Brexit: elképesztő összegbe kerül majd a vám

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Fontmilliárdokba kerülne a brit kereskedőcégeknek minden évben, ha a Brexit, vagyis a brit EU-tagság megszűnése után vámadminisztrációval kellene bajlódniuk az unióval folytatott kereskedelemben - áll az egyik vezető londoni elemzőműhely hétfőn bemutatott átfogó tanulmányában.

Pénz és papír

Az Institute for Government (IfG) nevű, a kormányzati tevékenység elemzésére szakosodott független gazdasági tanácsadó és kutatócég 54 oldalas dolgozatának szerzői közölték: számításaik szerint ha Nagy-Britannia kilépése után a kereskedelmi és szállítmányozási vállalatoknak vámáru-nyilatkozatokat kellene kitölteniük a ki- és beléptetési pontokon, az ezzel járó plusz adminisztráció az uniós partnerekkel kereskedő 180 ezer brit cégnek - zömükben kis- és középvállalatoknak - évente 4-9 milliárd font (1400-3100 milliárd forint) közötti többletköltséget okozna.

Egy-egy vámáru-nyilatkozat feldolgozása az IfG szakértői szerint 20-45 font közötti összegbe kerülne, és évente 200 millió ilyen dokumentumot kellene kitölteni.

Százak kellenek a munkához

Az IfG elemzői szerint ráadásul nem csupán a brit oldalon kellene rövid határidővel felkészíteni a kereskedelmi forgalmat átengedő terminálokat, hanem a Csatorna másik oldalán, például Calais-ban és Rotterdamban is, és erre a brit kormánynak nincs is közvetlen ráhatása. Az elemzés szerint csak a rotterdami kikötőben 800 embert kellene felvenni a Nagy-Britanniával zajló kereskedelmi forgalom vámadminisztrációs feladatainak ellátására.

Az Institute for Government elemzői hangsúlyozzák: az Európai Unióban maradó 27 tagállam számára jogilag kötelező lesz külső országból származó importnak tekinteni az EU-ba irányuló brit exportot, ha Nagy-Britannia úgy lép ki az EU-ból, hogy nem sikerül megállapodást elérni a vámmentes kereskedelem fenntartásáról.

Az IfG tanulmánya az ebben az esetben hirtelen megjelenő vámadminisztrációs akadályok lehetséges hatásainak illusztrálására felidézi, hogy amikor 2015-ben a calais-i kikötő francia személyzete sztrájkba lépett, a délkelet-angliai kompkikötőkhöz és vasúti terminálokhoz vezető M20-as autópályán 50 kilométeres kamionsor torlódott fel, és a brit teheráru-fuvarozók szövetségének akkori számításai szerint a fennakadás naponta 250 millió font (84 milliárd forint) kárt okozott a brit gazdaságnak.

Elképesztő összegek

Az IfG elemzése kiemeli, hogy az Egyesült Királyság és az EU közötti - jelenleg vámmentes - kereskedelmi forgalom értéke tavaly 382 milliárd font (130 ezer milliárd forint) volt. Ebből 119 milliárd fontnyi a legnagyobb forgalmú brit kompkikötőn, Doveren keresztül áramlott, ahol 2,6 millió kamion fordult meg.

Amióta az egységes EU-piac 1993-ban létrejött, Dover kamionforgalma 150 százalékkal nőtt, és a kikötő ennek megfelelően bővítette infrastruktúráját, ám az áruforgalom adminisztratív teendőire szolgáló terület nem nőtt, és a vámellenőrzések kapacitása sem bővült - áll a tanulmányban.

Gyűlnek a figyelmeztetések

London a brit EU-tagság megszűnésével együtt ki akar vonulni az Európai Unió egységes belső piacáról és a vámunióból is, ugyanakkor átfogó szabadkereskedelmi megállapodás megkötésére törekszik az EU-val.

E stratégia kockázataira a brit üzleti szektor már többször is figyelmeztette a kormányt. Az üzleti élet képviselőinek ismétlődő felhívásai szerint ugyanis ha a kilépési feltételekről szóló tárgyalásokon mégsem sikerül szabadkereskedelmi megállapodásra jutni arról, hogy a brit gazdaság akadálymentesen hozzáférhessen az EU belső piacához, akkor az unióval folytatott brit kereskedelemre a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszere lépne érvénybe, ez pedig vámokat jelentene a jelenleg akadálymentes kétoldalú kereskedelemben.

Szakértők szerint ez például a brit élelmiszeriparnak 20 százalékos, a brit autóiparnak 10 százalékos, gyakorlatilag kigazdálkodhatatlan költségtöbbletet jelentene.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Egyre kevésbé növekednek az árak az unióban »

4IG 693 (-0,29 ) AKKO Invest 444 (-0,22 ) ALTEO 780 (2,36 ) ANY 1205 (2,55 ) APPENINN 378 (-1,56 ) AutoWallis 80 (3,90 ) BIF 307 (-0,32 ) CIGPANNONIA 185 (2,21 ) CyBERG 1020 (-0,97 ) DELTA 104 (-0,38 ) Duna House A 3100 (1,31 ) EHEP 3380 (-1,74 ) ENEFI 343 (0,88 ) FORRAS/OE 1130 (0,89 ) FORRAS/T 1500 (14,50 ) FUTURAQUA 76 (-1,56 ) GSPARK 3590 (-2,71 ) KULCSSOFT 1660 (-1,48 ) MASTERPLAST 616 (1,65 ) MOL 1970 (-0,86 ) MTELEKOM 393 (-1,87 ) NORDTELEKOM 31 (0,32 ) NUTEX 30 (0,66 ) OPUS 265 (-2,21 ) ORMESTER 12500 (-1,19 ) OTP 10370 (-2,99 ) OTT1 210 (-0,47 ) PANNERGY 640 (-1,54 ) RABA 916 (1,33 ) RICHTER 6810 (0,67 ) SET Group 70 (2,34 ) TAKAREK 526 (1,94 ) WABERERS 790 (-0,50 ) ZWACK 17000 (0,29 )