Délután már utazhatunk az új metróval

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Forgalomba állítják a 3-as metró vonalán az első felújított szerelvényt hétfő kora délután Budapesten. Tarlós István főpolgármester a metrószerelvény ünnepélyes elindítása előtt közölte, hogy az új szerelvény nem sokkal fél 2 után indul utasokkal Kőbánya-Kispestről.

A teljes vonal elavult

A tervek szerint 2018 nyarától már csak ilyen felújított szerelvények közlekednek a vonalon. Két héten belül már három korszerűsített szerelvényen lehet majd utazni, és Magyarországon van már öt felújított szerelvény - tette hozzá.

A főpolgármester elmondta, hogy Magyarország legnagyobb forgalmát lebonyolító tömegközlekedési útvonala a 3-as metróvonal, a 17 kilométeres útvonalon naponta félmillióan utaznak.

A 3-as metróvonal építése az 1970-es években kezdődött, első szakaszát 1973-ban adták át. A fokozott napi igénybevétel és az amortizáció miatt a vonal állapota évről évre romlott. A pálya és a szerelvények felújítására már több mint tizenöt éve szükség lett volna, de - a főpolgármester szavai szerint - "2010-ig nem történt semmi".

Mint fogalmazott, "ezek után nem kell csodálkozni azon, hogy a négy évtized alatt a teljes vonal elavult és az üzembiztonságot is fenyegető módon ment tönkre". Korábban nem készítették elő a már akkor is siralmas állapotban lévő vonal korszerűsítését, de "azt is elintézték", hogy jó ideig még az utódoknak se legyen lehetőségük erre. Sokáig ugyanis azért nem vághatott bele a főváros a 3-as metróvonal felújításába, mert csak 2015 nyarán vállalta át a kormány a BKV adósságállományát, amely még akkor is majdnem hatvanmilliárd forint volt - emelte ki Tarlós István, megjegyezve: a BKV és a főváros addig fedezet nélkül vállalhatott volna csak kötelezettséget, ami lehetetlen.

Egyre katasztrofálisabb műszaki állapot

Tarlós István hangsúlyozta: az egyik legfontosabb fővárosi feladat a 3-as metró felújítása. "A döntések körüli csatározások közben is tudtuk, hogy Magyarország legnagyobb utasforgalmát lebonyolító tömegközlekedési útvonala nem kerülhet a működőképtelenség határára" - mondta, hozzátéve: a kormánnyal összefogva lassan megoldódni látszik az áldatlan állapot.

A legfőbb sürgető tényező az egyre katasztrofálisabb műszaki állapot volt - mondta. A menetbiztonság megőrzéséért az elmúlt években folyamatosan zajlott a síncsere, így ma a vonal lényegében jobb állapotban van, mint 2010-ben volt - jelentette ki.

Havonta két felújított szerelvény

Tarlós István emlékeztetett: a Fővárosi Közgyűlés három éve döntött a teljes járműpark korszerűsítéséről. A közbeszerzési eljárás nyertes ajánlata a szerelvények eredeti gyártójának jogutódjától, az orosz Metrovagonmastól érkezett. A nyertes pályázó feladata volt, hogy vizsgálja meg a régi kocsikat, és döntse el, milyen mértékben cseréli ki a régi alkatrészeket annak érdekében, hogy a metrókocsik minimum húsz évig még üzemeltethetők legyenek. A szerződés szerint 222 metrókocsi felújítása csaknem 220 millió euróba kerül.

A főpolgármester közölte azt is, hogy várhatóan havonta két felújított szerelvény áll majd forgalomba. Ezek a szerelvények megjelenésükben harmonizálnak a 2-es és a 4-es metróvonalon közlekedők szín- és formavilágával. A gyártó a felújított metrószerelvényekre a korábbi húsz év helyett harminc év élettartamot garantál, ezzel körülbelül hárommillió kilométer biztonságos megtételét vállalja - mondta.

Az M3-as vonalon közlekedő első felújított metrószerelvény Budapesten, a Határ úti megállóban 2017. március 20-án. MTI Fotó: Balogh Zoltán

Lehet bizakodni

Tarlós István kiemelte azt is, hogy a 3-as metró felújítása a szerelvények felújításával nem ér véget, a folytatás még ebben az évben várható. Ha a metróvonal infrasturkturális felújítására vonatkozó pályáztatás a tervek szerint halad, akkor lehet bizakodni abban, hogy a rekonstrukciós munkák valószínűleg már a nyáron elkezdődnek, és 2020-ig teljes körűen megújulhat a metróvonal - mondta a főpolgármester, aki szerint a 3-as metró felújításával ugrásszerűen javul majd a "város komfortérzete". Megszűnik az a dilemma is, hogy az erőltetett és politikai kérdéssé tett 4-es metró megépítése helyett sokkal inkább a 3-as metrót kellett volna korábban is felújítani - jelentette ki.

A beszéd után a Metrovagonmas vezérigazgatója, Borisz Bogatirjev átadta Tarlós Istvánnak a felújított szerelvény makettjét. Elmondta, hogy a cég 1970-től kezdve mintegy 300 kocsit szállított Budapestre, és nagy örömükre szolgált, hogy a felújítás is náluk történik. A legkorszerűbb technológiák felhasználásával azon voltak, hogy a metrókocsikat kényelmesebbé, biztonságosabbá és szebbé tegyék - közölte.

A felújított szerelvény az eseményen megjelenteket, köztük a főpolgármestert, a Kőér utcai telephelyről Kőbánya-Kispest érintésével a Határ úti állomásig vitte.

Hirdetés
Szavazz!

A Balaton északi vagy a déli partja vonzóbb?

Hajlamosak vagyunk kőbe vésett értékítéletet feltételezni, pedig még az...

Védtelenek lesznek az adataink?

Május végén lép életbe a GDPR, és itthon egyetlen szervezet sem lesz 100...

Forex szemináriumok

Tudtad, hogy ha megtanulsz egy pénzkezelési módszert a valószínűségre...

Konferencia

A hazai kockázati befektetői piacon egyre nagyobb szerepet vállalnak a...

Lakáshitel-kalkulátor
Önfenntartó, magyar találmány

A NOAH House-projekt egy egyedülálló magyar találmány. Megálmodója Blaskovich...

Brexit

"Katasztrofális" következményekkel járna a brit élelmiszeripar...

A Bank of England kormányzója szerint a brit EU-tagság megszűnésének...

Hirdetés
Csok

Félszoba: megoldás vagy hátrány?

A lakásvásárlóknak fontosabb a lakószobák száma, mint a lakás alapterülete....

Budapesten viszik a legtöbb csok-ot

Az indulás, 2016 januárja óta 11,2 milliárd forint összegű csok-támogatást...

Határokon át

Közel egymillió bevándorló kapott uniós állampolgárságot

Az új állampolgárok 88 százaléka az Unión kívülről érkezett.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Nem mernek az élelmiszerláncok minimálbért fizetni »

4IG 2600 (14,04 ) ALTERA 815 (4,49 ) ANY 1410 (0,36 ) APPENINN 659 (-3,51 ) BIF 1980 (-0,50 ) CIGPANNONIA 442 (-1,78 ) CSEPEL 968 (0,62 ) Duna House A 4160 (1,46 ) EHEP 625 (13,64 ) ESTMEDIA 125 (17,45 ) FHB 634 (1,93 ) FUTURAQUA 65 (2,87 ) GSPARK 3490 (-1,69 ) KONZUM 3180 (-3,49 ) MASTERPLAST 645 (0,78 ) MOL 2970 (-0,60 ) MTELEKOM 457 (0,11 ) NORDTELEKOM 50 (-1,00 ) NUTEX 57 (1,79 ) OPUS 656 (-4,65 ) ORMESTER 800 (-18,37 ) OTP 11400 (1,06 ) OTT1 281 (-3,10 ) PANNERGY 760 (1,06 ) PLOTINUS 6700 (-0,74 ) RABA 1370 (-0,72 ) RICHTER 5250 (-0,19 ) SET Group 274 (-2,84 ) WABERERS 4080 (-2,86 ) ZWACK 17300 (-0,57 )