Gazdaságmentő programon dolgozik a brit kormány

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

A brit gazdaság "újraindítására" készít terveket a brit kormányon belül egy "titkos csoport" arra az esetre, ha a brit EU-tagság a kilépés feltételrendszeréről szóló megállapodás elfogadása nélkül szűnne meg - írta a pénteki Financial Times.

A londoni gazdasági napilap forrásai szerint a program kiemelt jellegét mutatja, hogy a tervezési munkákat Sir Mark Sedwill, a brit kormány munkáját segítő köztisztviselői kar, a Civil Service vezetője - e minőségében a legmagasabb rangú brit közigazgatási tisztviselő - irányítja. Sedwill egyben Theresa May miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója is.

A Financial Times értesülései szerint a zárt ajtók mögött dolgozó munkacsoportban jelen vannak a pénzügyminisztérium, az üzleti ügyek minisztériuma, a külkereskedelmi minisztérium és a Bank of England - a brit jegybank - magas beosztású szakértői is.

A lap által idézett kormányzati források egyike szerint a munkacsoport "gyakorlatilag ítéletnapi listát készít" arról, hogy milyen intézkedéseket kell tenni, ha a megállapodás nélküli Brexit következményeként a brit gazdaság "összeroskadna".

Az előkészületi program a Financial Times forrásai szerint mindenekelőtt a megállapodás nélküli kilépés potenciális hatásainak leginkább kitett szektorokra, köztük a mezőgazdaságra, az autóiparra és a gyógyszeriparra összpontosít.

A brit üzleti vállalakozások és szakmai szervezetek az utóbbi időszakban mind erőteljesebben megfogalmazott nyilatkozatokban hívják fel a brit kormány figyelmét a megállapodás nélküli Brexit súlyos kockázataira, illetve a kilépési folyamatot övező bizonytalanság máris érezhető üzleti következményeire.

A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) minap ismertetett éves beszámolója szerint tavaly ötévi mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma, a brit autóipari beruházások értéke pedig csaknem a felével esett vissza, egyértelműen a Brexit-folyamat teremtette bizonytalanság miatt.

A szervezet adatai szerint 2018-ban nem egészen 1,52 millió autót gyártottak Nagy-Britanniában, 9,1 százalékkal kevesebbet, mint az előző évben, az új autóipari beruházások értéke pedig 588,6 millió font (212 milliárd forint) volt, 46,5 százalékkal kevesebb, mint 2017-ben.

Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója a beszámolóhoz fűzött kommentárjában úgy fogalmazott: a brit autóiparban immár "vörös riasztás" van érvényben, mivel kevesebb mint két hónappal a kilépés március végi időpontja előtt egyre nagyobb a kockázata a rendezetlen, megállapodás nélküli Brexitnek, amely "helyrehozhatatlan pusztítást" okozna a brit autóipar jelenleg akadálytalanul működő külkereskedelmi láncolatainak szétszakításával.

Tom Enders, a legnagyobb európai repülőgépgyártó konzorcium, az Airbus vezérigazgatója a múlt héten alig burkoltan megkérdőjelezte a cég jövőbeni nagy-britanniai jelenlétét, kijelentve: tévedés az a Brexit-pártiak által hangoztatott "őrültség", hogy az Airbus úgysem tud kivonulni a brit gazdaságból, mert hatalmas üzemei vannak ott. Enders szerint sok más olyan ország van, amely "boldogan gyártana" például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez.

Az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait. A cég közvetlenül 14 ezer, közvetve további 110 ezer alkalmazottat foglalkoztat Nagy-Britanniában.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Nincs itt sehol recesszió »

4IG 937 (-0,64 ) ANY 1310 (0,38 ) APPENINN 440 (0,23 ) AutoWallis 108 (-3,14 ) CIGPANNONIA 337 (-0,88 ) EHEP 14200 (0,71 ) ENEFI 584 (-0,34 ) ESTMEDIA 118 (-1,50 ) FORRAS/OE 1010 (-1,94 ) FUTURAQUA 121 (5,57 ) GSPARK 4400 (1,62 ) MOL 2940 (-0,88 ) MTELEKOM 421 (0,24 ) NORDTELEKOM 47 (-2,40 ) NUTEX 30 (-2,96 ) OPUS 397 (-0,45 ) ORMESTER 12500 (2,46 ) OTP 12230 (-0,16 ) OTT1 265 (-1,49 ) PANNERGY 736 (0,27 ) RICHTER 4898 (0,37 ) SET Group 650 (-2,84 ) TAKAREK 624 (-0,95 ) WABERERS 1320 (0,76 )