Föld alá száműznék a városi áruszállítást

| forrás:
TF-információ
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Az áruszállítás egyre nagyobb gond a milliós nagyvárosokban. A közlekedési forgalom növekedése miatt sok a dugó, a teherautók elakadnak, szennyezik a levegőt. Az üzletek, az intézmények ellátása egyre nagyobb probléma.

A fogyasztási cikkek eljuttatása pedig napi kényszer. Ha ebben fennakadás van, akkor nem működnek megfelelően többek között az óvodák, a bölcsődék, a kórházak. Ezen a helyzeten kívánnának változtatni legalábbis brit fejlesztők azzal, hogy a felszínről a föld alá vinnék az áruszállítás egy részét. Erre létre is hoztak egy startup vállalatot Mole Solution névvel, ami hevenyészett magyar fordításban annyit tesz: vakond megoldások.

Lebegő mágneses vasút szállítana a csőrendszerben

A kezdeményezés alapján olyan föld alatti alagutakat alakítanának ki, amelyek úgy működnének, mint a múltból ismert csőposták. Csak itt vagonok közlekednének síneken, ezekben indulna és érkezne az árú a feladótól a címzetthez. A rendszert komputerek irányítanák és vezérelnék. A vagonok, a szerelvények mozgatása lebegő mágneses vasút elvén valósulna meg. Ez utóbbi nem ismeretlen technológia, hosszú évek óta alkalmazzák a világ számos országának közlekedésben, többnyire azonban a felszínen.

Jól haladnak a technológiai kísérletek. Forrás Mole Solution.A szigetországbeli kezdeményezés egy ideje már nem csupán álom. Egy száz méteres prototípus már elkészült. Most azonban arra készülnek a projekt gazdái, hogy nagyvárosi viszonyok között is kipróbálják az áruszállításra alkalmas csőrendszert. Az első ilyen hálózatot az angol Northhampton városban tervezik létrehozni.

Olcsóbban működne a felszíni teherszállításnál

A Mole Solution alapítója és tulajdonosa úgy vélekedik, a munkához minden építőkő a rendelkezésre áll. Most az a fő feladat, hogy az elképzelést megfelelő költségű rendszerré szervezzék. Úgy tűnik, hogy ebből a szempontból jó úton haladnak. Az első számítások azt mutatják, hogy a föld alatti áruszállító csőrendszer működtetése lényegesen olcsóbb, a hagyományos teherjármű transzportnak mindössze egyötöde lenne.

A vagonokhoz nem kellenének vezetők, soha nem kerülnének dugóba, nem kellene kerülőutakon eljutniuk a céljukhoz. Egyáltalán, csak akkor indítanák útnak őket, amikor teljesen meg vannak rakodva. Arról nem is beszélve, hogy az energia szükségletük háromszor kisebb lenne a teherautó szállításokhoz képest.

Kísérleteznek a németek, a svájciak, az amerikaiak is

Az elképzelés nagyon is messzire vezethet. A csőrendszer ugyanis alkalmas lehetne akár a háztartások összekötésére. Erre azonban nem gondolnak a tervezők. A projekt jelenleg a nagy ipari centrumok összekötését tervezi a logisztikai központokkal. A teherjárművek a város széli központokban rakodhatnák ki az árut. Itt kerülhetnének be a 2,4 méter átmérőjű csőrendszerbe, s azon keresztül jutnának be a városban lévő szállítási célpontokhoz.

A világ más helyein is kísérleteznek hasonló megoldásokkal. Németországban CargoCap néven fut egy projekt. Svájcban a Cargo Tube elnevezésű vállalkozás dolgozik föld alatti áruszállító rendszeren. A Texasi Egyetem éppen most indít hároméves programot egyfajta föld alatti csőposta rendszer fejlesztésére.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Továbbra is gyengélkedik a brit autógyártás »

4IG 600 (-0,66 ) AKKO Invest 416 (1,34 ) ALTEO 752 (-1,05 ) ANY 1170 (2,63 ) APPENINN 324 (-1,07 ) AutoWallis 82 (-2,39 ) BIF 240 (2,13 ) CIGPANNONIA 279 (1,82 ) DELTA 78 (-0,51 ) Duna House 298 (-1,32 ) EHEP 1720 (-1,15 ) FORRAS/OE 1060 (-0,93 ) FUTURAQUA 57 (-1,38 ) GSPARK 3200 (1,59 ) Gloster 2600 (-1,59 ) KULCSSOFT 1580 (-2,77 ) MASTERPLAST 678 (2,73 ) MOL 1559 (0,45 ) MTELEKOM 367 (0,55 ) Megakran 4 (0,46 ) NORDTELEKOM 24 (-2,83 ) NUTEX 23 (1,78 ) OPUS 225 (0,22 ) OTP 8985 (1,18 ) OTT1 170 (5,46 ) PANNERGY 690 (1,17 ) RICHTER 6705 (-1,83 ) WABERERS 1130 (-2,16 ) ZWACK 16350 (0,93 )