Hiába sztrájkoltak a francia vasutasok?

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

A francia nemzetgyűlés nagy többséggel elfogadta szerdán a vasúti reform végleges változatát, amely ellen április eleje óta sztrájkolnak a szakszervezetek.

Megállapodtak a reformról

Az 577 fős alsóházban a jelenlévők közül 452-en szavaztak igennel 80 nem ellenében. A parlamenti jóváhagyás utolsó lépése csütörtökön a szenátusi szavazás lesz, azt követően az államfő bármikor kihirdetheti a törvényt, amely a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készíti fel az állami vasúttársaságot (SNCF) pontos menetrenddel és a vasutasok státuszának átalakításával.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

A reform szövegét egyébként már első olvasatban a nemzetgyűlés és a szenátus is nagy többséggel megszavazta, a közös változatban hétfő este egyezett meg a parlament két házának vegyes bizottsága, erről tartották az ünnepélyes végszavazást az alsóházban.

Elisabeth Borne közlekedési miniszter a szavazást követően elmondta: "a reform elengedhetetlen, mert a vasúti rendszert alapjaiban újítja meg a jobb szolgáltatás szavatolására és az SNCF megerősítésére, példa nélküli beruházásokkal".

Jean-Baptiste Djebbari kormánypárti jelentéstevő arra emlékeztetett, hogy "az SNCF átalakításával sokan megpróbálkoztak, és ez a kormány megtalálta a módját". Üdvözölte, hogy az elmúlt három hónapban a képviselők a dolgozók hatékony védelmére számos módosító indítványt nyújtottak be, és hogy a törvény szavatolja, hogy az SNCF állami kézben marad.

A csütörtöki szenátusi szavazás már csak formalitás, miután a felsőházban a jobboldal van többségben, amely a kezdetektől támogatta a kormányt a reformban.

Sztrájkok sora

A reform ellen április elején kezdődött tiltakozás hétről hétre gyengül, szerdán a 30. sztrájknapon a vasutasok 13 százaléka vett részt a munkabeszüntetésben. A gördülő sztrájk, amelynek keretében a vasutasok minden öt napból kettőn sztrájkolnak, elvileg június 28-ig tart, de a szakszervezetek egy része ezt követően is folytatni kívánja a megmozdulást, miközben a reformszakszervezetek a befejezést helyezték kilátásba.

A reform költségcsökkentések mellett a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készíti fel az állami vasúttársaságot (SNCF), amikor a piac fokozatos megnyitása értelmében külföldi vasúttársaságok is működtethetnek vonatokat a francia TGV-k útvonalain.

A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Ez a változás 2020-tól lépne életbe a vasúthoz belépő dolgozókra.

Német példára

A liberalizáció egyrészt érinteni fogja a szuperexpresszek (TGV) működtetését, amelyhez az olasz modellt vette mintának a francia kormány, amely engedélyezni fogja, hogy az SNCF által fenntartott TGV-útvonalakon magáncégek is indítsanak járatokat.

Az egyéb belföldi vonalak reformjához viszont a német rendszer adott példát a törvényhozóknak: a régióknak lesz lehetőségük egyes vasúti szakaszok működtetésére beszerzési pályázatot kiírni, és a győztes társaság veszi majd át a teljes működtetést, beleértve a francia vasutasok alkalmazását is. Ezért volt a reform egyik kulcskérdése a vasutasok helyzetének szavatolása.

A kormány a reform lényegét megtartva tett gesztusokat a szakszervezeteknek: átvállalja az SNCF 50 milliárd euróra becsült adósságállományának kétharmadát, valamint növeli a beruházási támogatásokat.

Hirdetés
Kereskedés

A day trading, azaz napi kereskedés során a kereskedő napon belül vásárol és...

Szavazz!

Megfizethetetlen lesz Budapest?

Egymilliós négyzetméterárat prognosztizál a budapesti belváros lakáspiacán...

Megszenvedjük az olasz válságot?

Kudarcba fulladtak az olasz kormányalakítási kísérletek, szakértői kormány...

Lakáshitel-kalkulátor
Brexit

A brit kormány várakozása szerint októberre meglesz a teljes körű...

A brit kormány "korlátozott ideig" még tartaná magát az Európai Unió...

Hirdetés
Csok

Csok: nem mindenhol nagy segítség

Megyénként és városonként hatalmas szórás: van, ahol a CSOK az ingatlan...

Kelet-Magyarországon fénykorát éli a CSOK

Budapesten a legkisebb a kedvezményt használók aránya.

Határokon át

Közel egymillió bevándorló kapott uniós állampolgárságot

Az új állampolgárok 88 százaléka az Unión kívülről érkezett.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Pokoli gyors, pokoli drága szupervonatot venne Ukrajna »