Egyre drágább mulatság a légszennyezés

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Csaknem a kétszeresére, 20 font fölé emelkedett hétfőtől a londoni behajtási díj a régi, korszerűtlen motorokkal felszerelt járművek számára.

Itt a szennyezési pótdíj

A londoni polgármester, Sadiq Khan által elrendelt intézkedés alapján a 2006 előtt gyártott benzin- és dízelüzemű magángépkocsik tulajdonosainak 10 font szennyezési pótdíjat kell fizetniük minden egyes alkalommal, amikor hétköznap reggel hét és este hat óra között behajtanak a díjasított belvárosi övezetbe.

A tíz font pótdíjat a hosszú évek óta minden gépjárműre érvényben lévő, jelenleg 11,50 fontos behajtási alapdíjon felül kell fizetniük a rendelettől érintett járművek üzemeltetőinek, vagyis hétfőtől a légszennyezési tűréshatárt túllépő régi autókkal naponta 21,50 font (7400 forint) ellenében lehet csak közlekedni a londoni belvárosban.

Válasághelyzet van

Sadiq Khan a BBC rádiónak hétfőn elmondta: Londonban a krónikusan szennyezett levegő miatt egészségügyi válsághelyzet alakult ki, évente 9 ezer londoni hal meg olyan betegségekben, amelyek a légszennyezettséghez köthetők.

Az intézkedés népszerű a londoniak körében. A YouGov közvélemény-kutató cég a díjemelés napjára időzített felmérésében kimutatta, hogy a brit főváros lakosságának 74 százaléka támogatja a tízfontos behajtási pótdíj kivetését a legszennyezőbb régi járművekre.

2003 óta van behajtási alapdíj

A londoni közgyűlés 2003-ban honosította meg az akkor napi 5 fontos, azóta több hullámban 11,50 fontra emelt behajtási alapdíjat, amelyet minden négy- vagy többkerekű, belső égésű motorral hajtott jármű vezetőjének ki kell fizetnie, ha hétköznap reggel hét és este hat óra között kocsijával átlépi a belvárosi fizetős zóna határát.

A díjfizetési kötelezettség alól csak az elektromos és hibridüzemű, vagy igen alacsony károsanyag-kibocsátású magánautók tulajdonosai kapnak mentességet vagy kedvezményt.

A behajtási díjkötelezettség nem vonatkozik a sürgősségi szolgálatok autóira, a taxikra és a tömegközlekedési járművekre sem.

2040-től értékesíteni is tilos lesz

Nagy-Britanniában 2040-től meg is tiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok értékesítését. A brit kormány által nemrégiben bejelentett terv alapján attól az évtizedtől kezdve már csak elektromos, illetve hibrid üzemű autók kerülhetnek forgalomba a brit utakon.

A dízelmotorral felszerelt autók száma Nagy-Britanniában az elmúlt másfél évtizedben a háromszorosára emelkedett, és tavaly elérte a 10 milliót.

A korábbi kormányok a dízelüzemanyag adójának csökkentésével még ösztönözték az ilyen járművek vásárlását az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb széndioxid-kibocsátás miatt, ám az elmúlt években elvégzett vizsgálatok kimutatták, hogy jelentősen nőtt a dízelmotorok egyéb szennyezőanyagai okozta megbetegedések és halálesetek száma a legszennyezettebb levegőjű országrészekben, köztük Londonban.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

A fellendülés jelei észlelhetők a német autóiparban »

4IG 602 (0,33 ) APPENINN 343 (-0,72 ) AutoWallis 85 (-1,85 ) CIGPANNONIA 339 (-0,59 ) CyBERG 920 (-8,00 ) DELTA 92 (-0,22 ) EHEP 2090 (-4,13 ) FORRAS/OE 1130 (-1,74 ) FUTURAQUA 76 (3,97 ) GSPARK 3110 (-1,27 ) Gloster 2300 (-2,09 ) KULCSSOFT 1700 (-1,73 ) MOL 1717 (-0,29 ) MTELEKOM 373 (1,50 ) NORDTELEKOM 27 (-1,82 ) NUTEX 26 (0,38 ) OPUS 228 (-0,44 ) OTP 10200 (-0,58 ) OTT1 174 (-0,57 ) PANNERGY 610 (0,99 ) RICHTER 6790 (-0,66 ) SET Group 70 (-1,42 ) TAKAREK 496 (1,22 ) WABERERS 1030 (-1,44 )