Így profitálhatsz a digitális globalizációból

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 3 perc

A digitális folyamatok a kereskedelem és a gazdasági növekedés egyre nagyobb hányadát érintik, a vezetőknek ezért új kérdésekre kell válaszokat adniuk - áll a McKinsey kutatásában.

A globalizáció egyre közelít a digitalizáláshoz: adathegyeket mozgatnak egyik helyről a másikra minden percben; e-mailben, a közösségi médiában, reklámokban és videókban találkozhatunk az ötletek és innovációk tömkelegével. Mivel az egyre növő digitális hálózatok ott vannak mindenhol, minden eszközben és mindenkinél, ezért a cégeknek újra kell gondolniuk, mit is jelent globálisnak lenni.

A Mckinsey kutatásának segítségével rávilágítunk öt olyan kritikus területre, amelyre érdemes a vezetőknek fókuszálni.

Az új kereskedés bitekben

A digitális globalizmus gazdasági hatásainál a kutatás figyelembe vette a államokba bejövő és kimenő javakat, a szolgáltatásokat, pénzügyi jellemzőket, a lekosságot és 97 ország adatait világszerte. Arra jutottak az adatok elemzése után, hogy egy évtized alatt a javak áramlása a jelenlegi globális GDP-t annyira megnövelte, hogy 10 százalékkal magasabb, mintha nem lennének ezek a javak.

Ez a hozzáadott érték elérte a 7,8 trillió dollárt 2014-ben. A közvetlen adatáramlás 2,2 trillió dollár volt, ez több mint a közvetlenül külföldre irányuló befektetések összesen. A közvetlen hatásuk, hogy lehetővé tesznek más típusú, határokon átnyúló cseréket is, amik 2,8 trillió dollárt adtak hozzá a világgazdasághoz. Az adatáramlás e két kombinált hatása a GDP-re meghaladta a globális áruforgalmat.

Figyelemre méltó ez a növekedés, ugyanis 15 évvel ezelőtt a határokon átnyúló adatáramlás még elhanyagolható volt. Az elmúlt évtized során a növekvő sávszélesség is duzzasztotta a gazdasági aktivitást, ami így 45-szörösre nőtt, és azt jósolják, hogy a következő öt évben a 9-szeresére fog duzzadni.

Megváltozott szokások

A világ kereskedelmi szolgáltatásainak mintegy 50 százaléka már digitalizált, és ez az arány csak növekszik. A globális áruforgalom 12 százalékát a nemzetközi elektronikus reklámoknak köszönhetően bonyolítják le – írja a kutatás.

Eközben az áruforgalom ellaposodott. Ez egy éles fordulat az elmúlt évtizedekhez képest, mivel láthattuk, ahogy a GDP az 1985-ös 13,8 százalékról 26,6 százalékra emelkedett a nagy recesszió előestéjéig. Főleg a gyenge kereslet és a zuhanó nyersanyagárak okozták a visszaesést, bár mind a kész, mind pedig a köztes iparcikkek is stagnálnak a válság óta.

Ezzel párhuzamosan rengeteg cég átgondolja a kockázatokat és a hosszú ellátási láncok bonyolultságát, és jobban fókuszálnak a piac gyorsaságára és munkaerő-költségek visszafogására. Ennek eredményeképp inkább ott gyártják az árukat, ahol eladják őket. Hosszútávon viszont újra magára találhat a globális áruforgalom.

Nyílt platform

A színfalak mögött a nagyvállalatok olyan platformokat fejlesztettek, amelyek kezelni tudják a szállítókat, kapcsolatot teremtenek a vevőkkel, és hogy lehetővé teszik a belső kommunikációt és az adatmegosztást. Míg a legtöbb platform belső, a legnagyobbak és legközismertebbek nyitottabbak; átívelő e-kereskedelmi piactereket, közösségi hálózatokat, digitális-média platformokat és több százmillió felhasználót kötnek össze globálisan.

Ezek a nyílt platformok hatalmas felhasználói bázist nyújtanak a cégeknek és lehetőséget a direkt kapcsolatteremtésre. Ezen kívül olyan globális piacokat teremtenek, amik más szinten vannak, és átláthatók. Néhány kattintás, és a vevő megkapja a termék adatait, a szolgáltatásokat, árakat és alternatív szolgáltatókat bárhol a világon. Emiatt sokkal hatékonyabbak ezek a piacterek.

Sőt, ezek a platformok még abban is segítenek a cégeknek, hogy új nemzetközi piacokra törjenek be, anélkül, hogy fizikailag meg kéne jelenniük az adott országban. A kis- és középvállalkozások millióinak teremtenek ezzel lehetőséget külföldi jelenlétre. Az eBay-en a cégek legaláb 88 százaléka exportál, szemben a sima vállalkozásokkal, ahol csak 25 százalék tud a külföld felé kacsingatni.

A virtuális kereskedelemben a fejlődés rohamos olyan területeken, mint az e-könyvek, az alkalmazások, online játékok, zeneletöltések, szoftverek és a felhők. A 3D-nyomtatás is felboríthat sok mindent, például elég lesz egy fájlt küldeni egyik helyről a másikra, és helyben ki lehet nyomtatni, amit vettünk, például pótalkatrészeket vagy egyéb kellékeket.

Ha feltesszük az alábbi 5 kérdést magunknak, lehet hogy jobban tudunk boldogulni a digitális világban, mint cégvezetők.

1. Tiszta képünk van a versenytársakról?

A verseny fokozódásával már bármilyen méretű cég, bárhol elő tud állítani gyorsan termékeket, és le tudja őket szállítani az új piacokra. Az Amazonnak ma már 2 millió olyan eladója van, ami harmadkézből árulja a termékeket, míg az Alibabán 10 millió kis cég lett kereskedő. A multinacionalizmusra a legjobb példát az USA szolgáltatja, ahol a nagyvállalatok részesedése a piacból 84 százalékról 50-re esett 1977 és 2013 között. Az új digitális versenytársak felgyorsítják a termelési ciklusokat és lenyomják az árakat – áll a kutatásban.

2. Készen állunk a versenyre?

Digitális platformot építeni, online ügyfélkapcsolatot teremteni már nem csak az óriások kiváltsága. A cégeknek minden iparágban szükségük van rá, hogy friss szemmel mérjék fel a vagyonukat, és hogy mit engedhet meg maguknak. Ehhez szükség van fejlett digitális képességekre, és jelentős forrásra a versenyelőnyhöz, és olyan munkásokra, akik nem a megszokott módon gondolkoznak

3. Leegyszerűsíthetjük a termékstratégiánkat?

A digitalizálással leegyszerűsíthetjük a terméket, a brandet és az árazást is azoknak a cégeknek, amelyek nemzetközi piacokra viszik a terméket. Azonban van egy párhuzamos trend is. Például az Apple limitált számú iPhone-t és iPadet kínál, és mindegyik ugyanolyan branddel és designnal, bárhol is adják el.

Az Airbnb, a Facebook és az Uber egyszerűen felnagyította a digitális platformját országról országra, korlátozott testreszabással.

4. Átállítsuk a szervezetet és az ellátási láncot?

A digitális eszközök a távoli együttműködésre lehetővé teszik, hogy központosítsanak néhány globális funkciót, hogy virtuális globális csapatokat csináljanak, hogy befogják a határokat, vagy hogy ne legyen egy globális főhadiszállás. Az Unilever például olyan technológiai megoldásokat használt, amelyekkel 40 globális szolgáltatási vonalat racionalizált, és virtuális szállítási szervezeteket csinált olyan csapatokkal, akik csak videókonfenreciákból ismerték egymást.

5. Melyek az új kockázatok?

Az adatbiztonság fenntartása az egyik legfontosabb dolog minden cégnek, bármely iparágról is legyen szó. Nehéz kivédeni az egyre kifinomultabb technikákkal dolgozó hackereket, de azért vannak megoldások. Rengeteg cég termékeit ki lehet próbálni, és vannak ingyenes termékek is a védelemre.

A digitalizáció gazdasági hatása növekszik, és a verseny sokszor átnyúlik a határokon is. Ahogy a digitális eszközök új lehetőségeket teremtenek a globális jelenlét kezelésére és építésére, az üzleti vezetők új kihívásokkal néznek szembe.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Idén erősebben, jövőre gyengébben teljesít az Unió »