Brexit: kereskedelmi megállapodás nélkül nagy káosz lehet az Unióban

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Nem lesz elegendő vámtisztviselő Nagy-Britannia uniós kereskedelmi partnerországaiban, ha a brit EU-tagság megszűnéséről folyó tárgyalásokon nem sikerül megállapodást elérni a jövőbeni kétoldalú kereskedelem feltételeiről - áll a Financial Times hétfőn ismertetett elemzésében.

Túl késő

A londoni gazdasági napilap hangsúlyozza, hogy a vámosok szakképzése hosszú ideig tart - Németországban például három évig, Franciaországban két évig -, ráadásul az EU-ban maradó országok a Brexit-tárgyalások bizonytalan kimenetele miatt egyelőre vonakodnak vámhatóságaik létszámának emelésétől.

A lap szerint mindezek miatt egyes EU-tagországok számára máris túl késő van ahhoz, hogy 2019 márciusára, a brit EU-tagság megszűnésének valószínűsíthető időpontjára elégséges létszámú szakszemélyzetük legyen a hirtelen megnövekvő vámhatósági eljárások elvégzésére.

Ötszörös mennyiség lehet

A Financial Times szerint kereskedelmi megállapodás nélkül akár az ötszörösére is növekedhet a vámáru-nyilatkozatok mennyisége Nagy-Britannia és az Európai Unió kereskedelmében, és e dokumentumtömeg feldolgozásához egyedül Nagy-Britanniában ötezer új vámtisztviselőre lenne szükség 2019 márciusáig.

London a brit EU-tagság megszűnésével együtt ki akar vonulni az Európai Unió egységes belső piacáról és a vámunióból is, ugyanakkor átfogó szabadkereskedelmi megállapodás megkötésére törekszik az EU-val.

E stratégia kockázataira azonban a brit üzleti szektor már többször is figyelmeztette a kormányt.

Nagy kockázatok

Az üzleti élet képviselőinek ismétlődő felhívásai szerint ugyanis, ha a kilépési feltételekről szóló tárgyalásokon mégsem sikerül szabadkereskedelmi megállapodásra jutni, akkor az unióval folytatott brit kereskedelemre a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszere lépne érvénybe, ez pedig vámokat jelentene a jelenleg akadálymentes kétoldalú kereskedelemben.

Szakértők szerint ez például a brit élelmiszeriparnak 20 százalékos, a brit autóiparnak 10 százalékos, gyakorlatilag kigazdálkodhatatlan költségtöbbletet jelentene.

Londoni elemzőházak mindemellett a vámadminisztrációs költségek hatalmas mértékű megnövekedésének kockázataira is felhívták a figyelmet.

Fontok milliárdjai forognak kockán

Az Institute for Government (IfG) nevű, a kormányzati tevékenység elemzésére szakosodott független gazdasági tanácsadó és kutatócég erről összeállított, minap ismertetett 54 oldalas tanulmányának szerzői közölték: számításaik szerint ha Nagy-Britannia kilépése után a kereskedelmi és szállítmányozási vállalatoknak vámáru-nyilatkozatokat kellene kitölteniük, az ezzel járó plusz adminisztráció az uniós partnerekkel kereskedő 180 ezer brit cégnek - zömükben kis- és középvállalatoknak - évente 4-9 milliárd font (1400-3100 milliárd forint) közötti többletköltséget okozna.

Egy-egy vámáru-nyilatkozat feldolgozása az IfG szakértői szerint 20-45 font közötti összegbe kerülne, és évente 200 millió ilyen dokumentumot kellene kitölteni.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Fontos partnert szereztek a termesztők »

4IG 673 (-0,74 ) AKKO Invest 424 (-0,47 ) ALTEO 886 (0,91 ) ANY 1405 (1,44 ) APPENINN 360 (0,42 ) AutoWallis 102 (0,99 ) BIF 314 (0,64 ) CIGPANNONIA 182 (-1,72 ) CyBERG 1710 (-2,29 ) EHEP 8800 (-0,56 ) ENEFI 378 (0,27 ) ESTMEDIA 136 (1,49 ) FORRAS/OE 2060 (1,98 ) FUTURAQUA 108 (-0,92 ) KPACK 23000 (2,68 ) MASTERPLAST 764 (0,26 ) MOL 2722 (-0,95 ) MTELEKOM 457 (-0,98 ) NORDTELEKOM 52 (0,39 ) NUTEX 45 (-0,44 ) OPUS 281 (0,86 ) ORMESTER 11200 (1,82 ) OTP 14940 (2,68 ) OTT1 231 (-2,74 ) PANNERGY 734 (-0,27 ) RABA 1135 (-1,30 ) RICHTER 6610 (-1,27 ) SET Group 95 (-1,86 ) TAKAREK 514 (-2,28 ) ZWACK 17600 (-0,28 )