Egyre drágább mulatság a légszennyezés

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Csaknem a kétszeresére, 20 font fölé emelkedett hétfőtől a londoni behajtási díj a régi, korszerűtlen motorokkal felszerelt járművek számára.

Itt a szennyezési pótdíj

A londoni polgármester, Sadiq Khan által elrendelt intézkedés alapján a 2006 előtt gyártott benzin- és dízelüzemű magángépkocsik tulajdonosainak 10 font szennyezési pótdíjat kell fizetniük minden egyes alkalommal, amikor hétköznap reggel hét és este hat óra között behajtanak a díjasított belvárosi övezetbe.

A tíz font pótdíjat a hosszú évek óta minden gépjárműre érvényben lévő, jelenleg 11,50 fontos behajtási alapdíjon felül kell fizetniük a rendelettől érintett járművek üzemeltetőinek, vagyis hétfőtől a légszennyezési tűréshatárt túllépő régi autókkal naponta 21,50 font (7400 forint) ellenében lehet csak közlekedni a londoni belvárosban.

Válasághelyzet van

Sadiq Khan a BBC rádiónak hétfőn elmondta: Londonban a krónikusan szennyezett levegő miatt egészségügyi válsághelyzet alakult ki, évente 9 ezer londoni hal meg olyan betegségekben, amelyek a légszennyezettséghez köthetők.

Az intézkedés népszerű a londoniak körében. A YouGov közvélemény-kutató cég a díjemelés napjára időzített felmérésében kimutatta, hogy a brit főváros lakosságának 74 százaléka támogatja a tízfontos behajtási pótdíj kivetését a legszennyezőbb régi járművekre.

2003 óta van behajtási alapdíj

A londoni közgyűlés 2003-ban honosította meg az akkor napi 5 fontos, azóta több hullámban 11,50 fontra emelt behajtási alapdíjat, amelyet minden négy- vagy többkerekű, belső égésű motorral hajtott jármű vezetőjének ki kell fizetnie, ha hétköznap reggel hét és este hat óra között kocsijával átlépi a belvárosi fizetős zóna határát.

A díjfizetési kötelezettség alól csak az elektromos és hibridüzemű, vagy igen alacsony károsanyag-kibocsátású magánautók tulajdonosai kapnak mentességet vagy kedvezményt.

A behajtási díjkötelezettség nem vonatkozik a sürgősségi szolgálatok autóira, a taxikra és a tömegközlekedési járművekre sem.

2040-től értékesíteni is tilos lesz

Nagy-Britanniában 2040-től meg is tiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok értékesítését. A brit kormány által nemrégiben bejelentett terv alapján attól az évtizedtől kezdve már csak elektromos, illetve hibrid üzemű autók kerülhetnek forgalomba a brit utakon.

A dízelmotorral felszerelt autók száma Nagy-Britanniában az elmúlt másfél évtizedben a háromszorosára emelkedett, és tavaly elérte a 10 milliót.

A korábbi kormányok a dízelüzemanyag adójának csökkentésével még ösztönözték az ilyen járművek vásárlását az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb széndioxid-kibocsátás miatt, ám az elmúlt években elvégzett vizsgálatok kimutatták, hogy jelentősen nőtt a dízelmotorok egyéb szennyezőanyagai okozta megbetegedések és halálesetek száma a legszennyezettebb levegőjű országrészekben, köztük Londonban.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Rohamosan csökken az autóeladások száma »

4IG 1060 (-2,57 ) AKKO Invest 24400 (0,83 ) ALTEO 748 (-0,53 ) ANY 1220 (-0,41 ) APPENINN 475 (-0,52 ) AutoWallis 120 (-0,41 ) BIF 296 (-0,67 ) CIGPANNONIA 364 (-2,15 ) CSEPEL 636 (-6,47 ) Duna House A 3960 (-1,00 ) EHEP 20400 (16,57 ) ENEFI 638 (0,31 ) ESTMEDIA 111 (1,09 ) FORRAS/T 1150 (4,55 ) FUTURAQUA 105 (3,56 ) GSPARK 3730 (-1,06 ) KPACK 16300 (-12,37 ) MASTERPLAST 720 (0,28 ) MOL 2986 (0,88 ) MTELEKOM 434 (-0,12 ) NORDTELEKOM 42 (0,24 ) NUTEX 29 (3,23 ) OPUS 438 (-1,13 ) ORMESTER 3200 (3,23 ) OTP 12360 (-0,32 ) OTT1 257 (19,86 ) PANNERGY 722 (0,28 ) RABA 1160 (0,87 ) RICHTER 5075 (0,20 ) SET Group 607 (-1,14 ) TAKAREK 662 (0,61 ) WABERERS 1140 (3,64 ) ZWACK 17500 (-1,13 )