Gigaberuházással jutna tengerhez Csehország

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Mintegy 610 milliárd koronába (7015 milliárd forint) kerülne a Duna-Odera-Elba csatorna megépítése, amellyel a közép-európai országok kényelmes vízi utat, összeköttetést létesíthetnének több tengerhez.

A legalább kétszáz éves elképzelés megvalósíthatósági tanulmányáról a cseh közlekedési minisztérium tájékoztatott közleményben. A tanulmányt egy szakmai csoport két év alatt készítette el.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

Vitatkoznak róla

A főleg Csehországban sokat vitatott csatorna építését Milos Zeman köztársasági elnök hozta vissza újra a nagypolitikába, amikor első beiktatása után, 2013 tavaszán közölte, hogy hivatali ideje alatt szeretné elindítani a Duna-Odera-Elba csatorna építését. Erre ugyan nincs reális esély, de a közlekedési tárca hosszabb huzavona után megrendelt egy megvalósíthatósági tanulmányt a csatornáról, amelyet a cseh iparvállalatok is szorgalmaztak.

Prága azt szeretné, hogy a tanulmány alapján a projektet a szomszédos országokkal is megvitassák. A munkálatok egy részét, cseh elképzelés szerint, az Európai Unió finanszírozhatná. Ezzel azonban nem mindenki ért egyet. A csehek szerint a csatorna építése több évre legalább 60-70 ezer embernek adna munkát és jelentősen segítené a közlekedést és a teherszállítást az egész közép-európai régióban.

Csehországban a csatorna megvalósítása évek óta éles belpolitikai és szakmai viták tárgya. A cseh tudományos akadémia szakbizottsága például olyan állásfoglalást tett közzé, hogy a csatorna felépítése nem lenne gazdaságilag kifizetődő. A nagyszabású vállalkozás ugyanakkor része Csehország távlati területfejlesztési tervének, amelyet 2009 nyarán fogadott el a cseh kormány.

Országokon át

A projekt Csehország összes szomszédját, tehát Ausztriát, Szlovákiát, Lengyelországot és Németországot is érinti. Az új hajóút a Duna Pozsony és Bécs közötti szakaszából indulna észak felé, és az észak-morvaországi Ostrava felett lengyel területen kapcsolódna az Oderához. Ostrava alatt mintegy 40-50 kilométerre lenne egy nyugati irányú elágazás, amely a csatornát összekötné az Elbával.

A tanulmány szerint az új víziút hossza, amely a régiókban lévő folyókra épül, mintegy 2075 kilométer lenne. Az építés idejét legalább 15 évben határozták meg a szakértők. Amennyiben minden előkészület rendben menne, a munkálatok 2028-2030 között kezdődhetnének - mondta Ludek Sosna, az ipari tárca stratégiai osztályának vezetője újságíróknak.

Közlése szerint a mintegy 3500 oldalas szakmai tanulmány két-három hónap múlva teljes egészében hozzáférhető lesz az érdekeltek számára.

Ezt olvasta már?

Hamarosan új buszokon ülhetünk »

4IG 4000 (2,56 ) AKKO Invest 23600 (-0,84 ) APPENINN 473 (1,07 ) AutoWallis 131 (2,35 ) BIF 3100 (0,32 ) CIGPANNONIA 412 (-0,36 ) CSEPEL 750 (4,17 ) CyBERG 1560 (-2,50 ) EHEP 5150 (0,98 ) ENEFI 445 (-2,63 ) ESTMEDIA 114 (5,56 ) FORRAS/OE 1060 (3,92 ) FUTURAQUA 79 (-4,70 ) GSPARK 3580 (0,85 ) KONZUM 201 (0,50 ) KULCSSOFT 1300 (-5,11 ) MASTERPLAST 706 (-0,56 ) MOL 3136 (-0,38 ) NORDTELEKOM 47 (3,98 ) OPUS 410 (2,45 ) OTP 12010 (-1,40 ) OTT1 205 (-0,24 ) PANNERGY 716 (0,85 ) RABA 1165 (-2,10 ) RICHTER 5015 (-0,30 ) SET Group 698 (-1,69 ) ZWACK 17450 (-0,29 )