Elvesztheti versenyképességét a vízi áruszállítás

| olvasási idő: kb. 1 perc

Magyar hajózási szakemberek hátrányosnak és feleslegesnek tartják a belvízi árufuvarozó és személyszállító hajókon dolgozók munkaidejének szabályozására vonatkozó, új uniós javaslatot - közölte a Magyar Hajózási Országos Szövetség (Mahosz) és a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének (MBFSZ) elnöke.

Szalma Botond, a Mahosz elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a munkaidő kérdése régóta és megfelelően szabályozott nemcsak az uniós vizeken, hanem Szerbiában és Ukrajnában is.

Bencsik Attila, a MBFSZ elnöke pedig úgy vélte, hogy az irányelv automatikus átvétele vagy törvényszintre emelése hátrányosan érintené a belvízi hajózás versenyképességét más közlekedési ágakkal szemben. Hozzátette, hogy ismereteik szerint egyetlen hajózási szervezetet sem vontak be az uniós javaslat előkészítésbe.

A szabályozás hátrányokhoz vezethet

A jelenlegi rendszert a rajnai és a dunai hajózási gyakorlatot jól ismerő szakértők illetve bizottságok előkészítése alapján alakították ki - közölte Bencsik Attila. Úgy vélte, hogy a magyar szervezetek, a szakma és a hajózási társaságok egyöntetű véleménye, hogy az irányelv egységes európai követését sem a rajnai sem a dunai országokban nem fogják támogatni. Az ugyanis fokozza a más közlekedési ágakkal szembeni versenyhátrányt, és a hajózás részarányának növelésére irányuló európai közlekedéspolitika célkitűzések ellen hat - sorolta. A szabályok alkalmazása csak egységesen oldható meg, hiszen a határátlépő forgalomban a személyzet nem változtatható az éppen érintett ország szabályozásának megfelelően - hívta fel a figyelmet.

A bizottság által ajánlott szabályozás értelmében egyebek között a heti munkaidő nem lépheti túl a 48 órát, naponta minimum 10 óra pihenőidő és évi legalább négy hét fizetett szabadság jár a belvízi közlekedésben foglalkoztatottaknak.

Duplájára nőhet a menetidő

Szalma Botond kifejtette: ha a heti munkaidő nem lépheti túl a 48 órát, akkor például az eddigi 12-14 napos Budapest-Amszterdam út 24-28 napig fog tartani. A napi pihenőidő pedig eddig is adott volt, legalább minimum 10 órában. A 4 hét fizetett szabadság csak munkaszerződéssel alkalmazott hajósoknak járna, de ilyenek a teherhajózásban ma már szinte nincsenek - tette hozzá.

Bencsik Attila és Szalma Botond arra is felhívta a figyelmet, hogy Magyarországon a "Belvízi Hajók Szemleszabályzata" alapján végezhető hajózási és fuvarozási tevékenység. A személyzet maximális munkaidejét, kötelező pihenőidejét is a hajó üzemmódja határozza meg, amelytől eltérni nem lehet.

A Mahosz elnökének véleménye szerint fontosabb lenne a hajósképzés és az oktatás, valamint a gyakorlati képzés finanszírozásának biztosítása.

Magyarországon a belvízi közlekedésben mintegy háromezren dolgoznak, ám egész Európára vetítve a hajókon dolgozó magyar állampolgárok száma ötezer körül van. A szabályozás a hajós életforma sajátosságai miatt a családtagokra is kihat, ezzel együtt az érintettek köre mintegy tízezerre bővül - tájékoztatott a MBFSZ elnöke.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

PM: igazságos forráselosztást az unióban! »

4IG 615 (-0,65 ) AKKO Invest 459 (-0,22 ) ANY 1230 (0,41 ) APPENINN 342 (-3,25 ) AutoWallis 78 (-0,64 ) CIGPANNONIA 190 (7,95 ) CyBERG 1190 (0,85 ) DELTA 96 (-2,54 ) DM-KER 4400 (8,64 ) Duna House A 3140 (4,67 ) EHEP 2480 (-5,70 ) FORRAS/OE 1040 (-7,14 ) FUTURAQUA 67 (0,90 ) GSPARK 3210 (-1,23 ) Gloster 2480 (-0,64 ) KULCSSOFT 1500 (-1,32 ) MASTERPLAST 604 (-0,33 ) MOL 1834 (-1,66 ) MTELEKOM 382 (-0,78 ) NORDTELEKOM 29 (-2,99 ) NUTEX 30 (-1,81 ) OPUS 248 (-1,20 ) OTP 10760 (-0,46 ) RABA 832 (-4,37 ) RICHTER 6700 (0,37 ) SET Group 70 (-3,45 ) TAKAREK 486 (1,67 ) WABERERS 872 (-0,23 ) ZWACK 16700 (-0,30 )