyerésének köszönhető.

A kutatás 300 vállalat logisztikai döntéshozó megkérdezése alapján történt, melyben:

125 kisvállalat (1-49 fő)

125 közepes vállalat (50-249 fő)

50 nagyvállalat (250+ fő) szerepelt.

Aktuálisan egy új szabályozás befolyásolhatja jelentősen a logisztikai iparágat, hiszen a napokban fogadta el a parlament a megtett úttal arányos díjat előíró törvényt. Ugyan az e-útdíj megfizetése csak a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművek esetében kötelező, a belföldi kis csomagos szállítás szereplőit is érinti a változás, hiszen az egyes depók és központok közötti szállítást ők is ilyen járművekkel oldják meg.

Egy példa a változásra: Budapest – Debrecen viszonylatban jelenlegi éves autópálya díja (matricás rendszer, M3) hozzávetőleg most 310.000 Ft-ba kerül (12×25e Ft), a július 1-től életbe lépő e-útdíj rendszerben ugyanez az útvonal hozzávetőleg elérheti a 11 Millió Ft-os költséget évente. A régóta köztudatban levő vasúti roll-roll szállítás csak határtól-határig történő szállításnál fizetődhet ki, de ebben az esetben is csak akkor, ha raklapos fuvarozásról vagy ömlesztett áruról van szó.

Az Ipsos kutatása rámutat: a megkérdezett cégek 75%-a nem számolt az idei költségek tervezésénél az útdíj bevezetésével, sőt, a logisztikai szakemberek 45%-a nem tartja elfogadhatónak, ha a szolgáltató az útdíjra hivatkozva áremelést javasol.

A postai liberalizáció kérdése kevésbé osztja meg a vállalatokat. 34%-uk egyáltalán nem vár változásokat, míg 33%-uk a szolgáltatás színvonalának emelkedését reméli. Talán azért sem számolnak nagy mozgással a megkérdezett szakemberek, mert ahogy az Ipsos kutatásából kiderült, a logisztikai piacra a hosszú távú partnerségek jellemzőek. A cégek 76%-ának van állandó logisztikai partnere, az együttműködések átlagos ideje pedig 7,5 év. A hűség kulcsa a megbízhatóság lehet, mivel ezt említették első helyen a válaszadók, mint a megfelelő logisztikai partner kiválasztásánál szerepet játszó tényezőt. Az ár-érték arány a második, a szolgáltatási ár mértéke pedig a harmadik a rangsorban.

A jól bevált megbízható partner "mindent visz" (Ipsos)

A jövő már egyértelműen az online szolgáltatások irányába mutat. Az Ipsos vizsgálata alapján elmondható, hogy dimenzióváltás érzékelhető a szakemberek tájékozódási, információ-gyűjtési szokásaiban. Nem csupán a híreket olvassák legnagyobb részt online, de egyre nagyobb arányban terelik át egyéb ügyintézéseiket is az online világba. A megkérdezett cégek 58%-a bonyolított már online beszerzést, 64%-uk pedig kifejezetten bízik az internetes vásárlásban. Minden harmadik válaszoló észlelt már a Facebookon számára releváns üzleti információt, és minden második találkozott már hasznosnak bizonyuló Google-hirdetéssel.

„Az Ipsos-kutatás eredménye megerősíti bennünk saját stratégiánk helyességét, miszerint a jövő csakis az online megoldások szélesítésével képzelhető el” – reflektált az eredményekre Pesztericz Péter, a trans-o-flex Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – „Éppen ezért már most abban gondolkodunk, hogyan tehetjük még praktikusabbá a szolgáltatásokat, hogyan alkalmazkodhatunk szolgáltatóként a megváltozott piaci igényekhez. Terveink között szerepel, hogy elérhetővé tesszük az online ügyintézést, az okostelefonnal történő fizetést, és a pre-paid rendszert, de a megnövekedett webáruházi forgalomra tekintettel gondolkodunk csomagfelvételi pontok kialakításában is.”

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

A talpra állás útján a német külkereskedelem »