Meg kellene tartanunk a munkavállalókat

| forrás:
NOGUCHI PORTER NOVELLI
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Candidate expexrience és employer branding. A HR hívószavaivá váltak az elmúlt években begyűrűző munkaerő-piaci válságnak köszönhetően. A munkáltatói márkaépítés és a jelöltélmény nem csak a jelöltek megtalálásának szempontjából fontos, az új szemlélet a teljes munkavállalói viszonyba beépítve a céget hosszú távon versenyképessé teheti. A Profession.hu legújabb kutatásában annak járt utána, hogyan látják a hazai cégek: megtalálni, vagy megtartani nehezebb ma a munkaerőt, illetve hogyan folytatódik az jelöltélmény a munkába lépés első napjától.

A Profession.hu összesen 244 céget kérdezett meg a felmérés során, akiknek 55 százaléka többségében vagy kizárólag kékgalléros, illetve 33 százaléka fehérgalléros munkaerőt foglalkoztat. A 67 százalékuk szerint a megfelelő munkaerőt megtalálni a nehezebb, aminek elsősorban a munkaerő- és szakember hiány, az alacsony bérszint, a magas költségek, valamint a rossz képzési rendszer az oka. Azok a cégek, akik szerint megtartani nehezebb a munkaerőt, elsősorban azt emelték ki, hogy nehéz hosszú távon lelkesíteni a mai munkavállalókat. Nem kitartóak, ha nem tetszik valami, azonnal tovább állnak. Változott az érdeklődésük, a prioritásuk. Egyre igényesebbek a munkakörnyezetükre, fizetésre, béren kívüli juttatásokra, és sokkal könnyebben váltanak munkahelyet egy jobb ajánlat esetén.

A megfelelő onboarding segíthet

Ugyan a felmérés szerint minden második ügyfélnek van kialakult onboarding folyamata, de többségüknek ez csak az ‚alapcsomagot’ jelenti: bemutatást, adminisztrációt, munka-, tűzvédelmi oktatás és betanítást, tehát mindent, ami a mielőbbi munkavégzés megkezdéséhez feltétlenül szükséges. Az esetek felében ezeken felül már arra sem szentelnek időt, hogy bemutassák a vállalat történetét, és a különböző szervezeti egységeket. 93 százalékuk semmilyen onboarding folyamatot támogató szoftvert, programot nem használ, és az olyan orientációs tréningek, melyek segítenének a vállalat, a munkakör, és a különböző funkciók működésének megértésében, átlátásában, mindössze a megkérdezett cégek 14 százalékára jellemző. A próbaidő alatt többnyire nem kap visszajelzés a munkavállaló, illetve a próbaidő lejártával is mindössze a cégek fele ad értékelést a dolgozó addig teljesítményével kapcsolatban. A beilleszkedést és mindennapos stressz kezelését segítő mentális támogatást a cégek 26 százaléka nyújt, olyan mentor program pedig, ami a dolgozó fejlődését biztosítaná, az ügyfelek 29 százalékánál található.

A legtöbb cég igyekszik mindent megtenni a munkaerő megtartásáért

A kutatásban résztvevő cégek 6 százaléka gondolja csak úgy, hogy az onboarding folyamatnak semmilyen jelentősége nincs. Az általános megítélés szerint a beléptetés folyamata segíti a gyorsabb beilleszkedést (69%), és fontos szerepe van első pozitív benyomás kialakulásában (65%), ami a próbaidő alatt meghatározó is lehet. Meglepő, hogy a cégeknek mindössze 46 százaléka gondolja úgy, hogy a megfelelő onboarding hatással lehet a hatékonyabb munkavégzésre, vagy a munkavállaló megtartására. Többségük úgy véli (70%), megtesznek mindent azért, hogy meg tudják tartani (az arra érdemes) kollégákat. Ők elsősorban a kommunikációra, és másodsorban a juttatásokra helyezik a hangsúlyt. Azok a cégek, akik saját bevallásuk szerint nem tesznek meg mindent az új munkavállalók megtartásáért, elsősorban a mentorálást és a visszajelzések hiányát nevezték meg legfőbb problémaként. Ők úgy ítélték meg, hogy az első 3 hónapon belül fordíthatnának nagyobb figyelmet és gondoskodást az új kollégára. Ebben az időszakban a lemorzsolódás  a cégek 15 százaléka szerint gyakori, 33 százalékuk szerint pedig átlagos.

A kutatás eredményei alapján egyértelmű fejlődés érezhető az itthoni vállalatoknál is. A visszajelzések gyűjtése a kollégák elvárásairól, a munkavégzés körülményeiről, véleményükről minden eddiginél fontosabb jelentőséggel bír a jelenlegi, megváltozott munkaerő-piaci helyzetben. Szerencsére a hazai cégek is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a pozitív jelöltélményen túl az onboarding folyamatokra is, és betanulási programokkal, mentor rendszerrel és folyamatos kommunikációval igyekeznek a munkavállalókat megtartani.

Ezt olvasta már?

Digitális készségekkel miénk a világ »

4IG 2040 (0,99 ) ALTEO 725 (1,40 ) ANY 1365 (1,49 ) APPENINN 538 (0,56 ) AutoWallis 163 (-0,61 ) BIF 2380 (-0,83 ) CIGPANNONIA 420 (1,08 ) CSEPEL 630 (-1,56 ) Duna House A 3860 (-0,52 ) EMASZ 26600 (0,76 ) ENEFI 234 (1,74 ) ESTMEDIA 89 (5,95 ) GSPARK 3500 (0,57 ) KONZUM 235 (0,64 ) KPACK 11200 (-20,00 ) MOL 3302 (-0,24 ) MTELEKOM 471 (0,75 ) NORDTELEKOM 37 (-1,07 ) NUTEX 34 (-1,47 ) OPUS 437 (0,46 ) OTP 11570 (-1,03 ) OTT1 201 (3,08 ) PANNERGY 732 (-1,61 ) PLOTINUS 24000 (-3,23 ) RABA 1270 (2,42 ) RICHTER 5390 (-1,28 ) SET Group 348 (-1,69 ) TAKAREK 660 (-1,49 ) WABERERS 1920 (2,40 ) ZWACK 17250 (0,29 )