Durva összeget bukik az autópályákon Horvátország

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

A horvát autópálya-kezelő vállalatok átszervezésére irányuló reformtervezet keretén belül december elsejétől megszűnik a horvát autópályák karbantartását és az útdíjszedést végző vállalat (HAC-ONC), valamint a Rijeka Autópálya Vállalat (ARZ), egyesítik őket az anyacéggel, a Horvát Autópályák Vállalattal (HAC) - írta a Poslovni Dnevnik című gazdasági napilap szerdán.

Hiába próbálkoztak

A HAC-ONC-t és az ARZ-t 2013-ban szervezte ki az akkori szociáldemokrata kormány a HAC-ból, azzal a céllal, hogy koncesszióba adja őket. A Zoran Milanovic vezette kormány által kiírt, 2014-ben lezárult pályázatra több külföldi befektető is kötelező érvényű ajánlatot tett, de a közvélemény nyomására - lakossági kezdeményezésre összegyűlt a népszavazás kiírásához szükséges mennyiségű aláírás - a kormány elállt ettől a tervétől.

Az autópályák koncesszióba adása csökkentette volna az ország nettó külföldi tartozását és az államadósságot is. 2015-ben nyilvános részvénykibocsátással is próbálkoztak Milanovicsék - a papírokat a nyugdíjalapoknak, az autópálya társaság dolgozóinak és a lakosságnak akarták felajánlani, az állam tulajdonában mindössze 40 százalékos részesedés maradt volna -, de ez a terv is dugába dőlt.

Van új terv

Azóta ugyanis kétszer tartottak parlamenti választást Horvátországban. A jobboldali Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) által vezetett kormány új tervvel állt elő, és március közepén elfogadta az autópálya-kezelő vállalatok átszervezésére irányuló reformtervezetet, amely az autópályadíjak növekedését is maga után vonta.

A kabinet azért választotta az említett modellt, hogy elkerüljék az autópályák koncesszióba adását vagy privatizációját, hogy a külföldi tulajdonosok ne emelhessenek ellenőrzés nélkül autópályadíjat.

Leépítés jön

A Vecernji List című horvát napilap nemrég úgy értesült, hogy az autópályák vállalat elbocsátja háromezer alkalmazottja több mint felét is. A végkielégítésekre a Világbanktól felvett kölcsönből 4,7 millió eurót biztosított a HAC. Az autópálya-kezelő vállalatok teljes átalakítása 2020-ig történik meg, és mindössze 700-900 alkalmazott marad a vállalatnál.

A horvát autópályákat kezelő vállalatok évek óta fizetésképtelenek és a csődeljárás szélén állnak. Az állam kedvezőtlen, rövid távú hiteleket vett fel magas kamattal, és most nem tudja fizetni ezeket. A HAC kötelezettségei 5,2 milliárd euróra rúgnak. Csak az idén 1,14 milliárd euró törlesztőrészletet kell visszafizetnie, jövőre pedig még többet.

Az ágazat adóssága az államadósság 13,5 százalékát teszi ki, a bevételek pedig nem elegendőek arra, hogy a következő öt évben fedezzék a hiteleket.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Környezetkímélő technológia a közlekedés alapja »

4IG 972 (1,46 ) AKKO Invest 30400 (2,70 ) ALTEO 762 (-1,04 ) ANY 1320 (-0,38 ) APPENINN 449 (1,13 ) AutoWallis 113 (1,80 ) CIGPANNONIA 312 (-2,66 ) CyBERG 1890 (3,28 ) EHEP 9600 (-4,95 ) ELMU 30400 (-0,65 ) ENEFI 504 (1,20 ) ESTMEDIA 119 (-0,67 ) FORRAS/OE 1580 (2,60 ) FORRAS/T 1520 (-5,00 ) FUTURAQUA 112 (0,36 ) MASTERPLAST 734 (1,10 ) MOL 3000 (1,83 ) MTELEKOM 435 (0,93 ) NORDTELEKOM 46 (-0,86 ) NUTEX 30 (-0,66 ) OPUS 385 (0,05 ) ORMESTER 7900 (-2,47 ) OTP 12750 (0,47 ) OTT1 283 (0,18 ) PANNERGY 750 (-0,27 ) RICHTER 4942 (0,37 ) SET Group 663 (-0,30 ) TAKAREK 616 (-0,65 ) WABERERS 1360 (-2,86 ) ZWACK 16850 (0,30 )