Gigaberuházással jutna tengerhez Csehország

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Mintegy 610 milliárd koronába (7015 milliárd forint) kerülne a Duna-Odera-Elba csatorna megépítése, amellyel a közép-európai országok kényelmes vízi utat, összeköttetést létesíthetnének több tengerhez.

A legalább kétszáz éves elképzelés megvalósíthatósági tanulmányáról a cseh közlekedési minisztérium tájékoztatott közleményben. A tanulmányt egy szakmai csoport két év alatt készítette el.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

Vitatkoznak róla

A főleg Csehországban sokat vitatott csatorna építését Milos Zeman köztársasági elnök hozta vissza újra a nagypolitikába, amikor első beiktatása után, 2013 tavaszán közölte, hogy hivatali ideje alatt szeretné elindítani a Duna-Odera-Elba csatorna építését. Erre ugyan nincs reális esély, de a közlekedési tárca hosszabb huzavona után megrendelt egy megvalósíthatósági tanulmányt a csatornáról, amelyet a cseh iparvállalatok is szorgalmaztak.

Prága azt szeretné, hogy a tanulmány alapján a projektet a szomszédos országokkal is megvitassák. A munkálatok egy részét, cseh elképzelés szerint, az Európai Unió finanszírozhatná. Ezzel azonban nem mindenki ért egyet. A csehek szerint a csatorna építése több évre legalább 60-70 ezer embernek adna munkát és jelentősen segítené a közlekedést és a teherszállítást az egész közép-európai régióban.

Csehországban a csatorna megvalósítása évek óta éles belpolitikai és szakmai viták tárgya. A cseh tudományos akadémia szakbizottsága például olyan állásfoglalást tett közzé, hogy a csatorna felépítése nem lenne gazdaságilag kifizetődő. A nagyszabású vállalkozás ugyanakkor része Csehország távlati területfejlesztési tervének, amelyet 2009 nyarán fogadott el a cseh kormány.

Országokon át

A projekt Csehország összes szomszédját, tehát Ausztriát, Szlovákiát, Lengyelországot és Németországot is érinti. Az új hajóút a Duna Pozsony és Bécs közötti szakaszából indulna észak felé, és az észak-morvaországi Ostrava felett lengyel területen kapcsolódna az Oderához. Ostrava alatt mintegy 40-50 kilométerre lenne egy nyugati irányú elágazás, amely a csatornát összekötné az Elbával.

A tanulmány szerint az új víziút hossza, amely a régiókban lévő folyókra épül, mintegy 2075 kilométer lenne. Az építés idejét legalább 15 évben határozták meg a szakértők. Amennyiben minden előkészület rendben menne, a munkálatok 2028-2030 között kezdődhetnének - mondta Ludek Sosna, az ipari tárca stratégiai osztályának vezetője újságíróknak.

Közlése szerint a mintegy 3500 oldalas szakmai tanulmány két-három hónap múlva teljes egészében hozzáférhető lesz az érdekeltek számára.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Debrecenben építi föl új üzemét a Sensirion »

4IG 605 (-2,26 ) AKKO Invest 460 (-0,11 ) ANY 1230 (0,41 ) APPENINN 342 (-3,39 ) AutoWallis 78 (-0,64 ) CIGPANNONIA 192 (9,09 ) DELTA 96 (-2,74 ) DM-KER 4400 (8,64 ) Duna House A 3140 (4,67 ) EHEP 2600 (-1,14 ) FORRAS/OE 1080 (-3,57 ) FUTURAQUA 67 (0,30 ) GSPARK 3200 (-1,54 ) Gloster 2500 (0,16 ) KULCSSOFT 1490 (-1,97 ) MASTERPLAST 604 (-0,33 ) MOL 1842 (-1,23 ) MTELEKOM 383 (-0,39 ) NORDTELEKOM 30 (-1,99 ) NUTEX 30 (-0,33 ) OPUS 245 (-2,39 ) OTP 10710 (-0,93 ) RICHTER 6660 (-0,22 ) SET Group 72 (-0,69 ) TAKAREK 475 (-0,63 ) WABERERS 870 (-0,46 ) ZWACK 16700 (-0,30 )