Egyre drágább mulatság a légszennyezés

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Csaknem a kétszeresére, 20 font fölé emelkedett hétfőtől a londoni behajtási díj a régi, korszerűtlen motorokkal felszerelt járművek számára.

Itt a szennyezési pótdíj

A londoni polgármester, Sadiq Khan által elrendelt intézkedés alapján a 2006 előtt gyártott benzin- és dízelüzemű magángépkocsik tulajdonosainak 10 font szennyezési pótdíjat kell fizetniük minden egyes alkalommal, amikor hétköznap reggel hét és este hat óra között behajtanak a díjasított belvárosi övezetbe.

A tíz font pótdíjat a hosszú évek óta minden gépjárműre érvényben lévő, jelenleg 11,50 fontos behajtási alapdíjon felül kell fizetniük a rendelettől érintett járművek üzemeltetőinek, vagyis hétfőtől a légszennyezési tűréshatárt túllépő régi autókkal naponta 21,50 font (7400 forint) ellenében lehet csak közlekedni a londoni belvárosban.

Válasághelyzet van

Sadiq Khan a BBC rádiónak hétfőn elmondta: Londonban a krónikusan szennyezett levegő miatt egészségügyi válsághelyzet alakult ki, évente 9 ezer londoni hal meg olyan betegségekben, amelyek a légszennyezettséghez köthetők.

Az intézkedés népszerű a londoniak körében. A YouGov közvélemény-kutató cég a díjemelés napjára időzített felmérésében kimutatta, hogy a brit főváros lakosságának 74 százaléka támogatja a tízfontos behajtási pótdíj kivetését a legszennyezőbb régi járművekre.

2003 óta van behajtási alapdíj

A londoni közgyűlés 2003-ban honosította meg az akkor napi 5 fontos, azóta több hullámban 11,50 fontra emelt behajtási alapdíjat, amelyet minden négy- vagy többkerekű, belső égésű motorral hajtott jármű vezetőjének ki kell fizetnie, ha hétköznap reggel hét és este hat óra között kocsijával átlépi a belvárosi fizetős zóna határát.

A díjfizetési kötelezettség alól csak az elektromos és hibridüzemű, vagy igen alacsony károsanyag-kibocsátású magánautók tulajdonosai kapnak mentességet vagy kedvezményt.

A behajtási díjkötelezettség nem vonatkozik a sürgősségi szolgálatok autóira, a taxikra és a tömegközlekedési járművekre sem.

2040-től értékesíteni is tilos lesz

Nagy-Britanniában 2040-től meg is tiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok értékesítését. A brit kormány által nemrégiben bejelentett terv alapján attól az évtizedtől kezdve már csak elektromos, illetve hibrid üzemű autók kerülhetnek forgalomba a brit utakon.

A dízelmotorral felszerelt autók száma Nagy-Britanniában az elmúlt másfél évtizedben a háromszorosára emelkedett, és tavaly elérte a 10 milliót.

A korábbi kormányok a dízelüzemanyag adójának csökkentésével még ösztönözték az ilyen járművek vásárlását az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb széndioxid-kibocsátás miatt, ám az elmúlt években elvégzett vizsgálatok kimutatták, hogy jelentősen nőtt a dízelmotorok egyéb szennyezőanyagai okozta megbetegedések és halálesetek száma a legszennyezettebb levegőjű országrészekben, köztük Londonban.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Pozitívan zárt a Hyundai »

4IG 673 (-0,74 ) AKKO Invest 424 (-0,47 ) ALTEO 886 (0,91 ) ANY 1405 (1,44 ) APPENINN 360 (0,42 ) AutoWallis 102 (0,99 ) BIF 314 (0,64 ) CIGPANNONIA 182 (-1,72 ) CyBERG 1710 (-2,29 ) EHEP 8800 (-0,56 ) ENEFI 378 (0,27 ) ESTMEDIA 136 (1,49 ) FORRAS/OE 2060 (1,98 ) FUTURAQUA 108 (-0,92 ) KPACK 23000 (2,68 ) MASTERPLAST 764 (0,26 ) MOL 2722 (-0,95 ) MTELEKOM 457 (-0,98 ) NORDTELEKOM 52 (0,39 ) NUTEX 45 (-0,44 ) OPUS 281 (0,86 ) ORMESTER 11200 (1,82 ) OTP 14940 (2,68 ) OTT1 231 (-2,74 ) PANNERGY 734 (-0,27 ) RABA 1135 (-1,30 ) RICHTER 6610 (-1,27 ) SET Group 95 (-1,86 ) TAKAREK 514 (-2,28 ) ZWACK 17600 (-0,28 )