Idén nem szólt akkorát a Black Friday

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 3 perc

2016 év végén a karácsonyi időszak megrengette az e-kiskereskedelmet. Még 2017 januárjában is a későn kézbesített csomagoktól volt hangos az internet, ugyanis 900.000 hazai internetező késve kapta kézhez csomagját. A tavalyi csomag átadási nehézségek után mind a webáruházak, mind a logisztikai szolgáltatók levonták a tanulságokat, és arra törekedtek, hogy 2017 végén mindez ne ismétlődjön meg. Nagyok voltak az elvárások, hogy miként fognak teljesíteni Black Friday-kor és karácsony előtt a hazai webáruházak, illetve a futárszolgálatok - mindez kiderül az eNET Internetkutató decemberi és januári felméréseiből.

Alulteljesítő Black Friday – 5 millió vásárló karácsonykor

A felnőtt magyar internetezők közül saját bevallásuk szerint kevesebben vásároltak a tavalyi Black Friday alkalmával, mint egy évvel korábban. Míg 2016-ban 2,1 millió internetező vásárolt az akcióban részt vevő üzletekben és webáruházakban, addig 2017-ben csupán 1,7 millióan.

Pedig a Black Friday előtt készült előzetes felmérés alapján még kétszer ennyien voltak azok, akik vásárolni terveztek ezeken a napokon. A forgalom is elmaradt a várakozásoktól: az előzetes becslés szerint akár 120 milliárd forintot is hozhatott volna a Black Friday, ezzel szemben ennek csupán fele valósulhatott meg.

Ebben közrejátszhatott, hogy a Black Friday-kor akár az üzletekben, akár a webáruházakban vásárlók fele visszafogott, egytizedük elhanyagolható mértékű kedvezményeket talált, sőt volt egy olyan kisebb – 7 százaléknyi – csoport is (ők a felnőtt internetezők 2 százalékát teszik ki), akik úgy látták, hogy nem a termék legutolsó, hanem egy korábbi listaárából adtak kedvezményt.

Ez azonban nem vette el az internetezők kedvét a vásárlástól az ezt követő karácsonyi időszakban. Tavaly év végén a felnőtt internetezők 90 százaléka, 5 millióan vásároltak karácsonyi ajándékot online (3,7 millióan) vagy offline módon (4,9 millióan). Karácsonyi ajándékokra a felnőtt internetezők hozzávetőlegesen 234 milliárd forintot költhettek tavaly, amelynek 42 százalékát (hozzávetőlegesen 98 milliárd forintot) online, 58 százalékát (hozzávetőlegesen 136 milliárd forintot) pedig offline üzletekben költötték el a felmérés szerint.

A Posta és a webáruházak is a késedelmes szállítások elkerülésére törekedtek
A webáruházak és logisztikai szolgáltatók részéréről többféle megoldást is tapasztalhattunk tavaly a kiszállítás kapcsán felmerülő problémák elkerülése érdekében: például az általánosan alkalmazott kiszállítási idő növelését, a kiszállítási díj emelését, valamint a csomagfeladás és kiszállítás korlátozását.

Vajon mit érzékeltek ebből a karácsonyi online vásárlásban érintettek?

A felnőtt internetezők kétharmada hallott például a Magyar Posta karácsonyi ünnepeket megelőző intézkedéseiről. Ezeket többen értékelték korrektnek (40 százalék ) és hatékonynak (38 százalék  ).

Persze nem csak a Posta készült a karácsonyi időszakra, hanem szinte minden kiszállítást végző cég. Ennek ellenére is voltak azonban olyanok, akik már nem tudtak karácsony előtti kiszállítással online rendelést feladni, illetve a korlátozások miatt a külföldi webáruházakból tervezett rendeléseiket inkább elhalasztották (karácsony idején online vásárlók 14 és 13 százaléka).

Ezen túl pedig a karácsony előtti kiszállításra vonatkozóan minden ötödik online vásárló tapasztalt kiugróan magas díjakat. Azok többsége (52 százalék), akik hallottak a karácsonyi időszakra vonatkozó kiszállítással kapcsolatos intézkedésekről úgy vélték, hogy ezek önmagukban még nem oldották meg teljesen a problémát.

Ismét sokan nem kapták meg időben a csomagjukat

A 2017-es karácsonyi szezonban valamivel kevesebben voltak, akik késve kapták meg csomagjukat, mint egy évvel korábban. 800.000-en voltak, akik futárszolgálattal, vagy átvételi pontra, csomagautomatához rendelt termékeiket csak késéssel tudták átvenni – míg egy évvel korábban 900.000 főt érintett ugyanez a probléma.

A 2016-os karácsonyi időszakhoz képest azonban a késés ideje mérséklődött: átlagosan 4 nappal (egy évvel korábban átlagosan 5 nappal) később kapták kézhez csomagjaikat, de 13 százalékuk (egy évvel korábban 12 százalékuk) csomagja még január első hetében sem érkezett meg.

A késésben érintettek továbbra is egyforma mértékben érzik hibásnak a webáruházakat és a futárszolgálatokat. Az érintettek többségének (65 százalék, egy évvel korábban 61 százalék) nem változott az online vásárlással kapcsolatos viszonya. 27 százalékuk (egy évvel korábban szintén 27 százalék ) nyilatkozott úgy, hogy még korábbra fogja hozni a vásárlásait, 7 százalék (egy évvel korábban 11 százalék ) nem fog a jövőben az ünnepi időszak alatt rendelést leadni és mindössze 1 százalék a (egy évvel korábban szintén 1 százalék ) mondta azt, hogy soha nem fog a neten vásárolni.

Nem szólt akkorát az év vége

Az elmúlt években már a Black Friday-jel vette kezdetét a karácsonyi szezon. 2017-ben a Black Friday forgalma azonban elmaradt mind a 2016. évi, mind az előzetesen becsült forgalomhoz képest.  Ennek hátterében állhatnak a Black Friday-kor kínált mérsékelt kedvezmények és a kiszállítási korlátozásokra vonatkozó intézkedések is. De előfordulhat, hogy a tavalyi tapasztalatok és a sajtóban is megjelenő panaszok után megfontoltabban vásároltak a hazai internetezők online, korábbra hozva rendeléseiket.

A 2017-es karácsonyi időszakban a késések ellenére sem volt érzékelhető olyan mértékű probléma a csomagkiszállításban, mint egy évvel korábban. A tavalyi tanuló pénz után az online vásárlók láthatóan megtanulták, többségükben elfogadták, hogy a közvetlenül karácsony előtt rendelt termékek késve érkezhetnek meg. Így ez már nem hatott az újdonság erejével, és nem lehetett érzékelni, mérni a felháborodást – pedig sokan a jellemző kiszállítási időhöz képest ismét késve kapták kézhez a csomagjukat.

A késések megelőzésére tett lépések viszont foglalkoztatták a közvéleményt. A lakossági visszajelzések adataiból azonban úgy tűnik, hogy ezek inkább visszafogták a karácsonyi időszakban az e-kiskereskedelmet, kevesebben rendeltek. A korábbi években jellemzően 30-31%-a realizálódott a teljes éves online kiskereskedelmi forgalomnak a „karácsonyi” időszakban (nov. 1-dec. 31 között).

Ez az arány a 2017-es teljes e-kiskereskedelmi forgalomra vonatkozóan még nem ismert, ennek értékelését legkorábban 2018. májusra lehet majd elkészíteni, mert a lezárt mérleg adatok szükségesek hozzá.

Az év vége történései arra is rávilágítanak, hogy mind a webáruházak, mind a gazdaság számára előnyösebb lenne tartós megoldásokat találni arra a kihívásra, amit az év végén rendre megnövekvő online rendelésszám jelent. A cél az lenne, hogy a logisztika még jobban segítse az online kereskedelem dinamikus bővülését és vele együtt a vásárlók jóérzésének erősödését.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Kedvező gazdasági prognózisok jönnek »

4IG 813 (-5,47 ) AKKO Invest 28200 (-0,70 ) ANY 1320 (-0,38 ) APPENINN 420 (-2,55 ) AutoWallis 103 (-0,48 ) BIF 302 (-1,95 ) CIGPANNONIA 262 (-2,60 ) CyBERG 1600 (-5,88 ) ENEFI 436 (1,16 ) FORRAS/OE 1550 (-8,28 ) FUTURAQUA 100 (-2,91 ) GSPARK 4650 (1,97 ) MOL 2882 (0,28 ) MTELEKOM 443 (-0,56 ) NUTEX 29 (2,44 ) OPUS 328 (-5,48 ) OTP 13080 (1,16 ) OTT1 258 (-1,34 ) PANNERGY 744 (1,09 ) RABA 1100 (-0,90 ) RICHTER 4810 (-0,21 ) SET Group 110 (-3,51 ) TAKAREK 570 (-1,04 ) WABERERS 1400 (1,08 ) ZWACK 17150 (-0,29 )