Egyre több helyen, ámde kevesebb sört iszunk

| forrás:
Opten
| szerző: | olvasási idő: kb. 1 perc

A nyári meleg és az oroszországi labdarúgó világbajnokság bizonyára egyaránt jó hatással lesznek a hazai sörgyárak 2018-as teljesítményére, de az elmúlt 3 év adatait vizsgálva sem panaszkodhatnak a magyarországi főzdék - derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató adataiból.

2016 óta folyamatosan nő a hazai sörgyártással foglakozó vállalkozások száma, annak ellenére, hogy a 2016-ban elért 149 milliárd forint összárbevételt a rákövetkező évben nem sikerül elérnie az iparágnak. 2017-ben a szektor árbevétele 146 milliárd forintra csökkent. Ugyanakkor a szektor stabilitását mutatja, hogy az új cégbejegyzések mellett a piac szereplői ellen csak mutatóban indult felszámolási eljárás és kényszertörlés.

Az alkalmazotti létszám csekély mértékű csökkenése nem befolyásolta érdemben a cégek teljesítményét. Mind az árbevétel, mind a dolgozói létszám, de a működő vállalkozások számának alakulása terén is megfigyelhető, hogy a trendek a piac kis és nagy szereplőit hasonlóan érintették, számottevő különbség nem mutatható ki közöttük.

A hazai piacot négy nagy cég uralja: a Dréher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., a Pécsi Sörfőzde Zrt. és a Borsodi Sörgyár Kft. E négy cég teljesítménye teszi ki az iparág 2017-es árbevételének 98%-át. Mellettük számos mikro- és kisvállalkozás és családi főzde működik szerte az országban, meglovagolva a kézműves sörök iránt az elmúlt években kialakult keresletet.  

Az iparág teljesítményének értékeléséhez tegyük azt is hozzá, hogy ezt az eredményt a piaci szereplők úgy érték el, hogy az európai uniós támogatási rendszerben a sörgyártás a borászattal ellentétben nem kapott kiemelt prioritást. A hazai főzdéknek a pályázati források megszerzéséért sok más profilú vállalkozással együtt kellett versenyezniük. Nem voltak olyan pályázati kiírások, melyek kifejezetten a sörkészítéssel foglakozó cégek számára jelentek volna meg. Ebből következően, nem meglepő, hogy 2014 és 2017 között mindösszesen 783 millió forint uniós támogatás jutott el a magyarországi sörgyárakhoz, ami elenyésző a gazdaságfejlesztési programban allokált összegekhez viszonyítva. Ezek a támogatások viszont a kisebb piaci szereplőket gazdagították, mivel a nagyvállalatok a pályázati kiírások döntő részéből ki voltak zárva.

A szezonális időjárási hatások és a fesztivál látogatottságok mellett az iparág jövedelmezőségét az ízesített sörök és ciderek piacán a „chipsadó” emelése, míg az iparág egészét tekintve a prémium sörök iránti növekvő kereslet fogja meghatározni a jövőben – zárja közleményét Hantos Zoltán, az OPTEN céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

4IG 1800 (-2,70 ) ALTEO 690 (3,76 ) ALTERA 890 (0,56 ) ANY 1300 (0,78 ) APPENINN 462 (0,11 ) Duna House A 3800 (2,70 ) EHEP 640 (5,79 ) ELMU 27200 (0,74 ) ENEFI 205 (1,49 ) ESTMEDIA 130 (-1,15 ) FORRAS/OE 1070 (3,88 ) FUTURAQUA 42 (-2,33 ) GSPARK 3530 (0,28 ) KONZUM 226 (-1,31 ) KPACK 4660 (-8,63 ) MASTERPLAST 635 (-1,55 ) MOL 3146 (1,61 ) MTELEKOM 448 (-0,55 ) NORDTELEKOM 33 (-1,76 ) NUTEX 34 (-4,74 ) OPUS 504 (-0,40 ) OTP 11760 (-0,68 ) OTT1 209 (-2,34 ) PANNERGY 652 (-2,40 ) PLOTINUS 9000 (8,43 ) RABA 1250 (1,63 ) RICHTER 5470 (0,18 ) SET Group 261 (4,82 ) TAKAREK 709 (1,14 ) WABERERS 2390 (1,70 ) ZWACK 17000 (1,19 )