Forradalmi változás a hazai energiatermelésben

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A Kormány közzétette a megújuló energiaforrásból származó villamosenergia-termelés támogatási rendszerének átalakítását célzó jogszabálycsomag tervezetét. A javaslat alapján a legtöbb megújuló energiaforrásból villamos energiát előállító termelő számára megszűnik a kötelező átvételre való jogosultság, és a helyét átveszi a prémium típusú támogatási rendszer, olvasható a Faludi Wolf Theiss közleményében.

Máshogy fizet a MAVIR

A nyilvánosságra hozott jogszabály-tervezetek alapján a jelenleg működő kötelező átvételi rendszer várhatóan a 0,5 MW-nál kisebb kapacitású erőműegységek valamint a demonstrációs, azaz kísérleti projektek esetén működik csak tovább változatlan formában. Az ennél nagyobb teljesítőképességű megújuló energiaforrást felhasználó termelők önállóan, piaci alapon lesznek kötelesek a megtermelt villamos energiát értékesíteni.

Az "elvárt" eladási árat a rendszerirányító MAVIR ún. referencia piaci árként fogja meghatározni a magyar villamosenergia-tőzsde, azaz a HUPX árai alapján. Ezzel párhuzamosan a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH), az előállítás költségeire valamint az adott projekt méltányos megtérülésére figyelemmel meghatározza majd a „zöld áram" támogatott árát.

A támogatott ár és a referencia piaci ár közti különbség az, amelyet zöld prémiumként a MAVIR a termelőnek kifizet majd. Ezzel lesz biztosítva a megújuló villamosenergia-termelés jövedelmezősége, egyúttal pedig csökken a konjunktúraciklus-idegen zöldszabályozás piaci áraktól való eddigi távolsága.

Támogatás járhat

A legalább 1 MW teljesítményű termelők az EU elvárásával összhangban a támogatásra való jogosultságot kizárólag olyan tendereztetési eljárás alapján nyerhetik el, amely pályázatok célja a legversenyképesebb projektek kiválasztása lesz. Az 1 MW alatti termelők esetén a támogatott villamos energia mennyiségéről, a támogatás időtartamáról a MEKH kérelemre, adminisztratív úton dönt majd.

A biomasszát vagy biogázt felhasználó már működő erőműegységekre is vonatkozik az új szabályozás: e termelőket ún. barna prémium bevezetésével kívánják majd támogatni. A MEKH által megállapított összegű barna prémium célja, hogy az olcsóbb fosszilis energiaforrást is felhasználni képes termelőt a biogázból/biomasszából történő villamosenergia-előállítás fenntartására ösztönözze.

Más vonatkozik a nap- és szélerőművekre

Az eddig nyilvánosságra került tervezeteken felül a nap- és szélerőművek vonatkozásában remélhetően további speciális szabályok kerülnek majd megállapításra.

Mint ismeretes, a szélerőművi kapacitások esetében igen hányattatott volt a szabályozás sorsa, mely részben abból adódott, hogy ezen energiaforrások rendelkezésre állásának időbeli hullámzását (a pótlásuk, az ún. kiszabályozhatóságuk kérdését) a jogalkotó korábban nem kezelte megfelelően. Ráadásul a szükséges korrekciót elvégző jogszabály-változások nem eredményezték a kívánt hatást, hasonlóan például a kapcsoltan termelő gázmotorok sorsához nagyfokú kiszámíthatatlanságot teremtettek.

E területeken a piac régóta kivár; a jogalkotó számára az új támogatási koncepció elfogadása alkalom lehet e speciális területek rendezésére is, ami az eddigi szabályozási változások okán kialakult piaci bizonytalanságot, illetve országkockázatot csökkentheti majd.

Ígéretet tettünk

Magyarország az Európai Unió felé azt vállalta, hogy 2020-ra a teljes energiafelhasználás 14,65%-át megújuló forrásokból fedezi. "Az új támogatási koncepcióval ennek elérésére, illetve meghaladására nagyobb lehetőség nyílhat, mivel a tervezet európai léptékű és piacbarát, miközben figyelemmel van olyan korábbi sajnálatos szabályozási deficitekre is, mint az említett kiszabályozhatóság, vagyis az ellátás-biztonság problémája illetve a szabályozás alacsony kiszámíthatósága, az országkockázat" - mondta el Dr. Tóth Máté.

Sok fog múlni azonban a tényleges prémium árakon, illetve a korábban mostohán kezelt területek megnyugtató rendezésén" – tette hozzá.

A megújuló energiaforrások felhasználási részarányának növelése, lényegében az új kapacitások létesítésének ösztönzése a lakosságra nézve nem jelent majd többletterhet, hiszen a támogatási rendszer forrását továbbra is a nem egyetemes szolgáltatás körében ellátott felhasználók (pl. ipari fogyasztók) általi befizetések képezik majd.

Ellenkezőleg: a körültekintő prémiumár-képzés a korábbi nagyban konjunktúra-idegen támogatott árak fenntartási, "bekerülési" költségéhez képest alacsonyabb terhet jelenthet, mely érdemben hozzájárulhat az energiaárak tartósan alacsony szinten tartásához is.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Rosszul áll az európai építőipar »

4IG 836 (0,97 ) AKKO Invest 29000 (-1,36 ) ALTEO 772 (0,78 ) ANY 1345 (-1,47 ) APPENINN 415 (-0,95 ) AutoWallis 98 (-1,81 ) BIF 307 (2,68 ) CIGPANNONIA 250 (-3,10 ) Duna House A 3750 (0,27 ) EMASZ 31200 (-0,64 ) ENEFI 417 (-0,71 ) ESTMEDIA 115 (1,42 ) FUTURAQUA 92 (-1,92 ) GSPARK 4630 (0,65 ) KULCSSOFT 1200 (-4,00 ) MASTERPLAST 754 (-0,79 ) MOL 2850 (1,42 ) MTELEKOM 451 (1,12 ) NORDTELEKOM 42 (-4,07 ) NUTEX 28 (0,36 ) OPUS 310 (1,51 ) ORMESTER 6800 (-2,86 ) OTP 13110 (-0,08 ) OTT1 254 (-1,36 ) PANNERGY 748 (1,36 ) RABA 1075 (-0,46 ) RICHTER 5020 (1,01 ) SET Group 106 (-3,64 ) TAKAREK 570 (2,15 ) ZWACK 17150 (0,29 )