Javult a fogyasztói hangulat Németországban

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

A koronavírus-járvány okozta sokk után enyhén javult a fogyasztók hangulata májusban Németországban, a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet felmérésében felfelé mozdultak el a fogyasztók gazdasági és jövedelmi várakozásai, valamint vásárlási hajlandósága is, jelezve, hogy Európa legnagyobb gazdasága lassan kezd feléledni.

A koronavírus-járvány és a terjedését akadályozó szigorú intézkedések kemény csapást mértek a fogyasztók hangulatára: a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet fogyasztói hangulatindexe áprilisban történelmi mélypontra, 23,4 pontra süllyedt a következő havi várakozásokban, és a végleges érték csak 0,3 ponttal lett jobb az előzetesnél.

Az intézet kedden ismertetett előrejelzése szerint júniusban 4,2 ponttal - a májusi mínusz 23,1 pontról mínusz 18,9 pontra - emelkedik a hangulatindex, ez összhangban áll az elemzői várakozásokkal. A Gfk 1980-ban indított felmérésének történetében még soha nem volt ilyen alacsony a fogyasztói hangulatindex értéke, mint most áprilisban és májusban.

Egy évvel ezelőtt, tavaly áprilisban és májusban egyaránt 10,2 ponton állt a hangulatindex értéke. A Gfk metodikája szerint a hangulatindex nulla pont feletti értéke azt jelzi, hogy a fogyasztás éves összevetésben emelkedik, a nulla pont alatti érték pedig csökkenést mutat. A háztartások fogyasztásában éves szinten 0,1 százalékos változást jelez minden egyes pont.

A vállalkozások fokozatos újranyitása nyilvánvalóan hozzájárult ahhoz, hogy nem romlott tovább, hanem enyhén javult a fogyasztók hangulata. Mindazonáltal jelentős a bizonytalanság a fogyasztók körében - mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója. Hozzátette, hogy a fogyasztók megítélése szerint a német gazdaság nincs túl a nehezén, súlyos recesszió várható.

Nagy a munkahelyek elvesztésétől való félelem, ami jelenleg a fogyasztás legfőbb akadálya, a jövedelmek csökkenésével együtt. A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 10 ponttal, a 11 éves mélypontot jelentő mínusz 21,4 pontról mínusz 10,4 pontra kapaszkodott fel májusban, de így is elmarad a nulla pont körüli hosszú távú átlagtól.

Tavaly májusban 1,7 ponton állt az alindex értéke. A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató 13,6 ponttal, mínusz 5,7 pontra emelkedett, de így is jócskán, 63 ponttal marad el a hosszú távú átlagtól. Egy éve 57,7 ponton állt ez az alindex. A munkaidő csökkentése és a munkanélküliség emelkedése miatt jelentős mértékű jövedelem esett ki számos háztartásokban. Sok szabadúszó, például a kulturális szférában, még nem látja a fényt az alagút végén, az ő jövedelmeik teljesen elapadtak. Nem fenyegeti viszont ez a helyzet a nyugdíjasokat, sőt, júliusban több mint 3 százalékkal emelkedik az öregségi nyugdíj.

Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke 10,1 ponttal, 5,5 nőtt májusban. Egy évvel ezelőtt 50,5 ponton állt az alindex.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Csökkentek a fogyasztói kiadások Japánban »

4IG 610 (-0,81 ) AKKO Invest 456 (-0,76 ) ALTEO 734 (-2,13 ) ANY 1200 (-2,44 ) APPENINN 345 (0,88 ) AutoWallis 77 (-1,28 ) CIGPANNONIA 210 (10,53 ) CyBERG 1200 (0,84 ) DELTA 99 (2,71 ) Duna House A 3220 (2,55 ) EHEP 2490 (0,40 ) FORRAS/OE 1060 (1,92 ) FUTURAQUA 66 (-2,08 ) GSPARK 3220 (0,31 ) Gloster 2500 (0,81 ) KULCSSOFT 1535 (2,33 ) MASTERPLAST 594 (-1,66 ) MOL 1794 (-2,18 ) MTELEKOM 385 (0,92 ) NORDTELEKOM 29 (-0,68 ) NUTEX 29 (-1,34 ) OPUS 245 (-1,21 ) ORMESTER 11850 (-2,07 ) OTP 10950 (1,77 ) OTT1 194 (-2,12 ) RABA 862 (3,61 ) RICHTER 6480 (-3,28 ) SET Group 71 (1,43 ) WABERERS 860 (-1,38 ) ZWACK 16650 (-0,30 )