Decembertől vége az internetes diszkriminációnak

| forrás:
One On One Kommunikáció
| olvasási idő: kb. 1 perc

Az Európai Bizottság felmérése szerint az unióban működő webshopok 63 százaléka nem teszi lehetővé a más tagországból kezdeményezett online vásárlásokat, ez pedig súlyosan gátolja az egységes piac és az e-kereskedelem Európai Unión belüli kiteljesedését. A december 3-án hatályba lépő geo-blocking rendelet ezt a diszkriminációt számolja fel.

Számos vásárlóval előfordul külföldi webshopok böngészése közben, hogy nem tudja véglegesíteni rendelését pusztán azért, mert nem ugyanabból az országból keresi fel a honlapot, amelyikben a webáruház üzemel. A geo-blocking rendelet értelmében az online kereskedők december 3-tól már nem alkalmazhatnak állampolgárság, lakóhely, illetve letelepedés hely szerinti különböző árakat, valamint értékesítési és fizetési feltételeket.

„A rendelet természetesen nem kötelezi a kereskedőket arra, hogy az online rendelt termék szállítását is biztosítsák a külföldi vásárlók számára. Azonban december elejétől azt már nem tehetik meg, hogy megakadályozzák egy másik EU-s tagállamból érkező külföldi megrendelés fogadását és teljesítését, illetve azt, hogy az IP-cím alapján eltérő árakat alkalmazzanak.” – mondta Dr. Novák Zoltán, a Taylor Wessing ügyvédi iroda partnere. Hozzátette: „Ha például egy osztrák vásárló egy olyan magyar webáruházban találja meg a keresett terméket, amely nem szállít Ausztriába, a megrendelés fogadását és teljesítését akkor is biztosítania kell a kereskedőnek, mégpedig a magyar vásárlók részére kínált árazással egyezően. Más kérdés, hogy ebben az esetben a vásárlónak kell megszerveznie az áru magyarországi átvételét.”

A rendelet alkalmazási köre az online vásárlások mellett kiterjed az elektronikus úton nyújtott szolgáltatásokra is, így például a weboldaltárhely vagy a felhőalapú adattárolási szolgáltatásokra is. Érintettek emellett az olyan üzletek is, mint a szállodai szolgáltatások, az autókölcsönzés vagy a belépőjegyek vásárlása. Fontos megjegyezni azt is, hogy a rendelet előírásai nem csak a lakossági fogyasztókra, hanem a végfelhasználónak minősülő egyéb vállalkozások (jogi személyek) megrendeléseire is vonatkoznak majd.

„A kereskedőknek bő egy hónapjuk maradt a karácsonyi vásárlási roham előtt, hogy a földrajzi alapú tartalomkorlátozásaikat megszüntessék. A webáruházakra különösen nagy nyomás hárul, ugyanis a honlapukon elhelyezendő számos fogyasztóvédelmi tájékoztatás mellett az adatvédelemre is jóval jelentősebb hangsúlyt kell fektetniük a május óta alkalmazandó általános adatvédelmi rendelet (GDPR) miatt. Javasolt, hogy a karácsonyi időszak előtt győződjenek meg a kereskedők arról, hogy a webáruházaik kialakítása, az alkalmazott általános szerződési feltételeik és kereskedelmi gyakorlatuk összhangban áll-e a fogyasztóvédelmi, az adatvédelmi és az újonnan hatályba lépő tartalomkorlátozást tiltó jogszabályi rendelkezésekkel” – tette hozzá Dr. Novák Zoltán.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Új szabvány, négyszeres internet sebesség »

4IG 830 (0,12 ) AKKO Invest 29600 (-0,67 ) ALTEO 772 (0,26 ) APPENINN 412 (0,24 ) BIF 307 (2,33 ) CIGPANNONIA 239 (-3,44 ) EHEP 9700 (8,99 ) EMASZ 31200 (-0,64 ) ENEFI 430 (1,42 ) ESTMEDIA 114 (-0,35 ) FORRAS/OE 1500 (-7,41 ) GSPARK 4590 (-0,65 ) KPACK 17700 (14,94 ) MASTERPLAST 768 (1,86 ) MOL 2860 (0,49 ) MTELEKOM 448 (-1,43 ) NORDTELEKOM 44 (1,16 ) OPUS 325 (3,44 ) ORMESTER 7000 (0,72 ) OTP 13370 (2,45 ) OTT1 261 (0,77 ) PANNERGY 744 (-0,80 ) RABA 1085 (-0,46 ) RICHTER 5135 (-0,39 ) SET Group 113 (-1,91 ) TAKAREK 570 (-0,35 ) WABERERS 1300 (-4,41 ) ZWACK 17100 (-0,58 )