Ellehetetleníti az autóipari kereskedelmet a Brexit

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Brit autóipari vezetők szerint több százezer font veszteséget okozhat már az is, ha a brit EU-tagság megszűnése után akár csak néhány percet késik a határokon a részegységek behozatala.

A londoni alsóház üzleti bizottsága kedden meghallgatta a Honda és az Aston Martin autógyár vezető tisztviselőit, valamint a brit autógyártók és -kereskedők szövetsége (SMMT) vezérigazgatóját.

Minden perc számít

Patrick Keating, a Honda európai üzletágának - Honda Motor Europe - kormányzati kapcsolatokért felelős igazgatója a bizottsági meghallgatáson elmondta: a japán autóipari csoport nagy-britanniai gyártóüzeme naponta kétmillió részegységet importál Európából 350 kamionnal, és a gyár raktáraiban a gyártás minden adott fázisában mindössze egyórányi részegység-készlet van.

Keating szerint ha a brit EU-tagság megszűnéséig nem jön létre megállapodás az Európai Unióval az akadálytalan áruforgalom folytatódásáról, és a kontinensről érkező behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme egy-egy órányi gyártási folyamatra vetítve 850 ezer font (300 millió forint) halmozott veszteséget okozna a Hondának a tovagyűrűző fennakadások miatt.

Létezik súrlódásmentes kereskedelem?

Theresa May brit miniszterelnök többször is kifejtette azt a célkitűzését, hogy a kereskedelmi forgalom Nagy-Britannia és az EU-ban maradó 27 ország között a brit EU-tagság megszűnése után is "szabad és súrlódásmentes" maradjon.

Keating azonban a keddi londoni parlamenti meghallgatáson kijelentette: az európai vámunión kívül "nem létezik olyasmi, hogy súrlódásmentes kereskedelem".

A Honda vezető európai képviselője ezzel arra utalt, hogy a konzervatív párti brit kormány az EU-tagság megszűnésével együtt ki akar lépni az Európai Unió egységes belső piacáról és vámuniójából is.

Olyan, mintha ki sem lépnének?

London ezt azzal indokolja, hogy ha Nagy-Britannia megtartaná tagságát ezekben az integrációs szerveződésekben, ahhoz olyan feltételeket kellene teljesítenie - mindenekelőtt az EU-munkavállalók bevándorlási szabályozásában -, mintha ki sem lépett volna az EU-ból.

A brit kormány ugyanakkor átfogó szabadkereskedelmi megállapodásokra törekszik az EU-n kívüli legnagyobb kereskedelmi partnereivel.

Mi lesz a megállapodással?

A keddi londoni alsóházi meghallgatáson a brit Autógyártók és -kereskedők Szövetségének vezérigazgatója, Mike Hawes mindazonáltal kijelentette: a brit autóipar olyan mélyen integrálódott az Európai Unió beszállítói hálózatába, hogy nem sok hasznát látná más térségekkel kötött bármiféle szabadkereskedelmi megállapodásnak.

A szabadkereskedelmi megállapodásokhoz a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai szerint ugyanis az szükséges, hogy az egyezmény által érintett termékfajták legalább 60 százalékban a megállapodást aláíró országokban készüljenek.

Hawes szerint ugyanakkor a brit autógyárakban előállított járművek részegységeinek 44 százaléka származik nagy-britanniai beszállítóktól, de mivel ők is sok mindent importálnak, a tényleges arány közelebb van a 25 százalékhoz.

Kényszerű leállás is lehet

Mark Wilson, a sportautóiról híres, patinás Aston Martin brit autógyár pénzügyi igazgatója a bizottsági meghallgatáson azt mondta: ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül távozik az EU-ból, a brit járműtípus-engedélyeket kiállító hivatal (Vehicle Certification Agency, VCA) igazolásainak jogi érvénye megszűnhet az Európai Unióban.

Wilson szerint mivel az Aston Martin csak Nagy-Britanniában termel, és nincs jelen más EU-országokban, ez akár a gyártás kényszerű leállását is jelenthetné.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Tíz millió euró a fiatalok munkahelyteremtésére »

4IG 613 (0,49 ) AKKO Invest 446 (0,11 ) ALTEO 740 (-0,27 ) ANY 1200 (-1,23 ) APPENINN 340 (0,44 ) AutoWallis 85 (-1,39 ) BIF 298 (3,83 ) CIGPANNONIA 310 (-3,12 ) CyBERG 760 (-20,00 ) DELTA 93 (-0,11 ) DM-KER 44 (-0,11 ) EHEP 1950 (-3,94 ) ENEFI 305 (1,67 ) FUTURAQUA 75 (-1,32 ) GSPARK 3210 (0,94 ) Gloster 2300 (4,31 ) KULCSSOFT 1690 (1,20 ) MASTERPLAST 640 (2,56 ) MOL 1793 (-0,06 ) MTELEKOM 378 (1,75 ) Megakran 4100 (1,49 ) NUTEX 28 (3,92 ) OPUS 232 (-1,28 ) ORMESTER 11400 (0,88 ) OTP 10340 (1,37 ) OTT1 172 (-1,15 ) PANNERGY 608 (-0,98 ) RABA 810 (-1,70 ) RICHTER 7055 (1,22 ) SET Group 71 (-0,56 ) TAKAREK 490 (-0,61 ) WABERERS 1035 (-1,43 ) ZWACK 16300 (-1,21 )