Így nyissunk kelet és dél felé

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A magyar export Latin-Amerika és Afrika országaiba irányuló forgalma alig teszi ki az ország teljes kivitelének 2 százalékát, így bőven van potenciál az egzotikus országokba irányuló exportban- derült ki az Export Kooperáció piaci szakértői által szervezett sajtó-háttérbeszélgetésen. A külpiaci tevékenység diverzifikálása alapvetően jó irány, de meg kell találni hozzá a megfelelő eszközöket. Az új piacok eddig nem ismert kockázatokat rejtenek, kedvező gazdasági környezetben és a megfelelő stratégia megválasztásával viszont a haszon sokszorosan meghaladhatja a befektetéseket. A szakértők szerint azonban korai még a "hurráoptimizmus", kellő óvatossággal és türelemmel kell kezelni a történelmi lehetőséget.

Nincs még kapcsolat

A keleti és déli nyitás során megcélzott országok legtöbbje egyelőre szinte teljesen érintetlen terület a magyar export számára. Az új piacok azonban eddig nem tapasztalt kockázatokat is rejtenek magukban: Afrikában például jellemzően gyengébb a makro- és az intézményi stabilitás, valamint rosszabb az üzleti környezet, mint akár Ázsiában vagy Latin-Amerikában, ami miatt még egy egyébként jó szándékú partner megbízhatósága is megkérdőjelezhető.

"Többet kellene tenni ahhoz, hogy összehozzák egymással a magyarországi és az ázsiai gazdasági szereplőket, és több információra lenne szükség a célpiacokról is. Dél-Amerikából Brazília, Chile és Kolumbia lehet potenciális piac, azonban ez jelenleg éves szinten 1 milliárd dolláros forgalmat sem jelent. Dél-Afrikában is jelen voltunk, de onnan már nagyrészt visszavonultunk." - Madár István (portfolio)

Helyismeret, stratégia, kockázatkezelés

Az elmúlt években az Ázsiába irányuló magyar export gyengébb ütemben nőtt, mint a környező kelet-közép-európai országoké, és a keleti piacokon elért exportbővülés nem haladta meg a más relációkban mért növekedést, amire az orosz válság is nagyban kihatott. Kárpáti Gábor a Coface követeléskezelő vállalat ország igazgatója szerint fontos azt is vizsgálni a külpiacra lépéskor, hogy van-e fizetőképesség az adott országban, ezt pedig az ország makro irányai bizonyos szinten képesek előre jelezni.

"Magyarország szempontjából jó törekvés, hogy az eddigiekben ismeretlen területekre lépjünk, de a keleti nyitás során tudatosítanunk kell: az öt legfontosabb exportpartnerünk továbbra is az EU tagállamai közül kerülnek ki."- tette hozzá Kárpáti.

A piacra jutás erőforrásigénye rendszerint attól függ, milyen módon akar belépni egy vállalat az adott országba. A legegyszerűbb gyakorlat az, ha a projektbe sikerül bevonni egy olyan személyt, aki alapos helyismerettel és kiterjedt kapcsolatrendszerrel rendelkezik. Ez lehet akár egy ottani versenytárs is. "Aki külföldön próbál terjeszkedni, annak nagyjából az első egy éve terepszemlére megy el. Fel kell mérni a vásárlói igényeket, a jogszabályi környezetet és a versenytársakat.

Két-három év után lehet legkorábban stabil árbevétellel számolni, mindezt természetesen abban az esetben, ha közben nem változik jelentősen a gazdasági környezet."- figyelmeztet Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere, külpiacra lépési üzletágvezető.

Meg kell válogatni az országokat

Az Export Kooperáció azt is hangsúlyozza, hogy ma már nagyon kevés az olyan ország, amelyek kereskedelmi értelemben még teljesen érintetlennek számítanak a világpiacon. A belépési folyamat során éppen ezért minden esetben a fizetőképes kereslet feltérképezése az első feladat, illetve minden vállalkozás számára muszáj több lábon állni, és a kockázatokra, veszélyekre előre felkészülni.

A szakértők szerint érdemes például először a sokkal átláthatóbb német piacon próbálkozni, majd a tapasztalatszerzést követően nyitni más, akár afrikai vagy dél-amerikai országokra.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Nagyobb visszaesésre számítottak a Japánok »

4IG 972 (1,46 ) AKKO Invest 30400 (2,70 ) ALTEO 762 (-1,04 ) ANY 1320 (-0,38 ) APPENINN 449 (1,13 ) AutoWallis 113 (1,80 ) CIGPANNONIA 312 (-2,66 ) CyBERG 1890 (3,28 ) EHEP 9600 (-4,95 ) ELMU 30400 (-0,65 ) ENEFI 504 (1,20 ) ESTMEDIA 119 (-0,67 ) FORRAS/OE 1580 (2,60 ) FORRAS/T 1520 (-5,00 ) FUTURAQUA 112 (0,36 ) MASTERPLAST 734 (1,10 ) MOL 3000 (1,83 ) MTELEKOM 435 (0,93 ) NORDTELEKOM 46 (-0,86 ) NUTEX 30 (-0,66 ) OPUS 385 (0,05 ) ORMESTER 7900 (-2,47 ) OTP 12750 (0,47 ) OTT1 283 (0,18 ) PANNERGY 750 (-0,27 ) RICHTER 4942 (0,37 ) SET Group 663 (-0,30 ) TAKAREK 616 (-0,65 ) WABERERS 1360 (-2,86 ) ZWACK 16850 (0,30 )