Hatalmas veszteséget okozhat a járvány

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Mintegy 40 milliárd dollár összesített veszteséggel zárhatják a légitársaságok a június 30-ával végződő második pénzügyi negyedévet a koronavírus-járvány és az ellene hozott intézkedések következtében; a készpénzállomány felélése gyors ütemű az ágazatban a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint.

Brian Pierce, a montreali székhelyű szervezet vezető közgazdásza egy keddi, újságíróknak tartott videokonferencián azt mondta, a negyedév végéig 61 milliárd dollár értékű készpénz áramlik majd ki a légitársaságoktól, minimális bevételek mellett pedig 39 milliárd dolláros veszteséggel zárulhat a második pénzügyi negyedév. A cégek most mindent megtesznek, hogy költségeiket csökkentsék, ezért is ajánl fel sok légitársaság kuponokat a járattörléssel érintett utasoknak, amelyet később felhasználhatnak.

Ezzel ugyanis elkerülhetik a jegy árának visszatérítését, így a készpénz kiáramlását. Globálisan 35 milliárd dollár értékű jegyet kellene visszatéríteniük a cégeknek - ismertette Brian Pierce. Arra a kérdésre, hogy milyen változások lesznek a légiközlekedésben a vezető közgazdász azt mondta, recesszió várható a gazdaságban, amely el fogja nyújtani a kilábalás időszakát. Ezt támasztják alá a kínai tapasztalatok is, ahol egyelőre csak kis mértékben, de elkezdődött a légiközlekedési szektor fejlődése. Eben a környezetben a légitársaságok nagy kereskedelmi szövetségek megalakítása felé tolódhatnak, mert ez az üzemelési forma nagyobb biztonságot nyújt számukra.

Emellett a korábbiaknál kisebb üzemméret hosszabb távú fenntartása is elképzelhető. Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója azt mondta, a légitársaságok helyzetét könnyíti, hogy az áruszállítás fellendülőben van, rendkívüli igény mutatkozik a szolgáltatás iránt, amelynek most nem is tudnak teljesen eleget tenni, mert az utasszállító járatok kiesésével eltűnt a csomagtérben felkínált áruszállítási kapacitás. Azt nem tudni, hogy ez a fellendülés meddig tarthat, de egyelőre nincs jel arra, hogy a krízis előtt is nehéz helyzetben lévő légi áruszállítás jelentősen átalakulna.

Beszélt arról is, hogy ebben a helyzetben a légitársaságok a vagyonelemeik eladásából sem tudnak pénzhez jutni, mivel a következő 6-9 hónapban sem új, sem használt repülőgépre nem lesz igény.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Elérhető az érintésmentes koronavírus tesztelés »

4IG 714 (3,03 ) AKKO Invest 445 (1,37 ) ANY 1190 (-1,24 ) APPENINN 389 (4,72 ) AutoWallis 75 (-3,72 ) CIGPANNONIA 193 (9,04 ) DELTA 101 (1,00 ) EHEP 3470 (-0,57 ) ENEFI 343 (-2,00 ) FORRAS/OE 1240 (3,33 ) FORRAS/T 1550 (3,33 ) FUTURAQUA 77 (1,18 ) GSPARK 4700 (1,08 ) KULCSSOFT 1730 (0,29 ) MASTERPLAST 600 (-0,99 ) MOL 1999 (-0,74 ) MTELEKOM 393 (-0,51 ) NORDTELEKOM 32 (-0,93 ) NUTEX 31 (0,16 ) OPUS 279 (1,27 ) ORMESTER 12650 (1,61 ) OTP 10530 (2,83 ) OTT1 210 (-0,47 ) PANNERGY 648 (0,62 ) RABA 916 (-1,51 ) SET Group 72 (0,14 ) TAKAREK 524 (5,43 ) WABERERS 794 (1,02 ) ZWACK 16900 (0,30 )