Brexit: elképesztő összegbe kerül majd a vám

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Fontmilliárdokba kerülne a brit kereskedőcégeknek minden évben, ha a Brexit, vagyis a brit EU-tagság megszűnése után vámadminisztrációval kellene bajlódniuk az unióval folytatott kereskedelemben - áll az egyik vezető londoni elemzőműhely hétfőn bemutatott átfogó tanulmányában.

Pénz és papír

Az Institute for Government (IfG) nevű, a kormányzati tevékenység elemzésére szakosodott független gazdasági tanácsadó és kutatócég 54 oldalas dolgozatának szerzői közölték: számításaik szerint ha Nagy-Britannia kilépése után a kereskedelmi és szállítmányozási vállalatoknak vámáru-nyilatkozatokat kellene kitölteniük a ki- és beléptetési pontokon, az ezzel járó plusz adminisztráció az uniós partnerekkel kereskedő 180 ezer brit cégnek - zömükben kis- és középvállalatoknak - évente 4-9 milliárd font (1400-3100 milliárd forint) közötti többletköltséget okozna.

Egy-egy vámáru-nyilatkozat feldolgozása az IfG szakértői szerint 20-45 font közötti összegbe kerülne, és évente 200 millió ilyen dokumentumot kellene kitölteni.

Százak kellenek a munkához

Az IfG elemzői szerint ráadásul nem csupán a brit oldalon kellene rövid határidővel felkészíteni a kereskedelmi forgalmat átengedő terminálokat, hanem a Csatorna másik oldalán, például Calais-ban és Rotterdamban is, és erre a brit kormánynak nincs is közvetlen ráhatása. Az elemzés szerint csak a rotterdami kikötőben 800 embert kellene felvenni a Nagy-Britanniával zajló kereskedelmi forgalom vámadminisztrációs feladatainak ellátására.

Az Institute for Government elemzői hangsúlyozzák: az Európai Unióban maradó 27 tagállam számára jogilag kötelező lesz külső országból származó importnak tekinteni az EU-ba irányuló brit exportot, ha Nagy-Britannia úgy lép ki az EU-ból, hogy nem sikerül megállapodást elérni a vámmentes kereskedelem fenntartásáról.

Az IfG tanulmánya az ebben az esetben hirtelen megjelenő vámadminisztrációs akadályok lehetséges hatásainak illusztrálására felidézi, hogy amikor 2015-ben a calais-i kikötő francia személyzete sztrájkba lépett, a délkelet-angliai kompkikötőkhöz és vasúti terminálokhoz vezető M20-as autópályán 50 kilométeres kamionsor torlódott fel, és a brit teheráru-fuvarozók szövetségének akkori számításai szerint a fennakadás naponta 250 millió font (84 milliárd forint) kárt okozott a brit gazdaságnak.

Elképesztő összegek

Az IfG elemzése kiemeli, hogy az Egyesült Királyság és az EU közötti - jelenleg vámmentes - kereskedelmi forgalom értéke tavaly 382 milliárd font (130 ezer milliárd forint) volt. Ebből 119 milliárd fontnyi a legnagyobb forgalmú brit kompkikötőn, Doveren keresztül áramlott, ahol 2,6 millió kamion fordult meg.

Amióta az egységes EU-piac 1993-ban létrejött, Dover kamionforgalma 150 százalékkal nőtt, és a kikötő ennek megfelelően bővítette infrastruktúráját, ám az áruforgalom adminisztratív teendőire szolgáló terület nem nőtt, és a vámellenőrzések kapacitása sem bővült - áll a tanulmányban.

Gyűlnek a figyelmeztetések

London a brit EU-tagság megszűnésével együtt ki akar vonulni az Európai Unió egységes belső piacáról és a vámunióból is, ugyanakkor átfogó szabadkereskedelmi megállapodás megkötésére törekszik az EU-val.

E stratégia kockázataira a brit üzleti szektor már többször is figyelmeztette a kormányt. Az üzleti élet képviselőinek ismétlődő felhívásai szerint ugyanis ha a kilépési feltételekről szóló tárgyalásokon mégsem sikerül szabadkereskedelmi megállapodásra jutni arról, hogy a brit gazdaság akadálymentesen hozzáférhessen az EU belső piacához, akkor az unióval folytatott brit kereskedelemre a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszere lépne érvénybe, ez pedig vámokat jelentene a jelenleg akadálymentes kétoldalú kereskedelemben.

Szakértők szerint ez például a brit élelmiszeriparnak 20 százalékos, a brit autóiparnak 10 százalékos, gyakorlatilag kigazdálkodhatatlan költségtöbbletet jelentene.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Növekedésben az EU élén vagyunk »

4IG 944 (1,51 ) AKKO Invest 446 (0,45 ) ALTEO 820 (1,23 ) ANY 1365 (1,11 ) APPENINN 395 (-0,38 ) AutoWallis 107 (-1,39 ) CIGPANNONIA 213 (-0,93 ) CyBERG 1680 (5,00 ) EHEP 8800 (1,15 ) EMASZ 31200 (-0,64 ) ENEFI 462 (0,65 ) ESTMEDIA 135 (2,27 ) FUTURAQUA 100 (-0,99 ) MASTERPLAST 744 (1,64 ) MOL 3014 (0,47 ) MTELEKOM 442 (0,80 ) NORDTELEKOM 43 (-0,69 ) NUTEX 31 (1,67 ) OPUS 309 (-0,83 ) ORMESTER 6800 (-3,55 ) OTP 13800 (0,22 ) OTT1 249 (-1,58 ) PANNERGY 744 (-0,27 ) RABA 1080 (-1,37 ) RICHTER 5730 (-0,43 ) SET Group 118 (-1,34 ) WABERERS 1250 (-0,79 ) ZWACK 17550 (0,57 )